خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

هر چه حضور ایران در منطقه سیاسی‌تر باشد، حساسیت‌ها کمتر می‌شود

سفیر اسبق ایران در اردن گفت: هر چه حضور ایران در منطقه سیاسی‌تر باشد، حساسیت‌ها کمتر می‌شود.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در پاسخ به این سوال که عربستان در نزدیکی با اسرائیل چه سیاستی را علیه ایران دنبال می‌کند؟ ابراز کرد: براساس اخبار منتشرشده هم‌اینک سطح همکاری‌های میان عربستان سعودی و رژیم صیهونیستی در سطح مطالعاتی و مسئولان غیررسمی است اما به نظر می‌رسد این روابط و ارتباطات فراتر از آن چیزی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، باشد.

او با بیان اینکه طی دو سه سال اخیر شاهد هماهنگی‌های مستقیم یا غیرمستقیم میان طرفین در محافل دیپلماتیک هستیم، اظهار داشت: بخشی از هماهنگی و نزدیکی اسراییل و عربستان به دلیل ایران است ولی لزوما ضدیت با ایران موجب این نزدیکی نشده و عوامل موثر دیگری در این رابطه اثرگذار بوده است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه نزدیکی و افزایش ارتباطات میان ریاض و تل‌‌آویو به دلیل وقوع تحولاتی در نوع نگاه عربستان در سیاست خارجی‌شان بود، تصریح کرد: عربستان در طول یکی دو سال اخیر نگاه جدیدی را به کشورهای مختلف و در خصوص مسائل مختلف از جمله ایران دارد که در همین چارچوب، نوع نگاه آنها به اسرائیل هم عوض شده است.

تاجیک در پاسخ به این سوال که بهبود روابط ایران و غرب در پی توافق هسته‌ای تا چه اندازه در تغییر نگاه عربستان و اسرائیل به یکدیگر موثر بوده است؟ خاطرنشان کرد: عربستان سعودی در تنظیم روابط خود با آمریکا مشکلاتی دارد که توافق هسته‌ای به این مسئله دامن زده است؛ به عبارت دیگر عربستان معتقد است که آمریکا با اقداماتش از سال ۲۰۰۳ به این سو، توازن منطقه‌ای را ناخواسته به نفع ایران تغییر داده است و موجب افزایش نفوذ تهران شده‌ است.

او با اشاره به روابط میان آمریکا و عربستان سعودی در دولت اوباما ابراز داشت: در دوران ریاست جمهوری اوباما، مشکلات میان ریاض و واشنگتن افزایش یافت که به دلیل نوع دید اوباما به مسائل خاورمیانه و اعتقاد او به دیپلماسی بود و مسائلی چون مسائل داخلی و وضعیت حقوق بشر عربستان و مداخلات سعودی در خاورمیانه و تقویت گروه‌هایی نظیر داعش برای مقابله با اسد به آن دامن زد.

سفیر اسبق ایران در اردن ادامه داد: افزایش قدرت ایران در منطقه -که صرفا نظامی نیست بلکه نوع گفتمان دولت یازدهم و دستیابی به توافق هسته‌ای هم در آن دخیل بوده است– نیز در این مسئله دخیل بوده است.

تاجیک با بیان اینکه افزایش همکاری‌ها روابط ایران با غرب به شکل عام و افزایش همکاری‌ها و روابط ایران با آمریکا به شکل خاص موجب تشدید سیاست تنش‌آمیز از سوی ریاض علیه تهران می‌شود، یادآور شد: اعتقاد دارم هر گاه روابط و همکاری‌های ایران با غرب افزایش یابد، مشکلات و مسائل منطقه‌ای ایران هم بیشتر می‌شود و به عبارتی، افزایش همکاری‌های ایران و غرب موجب تشدید حساسیت‌های سعودی می‌شود و به همین خاطر، دست به هر کاری علیه ایران می‌زنند تا سیاست خارجی ایران را فشل کنند که این مسئله می‌تواند از نزدیکی با اسرائیل باشد تا حمایت از منافقین.

او در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان تنش‌های منطقه‌ای را کاهش داد؟ عنوان کرد: یکی از نکات موفق در سیاست خارجی توجه به نقاط حساس و آرزدگی طرف مقابل یا همان خطوط قرمزشان است. وقتی یک کشور نقاط آرزگی یک طرف را بشناسد، می‌تواند اهداف خود را به‌گونه‌ای تنظیم کند و پیش ببرد که موجب افزایش حساسیت آنها نشود.

دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: فکر می‌کنم در کنار حضور سیاسی، عدم حضور نظامی یا دامن زدن به مسائل امنیتی و... می‌تواند به موجب کاهش آرزدگی‌ها و حساسیت‌ها شود. 

 

 

کد خبر : ۳۹۶۸۴۰