خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

نقش‌آفرینی ایران، عربستان و ترکیه برای حل بحران سوریه از تعامل آمریکا و روسیه مهم‌تر است

سفیر اسبق ایران در اردن تاکید کرد: تعامل دو قدرت بزرگ و تاثیرگذار در بحران سوریه همچون امریکا و روسیه برای حل این بحران ضروری است اما کافی نیست. مذاکرات مسکو و واشنگتن می‌تواند از برخی جهات شروع خوبی برای گام گذاشتن در مسیر حل بحران سوریه باشد اما نقش‌آفرینی کشورهای ایران، عربستان و ترکیه برای برداشتن گام‌های بیشتر در این مسیر بسیار مهمتر است.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به نشست‌ بین‌المللی گروه حامیان سوریه در وین گفت: سوریه محل رقابت‌های بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و در نقطه تلاقی منافع درون و برون منطقه‌ای قرار گرفته است و به دلیل دخیل شدن عوامل و منافع متعدد، پیش‌بینی آینده معادلات خاورمیانه و به ویژه سوریه تقریبا محال است.

او با بیان اینکه اوضاع کنونی سوریه هر روز به سمت پیچیده‌تر شدن در حال حرکت است، اظهار داشت: تداوم این وضعیت می‌تواند وضعیت خطرناکی را برای منطقه و حتی کل جهان رقم بزند. با توجه به چنین شرایطی نباید مذاکرات درباره بحران سوریه را به‌گونه‌ای تصور کرد که به زودی به نتیجه خواهد رسید.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اکنون برخی کشورها علاقمند هستنند که بحران سوریه خاتمه یابد، اما در مقابل کشورهایی نیز تمایل دارند که این بحران ادامه پیدا کند و به هر نحوی برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کنند، تصریح کرد: اگر بخواهیم درگیری‌های اخیر در حلب را مورد بررسی قرار دهیم، این درگیری از سوی گروه‌های مسلحی ادامه می‌یابد که در مذاکرات ژنو حضور نداشته و به دنبال حفظ وضعیت موجود و قدرت و مناطقی که به تصرف درآورده‌اند، هستند.

تاجیک ادامه داد: سازمان ملل با مشارکت کشورهای خواهان پایان درگیری‌ها در سوریه مانند روسیه و امریکا، مذاکرات ژنو را پیش می‌برد و از سوی دیگر، کشورهایی مانند ترکیه و عربستان که منافعشان در این است که به سمت جنگ و درگیری حرکت کنند، در میدان نبرد حضور دارند و به همین دلیل درگیری در حلب و برخی مناطق سوریه ادامه دارد.

او کلیدی‌ترین مسئله برای حل بحران سوریه را وجود عزم و اراده سیاسی تمام طرف‌ها برای حل این بحران دانست و خاطرنشان کرد: اکنون این اراده میان تمامی طرفین درگیر و موثر در بحران سوریه مشاهده نمی‌شود. آمریکا در طول سالیان گذشته با اشتباهات خود در بعد سیاست خارجی، ژئوپلتیک منطقه را برهم زده است این به هم ریختگی باعث شده‌ که اکنون حل بحران سوریه با پیچیدگی‌های دشواری روبه‌رو شود.

سفیر اسبق ایران در اردن در پاسخ به این سوال که با توجه به تعامل و تفاهم میان روسیه و امریکا، نقش‌آفرینی ایران و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای برای حل بحران سوریه چگونه خواهد بود؟ ابراز داشت: در تحولات کنونی منطقه، نقش کشورهایی چون ایران، عربستان و ترکیه در ایجاد سمت و سوی جدید تحولات و آینده سوریه بسیار مهم است و تنها عوامل خارجی همچون میان آمریکا و روسیه ر‌ا نمی‌توان برای حل بحران تجزیه و تحلیل کرد.

تاجیک با بیان اینکه تعامل این دو قدرت بزرگ و تاثیرگذار در بحران سوریه برای حل این بحران ضروری است اما کافی نیست، عنوان کرد: مذاکرات مسکو و واشنگتن می‌تواند از برخی جهات شروع خوبی برای گام گذاشتن در مسیر حل بحران سوریه باشد اما نقش‌آفرینی کشورهای ایران، عربستان و ترکیه برای برداشتن گام‌های بیشتر در این مسیر بسیار مهمتر است.

او اضافه کرد: اگر قدرت‌های بزرگ فرامنطقه‌ای تمایل به حل بحران سوریه دارند باید تلاش کنند ‌کشورهای هم‌پیمان خود را با استفاده از ابزار و اهرم‌های مختلف به همسویی با خود وادارند و از اقدامات مخرب آنها در مسیر حل مساله سوریه بازدارند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه همگان باید متوجه شوند که در بحران سوریه روش تسلیحاتی و نظامی هیچ کارکردی ندارد، یادآور شد: باید یک روند سیاسی در سوریه طی شود و به خواست و نظر مردم سوریه احترام گذاشت. باید به دولت قانونی کمک کرد تا امنیت و ثبات را در کشور برقرار کرده و دوران سازندگی و پایان بخشیدن به آلام مردم سوریه آغاز شود. این راهکاری است که ایران از ابتدای بحران در سوریه به آن تاکید داشت و هم‌اکنون نیز همان راه دنبال می‌کند.

کد خبر : ۳۷۲۰۴۸