خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

حمله به اماکن دیپلماتیک در شأن ملت ایران نیست/ بخش عمده‌ اختلاف‌ها‌ به دلیل عادی‌سازی روابط ایران و غرب است

سفیر اسبق ایران در اردن تاکید کرد: تصمیم عربستان برای قطع روابط با ایران در ادامه سیاست‌های فرافکنانه خود و برای توجیه کردن اقداماتش و همچنین سرپوش گذاشتن به شکست‌ها و ناکامی‌هایش در عرصه داخلی و خارجی است.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران گفت: نزدیک به چهار سال است که عربستان سعودی سیاست‌های تندی را در مسائل منطقه‌ای و دوجانبه نسبت به ایران اتخاذ کرده است و در یکسال و نیم گذشته نیز با فراخواندن سفیر خود، سطح روابط و تعاملات دو کشور را کاهش داد.

وی ادامه داد: در واقع عربستان با این سیاست‌های خصمانه، زاویه جدیدی به روابطش با تهران بخشیده بود و اختلاف‌ها را به تقابل تبدیل کرده بود و تلاش می‌کرد تا پشت ایران را به زمین بخواباند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه عربستان در یکسال گذشته سیاست‌های مبتنی بر بی‌تدبیری و ماجراجویی را در دستورکار خویش قرار داده بود، اظهار داشت: با این حال، عربستان در این مدت نتوانست به خواست و اهداف خویش برسد و در واقع در تمامی پرونده‌های منطقه‌ای به شکست رسید و دلیل ناکامی خود را هم در تهران می‌دانست.

تاجیک با اشاره به حمله افراطیون به نمایندگی‌های عربستان در ایران تصریح کرد: عربستان با اعدام شیخ نمر در موقعیتی قرار گرفته بود که از سوی جامعه بین‌المللی محکوم می‌شد ولی این اقدام موجب شد تا آنها بهانه‌ای برای هجمه وسیع علیه ایران پیدا کنند و چند کشور را علیه ایران همراه خود کنند.

وی افزود: حمله به اماکن دیپلماتیک در شأن ملت ایران نیست و جایی هم در فرهنگ ملی و اسلامی ایران ندارد و موجب شد تا دستاویزی برای قطع روابط با ایران از سوی عربستان و چند کشور دیگر قرار بگیرد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید اقدام افراطیون به چه میزان برای به شکست رساندن سیاست‌های دولت یازدهم است، خاطرنشان کرد: من نقش تندروها را نفی نمی‌کنم ولی دستگاه‌های مسئول در این باره باید مسئولانه و هوشیارانه‌تر عمل می‌کردند.

تاجیک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا میانجی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌تواند به بهبود روابط تهران و ریاض کمک کند، ابراز داشت: با سیاست‌های کنونی عربستان، بعید است که میانجی‌گری قدرت‌های بزرگ نیز به نتیجه‌ای برسد زیرا آنها قائل به میانجی‌گری نیستند.

وی با بیان اینکه ایران باید صبورانه در این باره عمل کند، یادآور شد: تصمیم عربستان برای قطع روابط با ایران در ادامه سیاست‌های فرافکنانه خود و برای توجیه کردن اقداماتش و همچنین سرپوش گذاشتن به شکست‌ها و ناکامی‌هایش در عرصه داخلی و خارجی است.

این دیپلمات سابق کشورمان در پاسخ به این سوال که اقدام عربستان به چه میزان در راستای تحت تاثیر قرار دادن برجام است، بیان کرد: بخش عمده‌ای از اختلاف‌های طرفین و تشدید وضعیت متشنج میان تهران و ریاض، به دلیل دستیابی به برجام و عادی‌سازی روابط ایران و غرب است.

تاجیک با بیان اینکه عربستان از دستیابی به برجام ناراحت بود و تمام تلاش خود را برای شکست مذاکرات انجام داد، عنوان کرد: عربستان با دستیابی ایران به توافق هسته‌ای برافروخته شد و احساس کرد تحرکاتش در سال‌های گذشته بر باد رفته است و به همین دلیل، عنادش نیز با ایران بیش از پیش شد. 

کد خبر : ۳۳۵۸۲۶