خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

دی‌میستورا به دنبال اجماع قدرت‌های منطقه‌ است/ مخالفت عربستان با نقش‌آفرینی ایران در حل بحران سوریه

یک کارشناس مسائل خارومیانه تاکید کرد: استفان دی‌میستورا با سفر به تهران و کشورهای منطقه، با گرفتن نظرات کشورهای موثر و نزدیک کردن دیدگاه‌های آنها به یکدیگر، یک نوع اجماع‌سازی نسبی میان آنها به وجود آورد.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به تهران اظهار داشت: به نظر می‌رسد نقش سازمان ملل متحد در پرونده سوریه در زمان کنونی افزایش یافته است که حاصل تفاهم روسیه و آمریکا برای حل‌و‌فصل بحران سوریه است هر چند که سمت و سوی آن هنوز مشخص نیست.

او ادامه داد: پس از تفاهم روسیه و آمریکا در سوریه می‌بینیم که استفان دی‌میستورا فعال‌تر از دیگر نمایندگان پیشین دبیرکل سازمان ملل عمل می‌کند در حالی که اخضر ابراهیمی و کوفی عنان نتوانستند نقش فعال و موثر چندانی را در این باره ایفا کنند که به دلیل تفاوت شدید دیدگاه روسیه و آمریکا بود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره تاثیر حضور ایران در مذاکرات سوریه هم اظهار داشت: با ورود روس‌ها چه در عرصه می‌دانی و چه در عرصه مذاکراتی در مقابل آمریکا شاهد ایجاد توازن قوا در سوریه هستیم. حضور روس‌ها هم در سوریه در رابطه با ایران تاثیر گذاشت و موجب شد تا ایران نیز وارد عرصه مذاکرات بین‌المللی سوریه شود، ولی اینکه در این باره وزن سنگینی به ایران بدهیم، نمی‌توان اینگونه تحلیل کرد.

تاجیک افزود: نقش‌آفرینی بیشتر ایران درباره سوریه با مخالفت شدید و نقش تخریبی عربستان روبه‌رو خواهد شد هرچند که قدرت‌های فرامنطقه‌ای معتقدند که نقش‌آفرینی ایران درباره سوریه می‌تواند به حل‌و‌فصل این بحران منجر شود.

او با بیان اینکه اکنون بیش از هر زمانی مسدود ساختن راه‌های کمک‌رسانی به گروه‌های تروریستی اهمیت دارد، تصریح کرد: اکنون لازم است تا بازیگرانی که خواستار حل و فصل سیاسی بحران سوریه و مبارزه با تروریسم هستند، فشار بیشتری به عربستان وارد کنند تا این کشور از حمایت‌هایش از گروه‌های تروریستی بکاهد.

سفیر اسبق ایران در اردن با اشاره‌ به سفرهای دی‌میستورا خاطرنشان کرد: ثبات در سوریه مستلزم اراده قدرت‌های فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای است. اکنون دو قدرت‌ فرامنطقه‌ای اصلی در بحران سوریه یعنی امریکا و روسیه تفاهماتی برای سر و سامان دادن به وضعیت سوریه و حل‌و‌فصل سیاسی این بحران وجود دارد.

تاجیک اضافه کرد: با دستیابی به تفاهم میان دو قدرت جهانی لازم است تا قدرت‌های منطقه‌ای نسبت به این تفاهمات آگاهی یابند. همچنین دی‌میستورا می‌خواهد با گرفتن نظرات کشورهای موثر و نزدیک کردن دیدگاه‌های آن‌ها به یکدیگر، یک نوع اجماع‌سازی نسبی میان آن‌ها به وجود آورد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نزدیک شدن دیدگاه‌های واشنگتن و آنکارا در رویکرد قدرت‌های منطقه‌ای تاثیر گذاشته است؟ ابراز داشت: به نظر می‌رسد پیش از تشکیل دور سوم مذاکرات ژنو ۳، ترک‌ها سیاست معقولانه‌تری در بعد سیاست اعلامی اتخاذ کرده‌اند و اصلاحاتی را در دیدگاه‌هایشان انجام داده‌اند.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: البته ما از پشت پرده سیاست ترک‌ها خبر نداریم به خصوص آنکه ملک سلمان هم به آنکارا سفر کرده است و همچنین ما از روابط پنهانی ترک‌ها با گروه‌های مخالف بشار اسد آگاه نیستیم، ولی نشانه‌ها حاکی از تغییر این سیاست‌ها است که به دلیل افزایش فعالیت‌های تروریستی در اروپا و فشار‌ها به ترکیه است.

کد خبر : ۳۶۱۱۸۱