خبرگزاری کار ایران

در صحن علنی مجلس؛

لاریجانی ادعای حاجی‌دلیگانی درمورد عدم رعایت نظر رهبری در قرداردهای نفتی را تکذیب کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی به اخطار نماینده شاهین‌شهر درباره اینکه هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس، ایرادات قراردادهای نفتی را رفع نکرده، پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در اخطاری با استناد به اصل ۷۷ قانون اساسی، گفت: اینکه وزیر اقتصاد می‌گوید در خرداد سال ۹۴ امضا انجام شده و اینکه آیا ۴۱ یا ۴۹ بند آن تعهدآور بوده یا خیر سوالی را به ذهن می‌آورد که چرا روزه شک‌دار می‌گیرد. یعنی اگر الزام‌آور بوده چرا قبل از تصویب یا امضا از مجلس اجازه نگرفته است؟

نماینده اصولگرای مردم شاهین‌شهر خطاب به رییس مجلس گفت: اخطار بنده به جمع‌بندی صحبت‌های جنابعالی است. بدون اینکه بگویید اصل ۷۷ رعایت نشده است.

لاریجانی در ادامه و در پاسخ به این اخطار، اعلام کرد: ماموریتی که اینها دارند این است که در چارچوب قانون مذاکره کنند.

با این حال، نماینده شاهین‌شهر به صحبت های خود ادامه داد و گفت: اینکه امضا کرده‌اند به اعتقاد ما تعهدآور است. اگر تعهد نداشت چرا امضا کرده‌اند.

او ادامه داد: هیچ جایی در قوانینی که مصوب کرده‌ایم، اجازه نداده که اینگونه بروند امضا  کنند. این هم مثل احکام اسلامی است. تا وقتی که امضا نکرده‌ایم درست است و بحثی نداریم. اما اگر امضاء کردیم تعهدآور است.

حاجی دلیگانی در ادامه اظهار کرد: در مورد قراردادهای نفتی هم ایرادات رفع نشده و هیات تطبیق نقطه‌نظرات را از نمایندگان مجلس نگرفته است.

لاریجانی مدعیات حاجی‌دلیگانی درباره عدم رعایت نظرات رهبری درباره قرداردهای نفتی را تکذیب کرد

علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به این بخش از صحبت‌های حاجی‌دلیگانی اعلام کرد که صحبت‌های شما را تایید نمی کنیم و گفت: حتماً هیات تطبیق نظرات را اعمال کرده اگر کسی نظری نداده ما نمی‌توانیم اصرار کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حدود ۱۴ یا ۱۵ بندی که از دفتر رهبری نظرات اعلام شده بود، تماماً اجرا شده و بنده حرف شما را تکذیب می‌کنم زیرا من مسئول بررسی آن هستم، شما که مسئول نیستید.

لاریجانی با بیان اینکه هیات تطبیق رییس دارد، گفت: آقای اسماعیلی حقوقدان شورای نگهبان رسماً به من نامه نوشتند که تمام موادی که بحث شده و ما به هیأت دولت دادیم را در دو مصوبه اجرا کرده‌اند. آن وقت شما می‌گویید اجرایی نشده؟ چه کسی مسئول است؟ رئیس هیأت تطبیق مشخص است. اگر ایرادی دارید بپرسید اما چرا پشت تریبون چیزی می‌گویید که خلاف واقع است.

او خاطرنشان کرد: اگر شما راجع به چارچوب‌های حقوق نفتی ملاحظات دیگری دارید بحث دیگری است. نماینده مجلس هستید می‌توانید طرح تهیه کنید و یا هر کاری که می‌خواهید انجام دهید. اما اگر بحث این است که مطالبی که به مجلس ارسال شده آیا هیأت تطبیق نظرات را اعلام کرده بنده رسماً اعلام می‌گویم که صددرصد اعلام شده است.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: چرا شما می‌گویید انجام نشده؟ من که مسئولش هستم می‌گویم هیات تطبیق مجلس بررسی‌ها را انجام داده است. شما در جلسه قبل هم تذکری دادید که درست نبود، شما که مدعی هستید، بگویید در فلان تاریخ ملاحظات را ارائه کرده‌اید، رعایت نشده. اگر چیز بیشتری می‌دانستید به هیات تطبیق می‌دادید.

لاریجانی در پایان اظهار کرد: ملاحظاتی که از دفتر آقا آمده بود به طور کامل اجرا شده و شما اگر الان به نظر جدیدی رسیدید از طریق قانونی اعمال کنید.

کد خبر : ۴۱۴۴۳۷