خبرگزاری کار ایران

سفیر عراق در تهران در کنفرانس خبری:

ایران در همه ابعاد جنگ با داعش به ما کمک می‌کند/ جلسه با مسئولان ایرانی برای حفظ امنیت اربعین

راجح صابر الموسوی با بیان اینکه از هیچ کس پنهان نیست که ایران در همه ابعاد به ما کمک می‌کند گفت: چون ایران نقشه بدخواهان در منطقه را برملا کرده، مورد هجمه قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، راجح صابر الموسوی سفیر عراق در ایران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با خوشامد به خبرنگاران برای حضور در سفارت عراق در تهران به عنوان خانه دوم آنها گفت: همجواری و روابط خوب موجب دوستی ما شده است و از این بابت از شما تشکر می‌کنم.

برگزاری کمیته‌های اربعین بین ایران و عراق

او ادامه داد: اربعین مراسم مورد علاقه مردم دو کشور است. اربعین رخداد تاریخی بزرگی است. هر ساله آمادگی‌های لازم برای آن صورت می‌گیرد. کمیته اربعین هم در ایران و هم در عراق تشکیل می‌شود که بسیار مهم هستند. جلساتی میان این دو کمیته برگزار می‌شود تا هماهنگی بیشتر حاصل شود.

سفیر عراق در تهران خاطرنشان کرد: افراد تشکیل‌دهنده این کمیته‌ها نمایندگان ستادها و وازرتخانه‌های مرتبط‌اند. قرار شده از اول سپتامبر ۲۰۱۶ صدور ویزای سه‌ماهه آغاز شود.

استقرار دفاتر صدور ویزای عراق در ۱۲ استان

او در توضیح افزود: این سه ماه، زمان صادر کردن ویزاست و نه خود ویزا. ویزاها عموما ۲۰ روزه است. به برادرمان در وزارت خارجه گفتیم قیمت ویزا ۴۰ دلار است؛ چه فردی و چه جمعی. از این‌رو ۱۲ دفتر کنسولی تشکیل خواهد شد که در حال آماده‌سازی آن هستیم. این دفاتر به پیشنهاد ایران در ۱۲ استان مستقر خواهد بود.

صابرالموسوی با بیان اینکه قبلا ۱۱ دفتر برای این منظور در ایران وجود داشت، ولی امسال ۱۲ دفتر است، ادامه داد: این به‌غیر از ۴ دفترمان در اهواز، مشهد، تهران و کرمانشاه است.

سفیر عراق در تهران در خصوص نحوه اخذ ویزا نیز اظهار داشت: این ویزا می‌تواند از طریق سفارت و کنسولگری‌ها و ۱۲ دفتر صادر شود. به ایرانیان اطلاع دهید که برای اخذ ویزا اقدام کنند. تشکیل ۱۲ کنسولگری در یک کشور بی‌سابقه است و از روابط عمیق دو کشور خبر می‌دهد. سال قبل  نخستین سالی بود که ۱۱ دفتر تشکیل شد.

او با بیان اینکه سال قبل، سالی تاریخی بود  و رهبر ایران آن را به معجزه تشبیه کرد، بیان کرد: تصمیم داریم تا بهتر از سال قبل باشیم و زائران بیشتر باشند. وزارت امور خارجه عراق فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند تا از شما پذیرایی کنند. ما به صورت شبانه‌روز فعالیت خواهیم کرد تا بهترین خدمات را ارائه دهیم.

لغو روادید درست نیست

سفیر عراق یادآور شد: از ایرانیان می‌خواهیم از الان اقدام‌های لازم را انجام دهند تا راحت‌تر ویزا بگیرند. شاید برخی عمدا بخواهند شایعاتی مبنی بر لغو روادید بگویند که درست نیست. هر فرد باید از طریق ویزا وارد عراق شود و ما در خدمت همه عزیزان هستیم.

او با بیان اینکه احتمالا تخلفاتی را شاهد خواهیم بود، یادآور شد: خواهشا اگر تخلفاتی دیدید، به ما ابلاغ کنید تا پیگیری و برخورد کنیم. شاید برخی افراد بخواهند سوءاستفاده کنند و مبالغ زیادی برای تسریع در ویزا بگیرند. باید تاکید کنم ویزا همان روز صادر می‌شود و هزینه هر ویزا ۴۰ دلار است.

قیمت ویزای عراق برای تاجران ۱۰۰ دلار است

صابرالموسوی تاکید کرد: قیمت ویزا برای تاجران ۱۰۰ دلار است. شاید برخی بخواهند سوءاستفاده کنند ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار بگیرند، از این رو مراقب باشید.

او ادامه داد: درب سفارت باز است. ما اجازه نمی‌دهیم حتی یک دلار برای هزینه ویزاها اضافه گرفته شود و از شما هم می‌خواهم به ما اطلاع بدهید تا با تخلفات برخورد کنیم

سفیر عراق با بیان اینکه شرط صدور آن ویزا در داشتن قرارداد با طرف عراقی و اثبات اینکه لازم است در سال چند بار رفت‌و‌آمد کند است، گفت: هدف اصلی سفارت تقویت روابط است و هر که بخواهد ویزای متعدد (تجاری بلندمدت) بگیرد، ما خواهیم داد.

می‌توانیم روزانه ۱۰۰ هزار ویزای متعدد بدهیم

او ادامه داد: اگر لازم باشد براساس قانون روزانه ۱۰۰ هزار ویزای متعدد خواهیم داد. ما سالانه میلیون‌ها درخواست سفارت داریم و ما به دلیل مناسبات خوبمان با ایران  به آنها رسیدگی می‌کنیم؛ ولی می‌خواهیم بدون شبهه باشد.

برگزاری جلسه با مسئولان ایرانی برای امنیت مراسم اربعین

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا ایران در امنیت مراسم اربعین همکاری می‌کند یا نه، گفت: وقتی رهبر ایران گفت معجزه است، واقعا معجزه است. وقتی عراقی‌ها از ۱۰ها میلیون زائر استقبال می‌کنند و با تروریست‌ها مقابله می‌کنند، معجزه است.

الموسوی تاکید کرد: همه دستگاه برای ارائه امنیت آمادگی دارند. برنامه‌های امنیتی محکمی در عراق ریخته شده است و اگر برنامه‌های مستحکمی نبود، اتفاقات بدی رخ می‌داد. هماهنگی‌هایی با ایرانی‌ها وجود دارد  و مسئولیت‌هایی مشخص شده؛ جلساتی برگزار شده و مشورت‌ها ادامه دارد.

سفیر عراق در ایران گفت: دستگاه‌های امنیتی همیشه مشورت‌هایی به زائران ارایه می‌دهند و ان‌شاءالله مشکلی رخ نخواهد داد.

الموسوی در مورد اینکه آیا برای لغو ویزا به‌صورت کلی صحبتی شده یا خیر گفت: این درخواست مردمی و دولتی دو کشور است. از آنجایی که خواست مشترک هر دو کشور است، ان‌شاءالله در آینده نتیجه خواهد داد. 

او با بیان اینکه مساله لغو روادید در دست بررسی است، ادامه داد: روابط دو کشور فراراهبردی است و مورد تهاجم قرار گرفتن از نظام استکبار به همین خاطر است. 

احتمال حضور ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر در مراسم اربعین امسال

سفیر عراق در تهران اذعان داشت: پارسال در اربعین یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر بود. احتمالا امسال به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد که افاغنه ساکن ایران را هم شامل خواهد شد. در طول سال ۴ میلیون عراقی که هم زائر هستند و هم سرمایه‌گذار و هم گردشگر سلامت به ایران رفت و آمد می‌کنند.

او با بیان اینکه آمادگی ما امسال بیشتر است و ان‌شاءالله مشکلی نخواهد بود، از زائران ایرانی درخواست کرد که زیاد در کربلا نباشند تا امکان زیارت برای همه فراهم شود.

الموسوی ضمن ابراز امیدواری نسبت به افزایش دقت و سرعت در انجام  کارها خاطرنشان کرد: سفارت و نمایندگی‌های ما خدمات بی‌نظیری می‌دهند و ویزا در زمان بسیار اندکی صادر می‌شود. سال گذشته برای اربعین ویزای روزانه می‌دادیم و اگر تاخیری ایجاد شده بود، به سفارت و کنسولگری‌های عراق ربطی نداشت. 

الموسوی گفت: در عربستان ۲ میلیون حاجی می‌آید و هر سال اتفاقاتی رخ می‌دهد، ولی در عراق میلیون‌ها نفر می آیند و خوشبختانه حوادث کمتر است. اتوبوس‌ها بیشترشده و امیدواریم مشکلات کمتر شود.

او درباره سفر مسئولان دو کشور گفت: روابط دو کشور مثال‌زدنی است. دیروز با یکی از مقام‌های عراقی خداحافظی کردم. امروز با یکی دیگر خداحافظی کردم. ۱۰ روز قبل با رییس مجلس عراق. یادداشت‌های بسیاری را امضا کردیم. هم اینک هیاتی از وزارت کشور ایران در بغداد هستند. مناسبات و تبادل هیات‌ها همیشه در جریان است.

اگر به توافق برسیم، لغو ویزای ایران و عراق برای تمام سال خواهد بود

سفیر عراق گفت: اگر به توافق برسیم، لغو ویزا برای تمام سال خواهد بود که نتایج مثبت بسیاری برای دو کشور در منطقه به همراه خواهد داشت. مناسبات ما در منطقه اثرگذار است. برخی می‌خواهند دستان ایران را ببندند ولی نتوانسته‌اند.  رفع تحریم ها و تحقق اقتصاد مقاومتی اجازه نداد اینها به هدف خود برسند.

توضیح در مورد جنگ با داعش

او در خصوص آزادسازی موصل و خدمات مستشاری ایران نیز اذعان داشت: انتظار ندارید که بگویم برنامه‌ای برای آزادسازی نداریم. افتخارمان این است که با داعش در حال جنگیم. ما از طرف جامعه جهانی با آنها می‌جنگیم. با وجود وضعیت وخیم عراق پیروزی‌های بسیاری بدست آورده‌ایم. پیروزی قیداره هم استراتژیک بود که ۷۲ ساعت طول کشید. تلفات کم بود و مردم هم صدمه ندیدند و این یک پیروزی تاریخی است.

الموسوی ادامه داد: آمادگی بسیاری برای موصل داریم. عراق برای رویارویی یکدست است. چه سنی چه شیعه چه کرد چه ترکمان‌ها و چه مسیحی. این سخن رسانه‌ای نیست بلکه حقیقت است.

او با بیان اینکه دیدار رییس مجلس با همه احزاب نشان از وحدت ماست، گفت: اخبار مقاومت در جنگ با تروریسم و در جنگ موصل و عراق شما را غافلگیر خواهد کرد. 

ایران در همه ابعاد به ما کمک می‌کند

الموسوی گفت: از هیچکس پنهان نیست که ایران در همه ابعاد به ما کمک می‌کند. مستشاران ایرانی مانند مستشاران دیگر ما را یاری می‌کنند ولی چون ایران نقشه بدخواهان را که برای منطقه برملا کرده مورد هجمه قرار می‌گیرد.

او گفت: نیروهای مردمی و حشدالشعبی از همه طوایف است، ولی چون ضد تروریست‌ها هستند، می‌گویند که آنها از بین بروند. سیدحسن نصرالله و حزب‌الله رمز مقاومت و مقابله با اسراییل و تروریست‌هاست، ولی می‌گویند حزب‌الله تروریست است. این یک ننگ لست که کشورهای اسلامی حزب‌الله را تروریسم خطاب می‌کنند.

کد خبر : ۴۰۸۸۹۱