خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد؛

تکمیل ماموریت جنگنده‌های روس در ایران/ عملیات‌های بعدی منوط به شرایط سوریه

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است:هواپیماهای روس عملیات حملات هوایی را از پایگاه هوایی همدان به سمت مواضع تروریست ها در سوریه با موفقیت به پایان رسانده اند . استفاده ها بیشتر از این پایگاه در جمهوری اسلامی ایران توسط نیروهای هوافضای روسیه بر اساس یک توافق مشترک برای مبارزه علیه تروریسم صورت گرفته و به شرایط غالب بر سوریه بستگی دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد ماموریت هواپیماهای روسی در استفاده از پایگاه هوایی ایران برای بمباران مواضع در سوریه تکمیل شده، اما احتمال استفاده مجدد از پایگاه همدان در آینده در صورتی که شرایط در سوریه ایجاب کند، همچنان باز است.

رویترز به صحبت‌های روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مبنی بر توقف استفاده روس‌ها از پایگاه همدان برای بمباران مواضع در سوریه اشاره کرد و نوشت: مسئله بهره‌برداری روس‌ها از پایگاه نظامی در ایران مورد انتقاد قانونگذاران ایرانی و کاخ سفید در آمریکا قرار گرفته است.

سخنگوی وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد: هواپیماهای روس عملیات حمله‌های هوایی را از پایگاه هوایی همدان به سمت مواضع تروریست‌ها در سوریه با موفقیت به پایان رسانده‌اند. استفاده‌ها بیشتر از این پایگاه در جمهوری اسلامی ایران توسط نیروهای هوافضای روسیه بر اساس یک توافق مشترک برای مبارزه علیه تروریسم صورت گرفته و به شرایط غالب بر سوریه بستگی دارد.

کونشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این بیانیه بر ادامه احتمالی استفاده از پایگاه هوایی همدان در صورتی که شرایط سوریه ایجاب کند، تاکید کرده است.

رویترز خاطرنشان کرد: این اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم است که ایران به یک کشور خارجی اجازه استفاده از پایگاه‌هایش را داده است. روسیه و ایران هر دو از نظام بشار اسد در سوریه حمایت می‌کنند و علیه نیروهای جهانی در سوریه از پنج سال پیش تا کنون در حال مبارزه هستند.

این خبرگزاری به نگرانی نمایندگان مجلس در ایران اشاره کرد و نوشت: برخی قانونگذاران در ایران این حرکت را نقض قانون اساسی خوانده و گفته‌اند تاسیس پایگاه نظامی خارجی در ایران حتی با اهداف صلح‌طلبانه بر اساس قانون اساسی منع شده است.

رویترز همچنین به صحبت‌های وزیر دفاع ایران مبنی بر اینکه «روسیه با عمومی کردن خبر استفاده‌اش از پایگاه همدان بی‌معرفتی کرده» اشاره کرد و نوشت: او گفته است که هیج پایگاهی به روس‌ها نداده‌ایم و آنها در ایران مستقر نشده‌اند. هیچ توافق نوشته‌ای نیز در این خصوص وجود ندارد و همکاری‌های عملیاتی بین دو کشور موقتی و محدود به سوخت‌گیری بوده است.

هفته گذشته وزات امور خارجه آمریکا این اقدام را «قابل پیش‌بینی» خواند و گفت: در حال بررسی است تا ببیند آیا این اقدام روس‌ها نقض قطعنامه شورای امنیت مبنی بر ممنوعیت فروش، توزیع و حمل هواپیماهای جنگنده به ایران است یا نه؛ و گفته شده معلوم نیست روس‌ها از این پایگاه برای توقف کامل استفاده کرده‌اند یا خیر.

یکی از مقام‌های آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: ایرانی‌ها از اینکه به طور کامل به بشار اسد کمک کنند، ابایی ندارند. انتخابات ایران نزدیک است. همه کشورها در زمان نزدیک به انتخابات، سختگیر می‌شوند.

کد خبر : ۴۰۳۶۵۹