خبرگزاری کار ایران

رویترز تحلیل کرد؛

تاثیر ورود ترامپ و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در روی کار آمدن تندروها در ایران

اگر هیچ پیشرفتی در ایران حاصل نشود این خطر وجود دارد که دولت ایران تحت فشار قرار گرفته و تندرو ها روی کار بیایند. تندروهای ایران مدتهاست مدعی اند که ایران قادر به برقراری روابط با غرب نیست.

به گزارش  ایلنا به نقل از رویترز، با افزایش احتمال روی کار آمدن دونالدترامپ از یک سو و رای مردم بریتانیا برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا از سوی دیگر؛ بانک‌های بین‌المللی در روابط تجاری با ایران را مردد کرده است.

رویترز در گزارش خود با بیان اینکه این تردیدها منجر به ایجاد ناامیدی در بازگشت ایران به سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای احیای مجدد اقتصاد خود شده است، ادامه داده است: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و احتمال روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، که قول پاره کردن توافق هسته‌ای ایران را داده است، در کنار بی میلی بانک‌ها به برقراری روابط تجاری با ایران، به دلیل عدم قطعیت آنها در خصوص هزینه‌های احتمالی در صورت این ارتباط، از جمله این بلاتکلیفی‌هاست.

با وجود برداشته شدن تحریم‌ها در ژانویه امسال، ایران همچنان تنها با برخی موسسه‌های خارجی امکان برقراری روابط بانکی دارد.

یکی از مقام‌های ایرانی به رویترز گفته است ایران به دنبال آزمون آلترناتیوهاست؛ با این حال تا زمانی که موسسه‌های مالی بزرگ اروپایی نسبت به برقراری روابط بانکی با ایران بی‌میل هستند، ایران به کار با بانک‌های کوچک‌تر ادامه می‌دهد.

او همچنین گفته که برآورد ما این است که چند مدت بلاتکلیفی‌ها طول می‌کشد، از این رو به صحبت با سایر کشورها نظیر چین، روسیه و کشورهای آفریقایی برای گسترش همکاری‌های بانکی با هدف حل معضلات مالی موجود ادامه می‌دهیم.

بانک‌های آمریکایی همچنان از برقراری روابط تجاری با ایران منع شده‌اند و بانک های اروپایی هم علاوه بر تحریم‌ها و تنبیه‌های احتمالی آمریکا علیه آنها، در برقراری روابط از طریق دلار دارای محدودیت‌اند که از جمله این تنبیه‌ها ۹ میلیارد دلار جریمه بانک BNP پاریباس فرانسه در سال ۲۰۱۴ با دلیل نقض تحریم‌های مالی آمریکا ست.

بریتانیا می‌گوید همچنان در حال تلاش برای حل معضلات بانک‌هاست و خزانه‌داری آمریکا گفته سر راه معاملات مشروع با ایران نخواهد ایستاد.

مقام‌های ایرانی و بانک‌های خارجی معتقدند که تحولات اخیر بریتانیا بعد از رفراندوم، دولت را در لندن و سایر پایتخت‌های اروپا گیج کرده است و این احتمال وجود دارد که این شوک اقتصاد، بریتانیا را به سمت کسادی ببرد که در این مورد یکی از مقام‌های ایرانی به رویترز گفته است ترس از نتایج مالی برگزیت، کشورهای اروپایی و بریتانیا را نسبت به معامله با ایران محتاط‌تر کرده است لذا آنها سیاست «ببینیم چه می‌شود» را در پیش گرفته‌اند.

این مقام ایرانی همچنین افزوده است که بریتانیا از زمان رفراندوم علاقه کمتری و حتی بی‌علاقگی نسبت به روابط اقتصادی با ایران نشان داده‌ است . با این حال ما معتقدیم قادر به کار با بانک‌های بریتانیایی هستیم و این را نیز به آنها گفته‌ایم.

به گزارش رویترز بانک‌های اروپایی نگران نتیجه انتخابات آمریکا هستند؛ با این حال از بیان جزئیات تاثیر پیروزی نامزد جمهوری‌خواه بر روابط تجاری‌شان خودداری می‌کنند.

یکی دیگر از مقام‌های ایرانی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته که با روی کار آمدن ترامپ که قول پاره کردن توافق هسته‌ای را داده، تلاش‌های ایران پیچیده‌تر خواهد شد و بیشتر بانک‌های بزرگ اروپایی نگران این مسئله هستند.

یک مقام‌ یکی از بانک‌های آلمانی اخیرا به رویترز گفته بود که ما ریسک ارتباط با ایران را به ویژه از زمان کاندیداتوری ترامپ نمی‌توانیم قبول کنیم.

در همین راستا یکی دیگر از مقام‌های ایران به رویترز گفت: بی‌میلی بانک‌ها برای روابط تجاری با ایران روز به روز بیشتر می‌شود و نگرانی شدیدی درخصوص احتمال به خطر افتادن حسن شهرت آنها وجود دارد.

مقام دیگر ایرانی گفته در صورت خوب پیش رفتن همه چیز،  اولین نشانه‌های بهبود اوضاع اقتصادی تا قبل از سال ۲۰۱۹ دیده نخواهد شد.

تندروها در ایران، روحانی را برای شکست توافق در بهبود استانداردهای زندگی مقصر می‌دانند و از سوی دیگر همزمان قیمت نفت پایین است و سرمایه‌گذاری‌های خارجی هنوز به جایی نرسیده است.

دیگر مقام ایرانی گفته دولت ایران باید در دو جبهه بجنگد؛ در خانه و در خارج از کشور. رقبای روحانی هر کاری برای انتقاد از کندی بهبود وضع اقتصادی جهت تضعیف او انجام می‌دهند. ایران به دنبال آلترناتیوهاست. مشاور ارشد بین‌الملل رهبر ایران -علی‌اکبر ولایتی- بارها بعد از توافق هسته‌ای به روسیه سفر کرده و محمدجواد ظریف نیز در هفته اخیر برای نمایش علاقه ایران به افزایش همکاری‌های اقتصادی به کشورهای آفریقایی  سفر کرده بود.

رئیس جمهور چین در ماه ژانویه برای بحث در زمینه فرصت‌های تجاری به ایران سفر کرد. در همان ماه مقام‌های ارشد بانک مرکزی ایران گفته بودند که بانک های صنعتی و مالی چین قرار است شعبی در ایران احداث کنند.

در صورت شکست احیای اقتصاد ایران، تندروها در ایران که روابط خصمانه‌تری نسبت به غرب در مقایسه با جناح روحانی دارند، روی کار خواهند آمد.

هر فشاری از سوی دولت‌های غربی روی بانک‌ها به نظر نافرجام می‌رسد. «رویال بانک اسکاتلند» از اظهار نظر خودداری کرده است، اما «لیولدز بانک» گفته ایران همچنان کشوری با ریسک بالا برای معامله است.

رویترز ضمن بیان اظهار نظر یکی از منابع نزدیک به «بانک بارکلیز» مدعی شد:  تعداد قابل توجهی از مقام‌های ارشد این بانک شهروندان آمریکایی هستند و این امر سبب انجام بسیاری از سرویس‌های بانکی از طریق عملیات‌های آمریکایی می‌شود، بنابراین این بانک به منع فعالیت‌های تجاری با این کشور ادامه می‌دهد.

یکی از مدیران ارشد «ژرمن بانک»، فقدان علاقه بانک‌ها، علیرغم نظر دولت آلمان در این خصوص را تایید کرده است و گفته است که برلین از اینکه ژرمن بانک در برقراری روابط تجاری با ایران تا این حد محتاط است، خوشحال نیست.

اگر هیچ پیشرفتی در ایران حاصل نشود، این خطر وجود دارد که دولت ایران تحت فشار قرار گرفته و تندروها روی کار بیایند. تندروهای ایران مدت‌هاست مدعی‌اند که ایران قادر به برقراری روابط با غرب نیست.

در عین حال سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته دفاتر خزانه‌داری بر سر راه شرکت‌ها برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مشروع با ایران قرار نخواهند گرفت. آنها به سراسر جهان سفر کرده‌اند تا راهی برای تعامل شرکت‌ها و موسسات مالی با ایران فراهم کنند.

استعفای «دیوید کامرون» از نخست وزیری بریتانیا در پی برگزیت و تغییر کابینه و تعویض آن با «ترزا می» همه چیز را پیچیده‌تر کرد.

یکی از منابع غربی گفته که دولت جدید اولویت‌های بزرگتری در ارتباط با برگزیت دارد و به نظر می‌رسد معضل وارد کردن فشار به بانک‌ها به بعد موکول شده است که در همین راستا روابط با ایران نیز متعاقبا از این اتفاق متاثر خواهد شد.

سخنگوی دفتر خارجی وزارت خزانه‌داری گفته است که هر دو کشور تمایل دارند روابط مشروع تجاری‌شان را با یکدیگر داشته باشند اما برخی چالش‌ها باقی مانده و ما در حال همکاری با شرکای بین‌المللی و جامعه بانکی هستیم.

سفر تجاری هیات تجاری بریتانیا در ماه می به زمانی دیگر موکول شده است که یکی منبع آگاه بانکی گفته بخشی از آن تقصیر بانکداران بوده است، با اینهمه مدیر تحریم‌های انگلیس کمی نسبت به این موضوع بدبین‌تر بود و گفت به شدت شگفت‌زده می‌شود اگر بانک‌های انگلیسی وارد معامله با ایران شوند.

کد خبر : ۳۹۵۹۷۴