خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی کرد؛

بازتاب برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در رسانه‌های جهان

به گزارش ایلنا خبرگزاری رویترز نوشت: میانه رو‌ها و اصلاح طلبان حامی حسن روحانی بیشترین کرسی‌ها را به دست آوردند

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی، خبرگزاری رویترز نوشت: میانه‌رو‌های حامی روحانی پیروزی بزرگی در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در ۲۶ فوریه کسب کردند اما موفق به ایجاد اکثریت در مجلس نشدند. 

این خبرگزاری انتشار ویدئو پنج دقیقه‌ای رییس دولت اصلاحات در شبکه‌های اجتماعی قبل از دور اول انتخابات مجلس را کمک بزرگی در تغییر کفه ترازو به نفع میانه‌رو‌ها تفسیر کرد و گفت سید محمد خاتمی با اشاره‌ به پیروزی بزرگ اصلاح طلبان در دور اول مردم را به «تکرار حماسه» در دور دوم دعوت کرده است. 

خبرگزاری رویترز حضور احتمالی بیش از ۲۰ زن به عنوان نماینده در مجلس آتی را بیشترین تعداد حضور زنان در مجلس ایران از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ دانست. 

این خبرگزاری همچنین با طرح ادعای عدم کنترل مجلس ایران بر اکثر سیاست‌های کلان، مجلس آتی را پشتوانه‌ای برای سیاست‌های اقتصادی روحانی بعد از برداشته شدن تحریم‌ها خواند و خاطر نشان کرد مجلس میانه رو می‌تواند بر انتخاب مجدد روحانی در سال ۲۰۱۷ تاثیر گذار باشد

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز با انعکاس اخبار مربوط به انتخابات دور دوم مجلس ایران در تحلیل انتخابات گفت اصلاح طلبان و میانه رو‌های حامی حسن روحانی در دور دوم انتخابات مجلس بیشترین کرسی‌ها را از آن خود کردند 

این خبرگزاری همچنین به گزارش‌های غیر رسمی نتایج انتخابات استناد کرد و نوشت: حداقل ۳۳ کرسی به طرفداران حسن روحانی از لیست امید تعلق پیدا کرده است در حالی که محافظه کاران تنها ۲۱ کرسی را از آن خود کردند. 

آسوشیتد پرس به پیروزی طرفداران روحانی به عنوان پیروزی بزرگ در دور اول اشاره کرد و نوشت: در دور اول تعداد قابل توجهی از محافظه کاران ساکن مجلس با رای مردم از مجلس خارج شدند. 

این خبرگزاری به تیراندازی در جریان رای‌گیری در استان غربی ایران نیز اشاره‌ای کرد و از قول مسئولان انتظامی این استان نوشت: خشونت سیاسی نادر در این منطقه منجر به زخمی شدن چهار نفر شد. 

خبرگزاری الجزیره با پخش یک ویدئوی خبری از شبکه الجزیره به شرح و تفسیر انتخابات ایران پرداخت. 

این خبرگزاری به نقل از خبرگزاری‌های داخل ایران نوشت: بر اساس گزارش‌های غیر رسمی از نتایج نهایی تا الان حدود ۳۰ کرسی از ۶۸ کرسی باقیمانده مجلس به اصلاح طلبان میانه رو اختصاص پیدا کرده و باقی کرسی‌ها بین اصولگرایان و مستقلین تقسیم شده است

الجزیره نوشت: حامیان حسن روحانی دور اول موفق به کسب ۳۰ کرسی تهران شدند

این خبرگزاری مدعی شد: با وجود اینکه مجلس ایران در بیشتر سیاست گذاری‌ها نقش موثری ندارد اما می‌تواند به تقویت سیاست‌های حسن روحانی در دوران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها و تنش زدایی با غرب کمک کند.

الجزیره همچنین در تحلیل خود نسبت به انتخابات مجلس ایران آن را در تعیین تکلیف انتخاب مجدد روحانی برای در سال ۲۰۱۷ موثر خواند. 

دیلی استار لبنان نیز از برگزاری دور دوم انتخابات ایران برای تعیین تکلیف کرسی‌های باقیمانده از دور اول خبرداد و نوشت این انتخابات صحنه رقابت بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است تا نشان دهند کدام یک بیشترین قدرت را در قانون‌گزاری در اختیار خواهند گرفت. 

دیلی استار همچنین انتخابات مجلس ایران را در باز کردن و یا به طور بالقوه بستن راه تحولات سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی موثر قلمداد کرد. 

خبرگزرای وست نیک قزاقستان در گزارشی به شرح تحلیل دو محقق ارشد مؤسسه مطالعات شرقی آکادمی علوم روسیه پرداخت. 

این خبرگزای از قول یکی از شرق‌شناسان نوشت: یقینا مجلس آتی بسیار متفاوت از مجلس فعلی ایران خواهد بود. 

این شرق‌شناس به تبلیغات گسترده اصولگرایان در دو ماه بین انتخابات دور اول مجلس و دور دوم اشاره کرد و گفت با پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان در دور اول، اصولگرایان تبلیغات سیاسی و ایدئولوژیک گسترده‌ای را آغاز کردند

خبرگزاری وست نیک به نقل از یکی دیگر از محققان ارشد شرق‌شناس در آکادمی علوم روسیه نوشت: پیروزی طرفداران حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی در دور اول نشانگر علاقه افکار عمومی در ایران به سیاست‌های حسن روحانی در مقایسه با دوره نمایندگی محافظه کاران (اصولگرایان) است. 

این شرق‌شناس مدعی شد: انتخابات مجلس در ایران تغییرات چشم گیری را در استاندارد زندگی مردم عادی ایجاد نخواهد کرد. 

او همچنین گفت: دوره دو دوماهه بین انتخابات دور اول و دور دوم مجلس ایران به تبلیغات گسترده علیه جناح لیبرال ایران اختصاص یافت. 

خبرگزاری وست نیک از قول شرق‌شناس آکادمی علوم روسیه مدعی شد: لیبرال‌ها مزیت کوچکی را از طریق انتخابات مجلس کسب کرده‌اند که این مزیت باید انتظار تاثیر چندانی بر تغییر وضعیت در ایران ایجاد کند.

 

 

کد خبر : ۳۶۶۲۵۵