خبرگزاری کار ایران

ظریف در اختتامیه کنگره پرسش مهر:

می‌گفتند راکتور اراک با بولدزر نابود شود، اما امروز از ما آب سنگین می‌خرند

asdasd
کد خبر : ۳۹۲۱۶۹

وزیر امور خارجه کشورمان گفـت: آمریکا که ادعا می‌کرد ایران نباید حتی یک سانتریفیوژ داشته باشد، امروز با ۲۰ هزار سانتریفیوژ مواجه است. آنها در زمان مذاکرات می‌گفتند رآکتور اراک باید با بولدوزر نابود شده و باید آن را آسفالت کرد اما هم‌اکنون آن را پذیرفته و از ایران آب سنگین می‌خرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف امروز در اختتامیه شانزدهمین کنگره پرسش مهر ریاست جمهوری با اشاره به اینکه همه ما در طول زندگی تلاش برای آموختن، فهم و درک را داریم، افزود: مشکل کنونی دنیای ما مشکل ادراک، نفهمیدن و عدم درک واقعیات است.

وزیر امور خارجه  با بیان این مطلب که نخستین گام برای گفت‌وگو و ورود به هر کاری مذاکره موثر و شنیدن است، خاطرنشان کرد: قبل از آنکه زبان برای صحبت باز کرد، باید شنید، گوش کرد و فهمید. شاهد این واقعیت بودم که شنیدن، مطالعه کردن و پرسیدن ۳ اقدام ضروری برای فهم بیشتر است و این موارد در آموزش و پرورش رشد کرده‌اند.

ظریف اضافه کرد: اگر به شرایط کنونی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم اگر سیاست‌مداران و تصمیم‌گیران بین‌الملل به اندازه دانش‌آموزان ایرانی شجاعت فکر کردن و اندیشیدن نسبت به آینده را داشته باشند، خواهند فهمید که در دنیایی که جهانی‌شده، تحمیل بر ملت‌ها ناپایدار است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه در دنیای جهانی نمی‌توان در کنار امنیت، ناامنی و در کنار توسعه‌یافتگی بی‌توسعگی را مشاهده کرد، افزود: در دنیای کنونی بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان از ایجاد امنیت برای شهروندان خود ناتوان است؛ اگر به چهره مردم آمریکا بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نگاه می‌کردیم متوجه می‌شدید که قدرتی که می‌تواند تمام دنیا را با سلاح‌های هسته‌ای خود نابود کند، از تامین امنیت برای شهروندانش ناتوان است.

او ضمن بیان اینکه آمریکا با هزینه‌های میلیاردی در افغانستان و عراق هنوز متوجه نشده که دوران تحمیل و فشار به سر آمده است، اظهار داشت: تحریم غیرانسانی را علیه مردم ایران وارد کردند، اما مردم با حضور پای صندوق‌های رأی نشان دادند تحریم‌ها بی‌تاثیر است.

وزیر امورخارجه کشورمان با یادآوری اینکه آمریکا مدتی بعد متوجه شد که باید با احترام پای میز مذاکره با ایرانیان قرار گیرد، گفت: مذاکرات هسته‌ای براساس شرایط جدید بین‌الملل شکل گرفت؛  این واقعیت در جهان امروز ملموس است که بازی برد - باخت منجر به باخت هر دو طرف می‌شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: آمریکا که ادعا می‌کرد ایران نباید حتی یک سانتریفیوژ داشته باشد، امروز با ۲۰ هزار سانتریفیوژ مواجه است. آنها در زمان مذاکرات می‌گفتند رآکتور اراک باید با بولدوزر نابود شده و باید آن را آسفالت کرد اما هم‌اکنون آن را پذیرفته و از ایران آب سنگین می‌خرند.

وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر اینکه حضور مردم و توجه به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در برابر هر فشاری ایستادگی کنیم، تصریح کرد: در منطقه‌ای که سراسر آشوب است و در هر گوشه آن شاهد عملیات انتحاری، بمب و کودتا هستیم ایرانیان در یک محیط امن زندگی می‌کنند و این به خاطر آن است که به این واقعیت رسیده‌ایم که تنها در جهان یک ابرقدرت وجود دارد و آن خداوند است و باور داریم تا زمانی که مردم همراه ما هستند امکان هیچگونه تحریمی وجود ندارد.

ظریف همچنین به سخنان  امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند اشاره و تصریح کرد: این سخن امام (ره) به این دلیل است که باور داشتند با اتکا به توان مردم می‌توانیم هر پروژه‌ای علیه منافع کشور را خنثی کنیم و می‌توانیم با اتکا و اصول به باورهای خود در برابر هر قدرتی موفق باشیم.

او با بیان این مطلب که دنیای امروز به تک تک ما این امکان را می‌دهد که یک ابرقدرت باشیم، گفت: دوران امپراتوری و تحمیل به سر آمده و تنها راه ورود به یک دنیای بهتر، باور به این است که با اتکا به توان مردم می‌توان در هر کاری موفق بود و این موضوع اساس اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز