خبرگزاری کار ایران

معاون رییس‌جمهور:

بحث جمعیت در برنامه ششم، از بخش احکام به اسناد منتقل شده است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: رشد جمعیت باید متناسب با منابع در دسترس اقتصادی باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهیندخت مولاوردی در مراسم رونمایی از گزارش تحولات و وضعیت جمعیت در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما برای تحقق سیاست‌های کلی ابلاغی به لوازم و ضرورت‌هایی نیاز داریم، عنوان داشت: همچنین باید به چالش‌هایی که ممکن است در مسیر ایجاد شود، توجه کنیم.

او با بیان اینکه جمعیت در ثروت، قدرت، اقتدار و امنیت ملی یک کشور موثر است، گفت: زمانی این تاثیرات مشهود خواهد بود که رشد جمعیت در تناسب با منابع در دسترس اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های لازم در حوزه‌های مختلفی مانند بهداشت باشد در غیر این صورت با چالش‌های مختلفی روبرو خواهیم بود که این مسئله در مقدمه سیاست‌های ابلاغی جمعیت نیز مورد توجه بوده است.

معاون رئیس جمهور افزود: ما برای تحقق کامل این برنامه در دولت برنامه‌ریزی جامع، هماهنگی و تقسیم کار را پیش‌بینی کردیم. البته گاهی برخی شبهات پیش می‌آید برای نمونه گاهی به نظر می‌آید که متولی اصلی این بحث وزارت بهداشت است که نباید اینگونه باشد.

مولاوردی ادامه داد: برخلاف ادعای برخی افراد که گفته‌اند بحث جمعیت از برنامه ششم حذف شده است، باید بگویم چنین نیست و بحث جمعیت از بخش احکام، به بخش سند‌ها منتقل شده است.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: صاحب‌نظران حوزه جمعیت‌شناسی بر این باورند که باید به دور از سیاست‌زدگی و شتاب‌زدگی به مطالعه و تدوین برنامه‌های جمعیتی بپردازیم و تجربه دیگر کشور‌ها آمایش سرزمین، محدودیت منابع آب و خاک، توازن جمعیت در شهر‌ها و... را نیز در نظر بگیریم.

مولاوردی در پایان تصریح کرد: همانطور که در بسیاری از کشور‌ها مسئولیت مهار زاد و ولد از مردان به زنان محول شده است، در مورد افزایش جمعیت نیز این اتفاق افتاده است. در حالی که مشارکت زنان و مردان هر دو با هم می‌توانند به انجام اصولی سیاست‌های جمعیتی کمک کند.

کد خبر : ۳۸۸۸۴۹