خبرگزاری کار ایران

روحانی در مراسم بهره‌برداری از فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی:

دولت به‌رغم همه توطئه‌ها بر سر قول‌های خود پابرجاست

رئیس جمهور گفت:بعد از روز اجرای برجام و پایان تحریم عظمت این کار را توضیح می‌دهم تا مردم بدانند چه کار بزرگی انجام دادند. همسایگان و دنیا هم بداند ملت ما بزرگ و غیور است و می‌تواند از پل‌های سخت زمانه عبور کند و کشتی کشور را به ساحل امن برساند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس‌جمهور پس از افتتاح فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی گفت: خوشحالم در ماه میلاد با سعادت پیامبر اسلام با همت و تلاش جوانان غیور و مسئولان این سرزمین طبق برنامه‌ای که سال گذشته مسئولان پارس جنوبی دادند؛ امسال هم شاهد افتتاح دو فاز ۱۵ و ۱۶ هستیم.

وی افزود: همانطور که سال گذشته فاز ۱۲ افتتاح شد اگر خدا توفیق دهد سال آینده هم ملت ایران شاهد افتتاح چند فاز دیگر از جمله فازهای ۱۷ و ۱۸ خواهند بود. افتتاح فازهای ۱۵ و ۱۶ نماد همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی و عملیاتی کشور است.  اینکه کار این دو فاز مهم را قرار‌گاه خاتم‌الانبیا بر عهده گرفت و به اتمام رساند، علاوه بر کار ارزشمند این قرارگاه به معنای همکاری دولت و نهادهای این کشور از جمله سپاه پاسداران است.

روحانی خاطرنشان کرد: افتتاح فاز ۱۵ و ۱۶ به معنای آن است که توطئه تحریم نمی‌تواند ملت ما را برابر قدرت‌های بزرگ مخدوش کند و در اراده ملت خللی ایجاد کند در شرایط تحریم شدید جهانی علیه ایران فاز ۱۲ را در سال قبل افتتاح کردیم امسال هم در شرایط تحریم این کار را کردیم و این به معنی همت این ملت بزرگ و اراده قوی ملت برای توسعه و سازندگی و رونق کشور است، برخی نیایند از رکود صحبت کنند دولت کشور را در شرایط نفت ۳۰ دلاری اداره می‌کند نه نفت ۱۴۷ دلاری. دولت کشور را در شرایط تحریم اداره می‌کند نه شرایط عادی. دولت علی رغم همه توطئه‌ها بر سر قول‌های خود پا برجاست و به حول قوه الهی در روزهای آینده شاهد در هم پیچیده شدن طومار تحریم در کشور خواهیم بود .

وی گفت: ملت ایران با ایستادگی و مقاومت و رهبری معظم انقلاب و حمایت همه جانبه ملت توانست از مسیر سعب و سختی عبور کند بعد از روز اجرای برجام  و پایان تحریم عظمت این کار را توضیح می‌دهم تا مردم بدانند چه کار بزرگی انجام دادند همسایگان و دنیا هم بداند ملت ما بزرگ و غیور است و می‌تواند از پل‌های سخت زمانه عبور کند و کشتی کشور را به ساحل امن برساند.

رئیس جمهور با بیان اینکه با ایستادگی و مقاومت ملت توانستیم از مسیر تحریم‌ها عبور کنیم گفت: ما در شرایطی که همه کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت در مشکلات عجیبی گرفتار شده‌اند بودجه ۹۵ را به مجلس تقدیم خواهیم کرد که اتکای ما را به نفت به ۲۵ درصد کاهش دهد. در صورتی که دیگر کشورهای منطقه اتکای صددرصدی به نفت دارند و زمانی که می‌خواهند به ما ضربه بزنند خودشان آسیب خواهند دید و با کسری بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری مواجه خواهند شد.

روحانی ابراز امیدواری کرد که رشد اقتصادی امسال مثبت خواهد بود و سال ۹۵ با عبور از تحریم سال رونق اقتصادی خواهد بود.

وی گفت: بسیار خوشحالیم که یکی از پروژه‌های بزرگ دولت در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی در حال تحقق است و انشاالله در سال ۹۶ همه فازهای پارس جنوبی را تمام خواهیم کرد و این کار، کار بزرگی است که در دولت یازدهم به حول و قوه الهی انجام خواهد گرفت.

روحانی ابراز امیدواری کرد که از امروز خبرهای خوشحال‌کننده‌ای به ملت بزرگ ایران خواهد رسید از جمله رحمت و برکت آسمانی بر ما نازل خواهد شد و از مشکلات خشکسالی عبور خواهیم کرد همچنان که از مشکلات تحریم نیز عبور خواهیم کرد و البته دو انتخابات بزرگ در اسفندماه امسال که با فرجام نیکو به نتیجه می‌رسد و پای صندوق‌های رای شاهد صف‌های طولانی مردم خواهیم بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت آنچه وعده داده درباره فضای باز و غیر امنیتی انتخابات عمل کرده است و انشاالله عملکرد شورای نگهبان نیز در‌‌ همان مسیر خواهد بود و شاهد نشاط و امید مردم در انتخابات خواهیم بود.

روحانی افتتاح این فاز جدید در عسلویه را گامی از قدم‌های ایران برای حرکت جلو‌تر به سمت استقلال کامل اقتصادی خواند و گفت: روزی برای ما خوشحال‌کننده است که کشور در سایه بهره‌وری و تلاش و کوشش جوانان در بازار کار و در سایه استعداد‌ها و نعمت‌های خدادادی به ثروت برسد و پارس جنوبی حدودد ثروت ۱۰۰ میلیارد دلاری برای کشور خواهد داشت.

رئیس جمهور افزود: یک زمانی در سایه پیشرفت هند و چین نفت ایران گران شد و برخی آن را یک موفقیت و روزهای خویش برای ایران نامیدند در صورتی که روز خوش در سایه پیشرفت دیگران و ریزه‌خوار دیگران بودن کار درستی نیست و اینکه امیدوار باشیم آن‌ها پیشرفت کنند تا قیمت نفت ما بالا برود چشم‌انداز خوبی برای اقتصاد ایران نبود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تعامل ما با جهان بر مبنای اتکای سیاسی خودمان باید باشد گفت: فناوری فقط در نفت، گاز و آی‌تی نیست در سیاست خارجی هم ما نیاز به فناوری داریم در منطقه و در گفت‌وگو با جهان نیز نیاز به هنر و فناوری داریم علم فقط در زمینه مسائل مربوط به صنعت نیست.

وی با تاکید براینکه ما باید پیچ و خم‌ها را با استعداد، اتحاد و انسجام پشت‌سر بگذاریم، گفت: ساختن و آباد کردن کار مهمی است دعوا درست کردن و بهم زدن کاری ندارد تحریم درست کردن آسان است با یک بی‌عقلی تحریم درست می‌شود برداشتن تحریم و تعامل با دنیا سخت است.

روحانی افزود: همه باید متحد شویم و دست به دست یکدیگر دهیم انتخابات باید صحنه رقابت آزاد و اخلاقی و درست و عاقلانه باشد انتخابات جای تهمت و تخریب نیست چرا واقعیت‌ها را به مردم نگوییم و دولت منتخب مردم را تخریب کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برای چه این کار را می‌کنید اولا دروغ‌ها واضح و آشکار می‌شود کسی نمی‌تواند برای بلندمدت به مردم دروغ بگوید دروغ در کوتاه زمانی آشکار می‌شود چرا خوشحال نیستیم از اینکه ملت شادمان باشد و چرا دلمان نمی‌خواهد ملت احساس کنند همه دارند تلاش می‌کنند به طور طبیعی ممکن است اختلاف‌های کوچکی باشد و سلیقه‌ها یکی نباشد اما نباید اختلاف‌های کوچک را به شکاف‌های بزرگ تبدیل کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر فازهای پارس جنوبی یکی بعد از دیگری شکوفا می‌شود تنها به نفع بوشهر و ایران نیست، گفت: لوله گاز لوله صلح و تعامل با جهان است اگر تولید گاز  از هزار میلیون بشکه عبور کند ناچاریم آن را صادر کنیم این یعنی ارتباط با جهان. همانطور که گفتیم گاز مایه نزدیکی، وحدت و اتحاد کشورها است به حول و قوه الهی در زمینه انرژی، آب، راه، حمل ونقل و ارتباطات با جهان شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود.

روحانی یادآور شد: امسال در شرایط سخت اقتصادی در کشاورزی بودیم سال قبل وضع بارندگی مناسب نبود اما در بسیاری از محصولات دیدیم به سمت خوداتکایی حرکت کردیم و کسری تراز ما در مواد غذایی سال به سال پایین می‌آید این نشانه رشد و حرکت است.

وی با اشاره به اینکه گاز تنها پول، تعامل با همسایگان، خودکفایی و استقلال اقتصادی نیست، گفت: گاز هوای پاک،‌ محیط‌زیست و نجات از آلودگی است که امروز به عنوان معضلی بزرگ پیش پای جهان است هوای کشور دو هفته در شهرهای بزرگ ساکن بود برخی دستگاه‌های تبلیغاتی از این اتفاق بل گرفتند و شروع کردند هر چه خواستند گفتند اما این را نگفتند که در همان ایام در شرق آسیا  پکن، هند و اروپا چه خبر بود در اروپا برخی روزها آوردن خودرو کاملا ممنوع شد.

رئیس‌جمهور افزود: البته ما باید به سمت هوای سالم برویم اما همه می‌دانیم این در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست ما بسیاری از آلودگی‌ها را در دولت کم کردیم و تلاش کردیم کیفیت گازوئیل، بنزین و سوخت خانه‌ها را بهتر کنیم یکی از این راه‌ها توسعه تولید گاز است که می‌تواند هوای سالم ایجاد کند برای همین پایان فازهای پارس جنوبی در سال 96 خبر خوشی خواهد بود.  من وسواس دارم که هر پروژه‌ای تا صددرصد کامل نشده افتتاح صورت نگیرد چون معتقدم یک بار کلنگ می‌زنند نه صدبار.

وی با اشاره به اینکه با رفع تحریم‌ها مانع از پیش پای ما برداشته می‌شود و آماده رقابت با دنیا خواهیم بود، گفت: همه تلاش خود را به کار می‌گیریم از قرار گاه سازندگی خاتم‌الانبیاء هم تشکر می‌کنم من از ابتدا از آنها خواستم چند ابرپروژه را مدنظر قرار دهند و خوشبختانه همان‌ها که در دوران جنگ برای استقلال کشور خون دادند امروز برای آبادانی کشور کار می‌کنند.

کد خبر : ۳۳۷۲۰۸