خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر داد:

آغاز اجرای تعهدات متقابل ایران و ۱+۵ از ۴ روز دیگر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از آغاز اجرای تعهدات متقابل ایران و ۱+۵ در قالب توافق هسته‌ای وین از ۲۶ مهر خبر داد.

به گزارش ایلنا، بهروز کمالوندی در مصاحبه با صداوسیما با اعلام این خبر گفت: البته اجرای تعهدات طرف مقابل تا حدی راحت است زیرا آنان تعهداتشان را باید روی کاغذ انجام دهند و طبعاً انتظار داریم در نخستین فرصت لغو تحریم‌ها علیه کشورمان را اعلام کنند.

۲۶ مهر روز تصویب توافق هسته‌ای تلقی می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: با سپری شدن روند قانونی تصویب برجام دردوره ۹۰ روزه، ۲۶ مهر روز تصویب توافق هسته‌ای تلقی می‌شود.

وی در عین حال گفت: اجرای این تعهد آنان منوط به انجام اقدامات ماست به نحوی که تعیین زمان لغو تحریم‌ها در اختیار جمهوری اسلامی است.

کمالوندی افزود: آنان موافقتشان را با لغو تحریم‌های ما اعلام خواهند کرد اما تاریخ لغو آن در اختیار ماست مانند چکی که صادر شده باشد اما زمان وصول آن درج نشده باشد.

معاون حقوقی و امور بین الملل سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که فرایند اجرای تعهدات ما چقدر طول می‌کشد؟ اظهار داشت: حدود دو تا سه ماه زمان می‌برد، چون کارهای مختلفی باید انجام دهیم.

کمالوندی بخشی از تعهدات کشورمان را شامل اقدامات فنی و مرتبط با رآکتور، سانتریفیوژ‌ها و مواد غنی شده و بخش دیگر را اقدامات فنی و حقوقی برشمرد.

وی گفت: در چارچوب اقدامات فنی و حقوقی، اسنادی باید در رابطه با رآکتور امضا شود که انجام آن شامل سه مرحله است که دو مرحله آن انجام شده است و اکنون در حال اجرای مرحله سوم هستیم.

کمالوندی افزود: پس از آن قراردادهای تجاری امضا می‌شود، البته برای امضای این قرارداد‌ها زمان کافی خواهیم داشت اما قبل از آن، سند رسمی که تعهدات و نقشه راه کشور‌ها و مسئولیت هر یک را مشخص می‌کند باید به امضا برسد که درباره آن مذاکره می‌کنیم.

وی گفت: پس از آن اقدامات فنی مانند اقدامات مرتبط با حوزه اراک را آغاز خواهیم کرد و تا چند ماه آینده کارهای اجرایی نیز به اتمام خواهد رسید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نقش آژانس و مختومه کردن پرونده ادعای ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای کشورمان افزود: آنچه مرتبط با تعهدات ما در این زمینه بوده است در چارچوب بندهای ۲، ۴ و ۵ نقشه راه همکاری ایران و آژانس که تا قبل از ۱۵ اکتبر باید انجام می‌شد، انجام داده‌ایم.

کمالوندی اضافه کرد: جلسه دیگری نیز به زودی خواهیم داشت و عملاً کار ما درباره نقشه راه و پرداختن به مسائل گذشته به اتمام خواهد رسید و دیگر موضوعاتی شامل بازدید، بازرسی، نمونه گیری و پاسخ به سؤالات نخواهیم داشت.

وی گفت: پس از این مرحله، آژانس گزارش نهایی‌اش را تهیه می‌کند و به اطلاع شورای حکام می‌رساند.

کمالوندی افزود: با توجه به توافق با آژانس و قول آقای آمانو در نشست کمیسیون ویژه برجام، پیش بینی می‌شود که پرونده این موضوع تا پیش از پایان سال میلادی جاری بسته شود که بر این اساس تا دو و نیم ماه آینده پرونده ۱۴ ساله ما در زمینه مسائل مربوط به گذشته یک بار برای همیشه بسته می‌شود.

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمان اعلام نتایج نمونه گیری‌های آژانس از سایت پارچین نیز گفت: قرار نیست نتایج آن را منتشر کنند بلکه نتایج آن در قالب گزارش آژانس می‌آید به نحوی که آن را جمع بندی می‌کنند و در قالب گزارش محرمانه به شورای حکام ارائه می‌دهند.

وی افزود: طبق مقررات، پس از ارائه گزارش، دو هفته برای اعضا فرصت وجود دارد و پس از آن جلسه شورای حکام برگزار می‌شود و با توجه به اینکه این کار آژانس تا ۱۵ دسامبر به پایان می‌رسد پیش بینی ما این است که قبل از پایان سال میلادی، مسائل مربوط به گذشته برنامه ما نهایی خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که آیا نتایج نمونه برداری‌ها از سایت پارچین در گزارش آقای آمانو منعکس شده است؟ گفت: نمونه برداری‌ها از نظر فنی مراحل مختلفی دارد اما آن طور که به ما گفته‌اند معمولاً از یک ماه تا ۴۵ روز طول می‌کشد تا این کار را انجام دهند.

وی افزود: مهم این است که در مرحله اولیه باید درستی انجام نمونه برداری‌ها تأیید شود که با توجه به اینکه نمونه برداری‌ها توسط کار‌شناسان خودمان انجام شده است، این تأیید اهمیت داشت که آژانس اعلام کرد.

کمالوندی گفت: پس از این مرحله آژانس در پی آنالیز نمونه هاست که این مرحله یک ماه تا ۴۵ روز طول می‌کشد.

وی افزود: البته آژانس به هر کشور به طور جداگانه نتایج را اعلام نمی‌کند بلکه کل این‌ها در قالب موضوعات مختلف در گزارش نهایی منتشر خواهد شد.

آژانس را مجموعه‌ای کاملاً حرفه‌ای نمی‌دانیم

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی شما از گزارش نهایی آقای آمانو مثبت است؟ گفت: علی القاعده باید مثبت باشد اگرچه بالأخره ما آژانس را مجموعه‌ای کاملاً حرفه‌ای نمی‌دانیم.

کمالوندی افزود: با این حال آژانس در تدوین نقشه راه به نحوی ملاحظات سیاسی و امنیتی ما را نیز در نظر گرفت.

وی در این حال گفت: اکنون قضاوت درباره گزارش آژانس مقداری زود است اما انتظار داریم که با توجه به همکاری‌ها و اقدامات مطلوبمان و اطلاعاتی که ارائه کرده‌ایم، این گزارش بتواند پرونده مسائل گذشته ما را خاتمه دهد.

کد خبر : ۳۱۳۶۰۲