خبرگزاری کار ایران

عراقچی خبر داد:

احتمال ورود به فاز جدید اجرای برجام از دوشنبه آینده

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه کشورمان از احتمال ورود به فاز جدید اجرای برجام از دوشنبه آینده خبر داد.

به گزارش ایلنا، سید عباس عراقچی، در همایش صلح و سلام که عصر امروز از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد از ملت ایران در طول تاریخ به عنوان ملتی صلح‌طلب یاد کرد و گفت: دین اسلام نیز صلح طلب بوده اما باید بررسی کرد که آیا لزوماصلح طلب بودن، صلح را به ارمغان می‌آورد؟

معاون وزیر امور خارجه با تاکید براینکه برای جلوگیری از جنگ همواره باید برای جنگ آماده بود، اظهار کرد: دنیای کنونی دنیای قدرت است و ضعیف‌ها در آن پایمال می‌شوند. باید برای زندگی در صلح قوی بود و این مسأله در فرهنگ ما هم وجود دارد .

وی با اشاره به تصویب کلیات طرح اجرای برجام در مجلس گفت: امیدواریم در روزهای آتی جزییات این طرح هم تصویب شود و احتمالا بتوانیم بعد از آن اعلام کنیم که عملیاتی شدن برجام از روز دوشنبه آینده آغاز می‌شود و وارد فاز بعدی در برجام می‌شویم.

وی با بیان اینکه به واسطه قدرت دیپلماسی یک ملت و دولت می‌توانند منافع‌شان را تامین کنند و تهدید را از خود دور سازند، ادامه داد: متاسفانه در کشور ما به دیپلماسی کم‌تر توجه شده است و آن را بیش‌تر امری برای سازش و تسلیم شدن در نظر می‌گیرند در حالی که دیپلماسی عامل موثری در افزایش قدرت است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان با بیان اینکه دیپلماسی بدون قدرت ناتوان و قدرت بدون دیپلماسی کور است، بیان کرد: ما به وسیله توانمندی‌های دفاعی و نظامی و یا علمی توانستیم دستاوردهای زیادی را در اختیار بگیریم. دستاوردهایی که دنیای غرب می‌خواست به واسطه تحریم‌ها ما را از آن‌ها محروم کند و اگر مشکلات اقتصادی نبود ما می‌توانستیم این محدودیت‌ها را پشت سر بگذاریم.

وی بر لزوم توجه به توانایی‌های کشور تاکید کرد و گفت: دیپلماسی موفق شد حقوق هسته‌ای ما را تثبیت کند و ما 12 سال به خاطر شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست ایستادیم و بعد از برجام دشمن به این شعار ما احترام گذشت. در این نبرد همه جانبه 12 ساله اراده چه کسی قالب شد؟ و چه کسی غنی‌سازی خود را به دیگری تحمیل کرد و یا اراک را آب سنگین نگه داشت؟ با قطع‌نامه‌هایی که علیه ما صادر کردند می‌خواستند ایران همه چیز را کنار بگذارد. قطعنامه‌هایی که همه تحت فصل هفت منشور ملل متحد و الزام‌آور بودند لغو شدند بدون آنکه حتی یک روز اجرا شوند.

عراقچی برجام را مدیون توانمندی علمی دانشمندان و متخصصان و نیز شهدا دانست و افزود: تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی در روز اجرای برجام برداشته می‌شود. آن چه که باعث شد طرف مقابل به خواسته‌های ما تن دهد مقاومت مردم ما بود و یک‌بار دیگر تاکید می‌کنم اگر می خواهید در صلح زندگی کنیم باید هر روز به توانایی‌های خود بیافزاییم.

 

کد خبر : ۳۱۲۴۹۹