خبرگزاری کار ایران

مولایی در گفت وگو با ایلنا مطرح کرد:

راه‌اندازی هیئت رفع اختلاف برای اجرایی کردن توافق با بیشترین تاثیر و کمترین تنش

یک استاد حقوق بین‌الملل تصریح کرد: با توجه به مواردی چون راستی‌آزمایی؛ باید به فکر تشکیل هیئت رفع اختلاف باشیم تا توافق احتمالی با بیشترین تاثیر و کمترین تنش اجرایی شود.

یوسف مولایی استاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ تصریح کرد: پروسه پرونده هسته‌ای ایران دو سال است که در مسیر خود جریان دارد و طرفین و به خصوص ایران و آمریکا که به یکدیگر اعتماد نداشتند توانستند علیرغم دیوار بی‌اعتمادی مذاکرات را پیش ببرند و ابهاماتی که در پرونده هسته‌ای ایران وجود داشت را شفاف سازی کنند.

این استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: در حال حاضر گفت‌و‌گوها در مسیری پیش می‌رود که در مذاکرات لوزان نقشه راه آن مشخص شده بود و با توجه به فضای بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا همین پیشرفت بسیار چشمگیر بوده است.

وی تاکید کرد با توجه به مسائلی مثل راستی‌آزمایی؛ باید از همین امروز به فکر مسائلی مثل تشکیل هیئت رفع اختلاف باشیم تا توافق احتمالی با بیشترین تاثیر و کمترین تنش اجرایی شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره چگونگی اقناع افکار عمومی در صورت رسیدن به توافق خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ نظرسنجی عملی و دقیقی درباره نگاه مردم به مذاکرات منتشر نشده٬ اما به شخصه وقتی مردم را در دانشگاه و جاهای دیگر می‌بینم٬ این احساس را دارم که نسبت به مذاکرات نگاه مثبت دارند و به دنبال حل و فصل موضوع هستند.

مولایی در پایان تاکید کرد: متاسفانه برخی افراد به خاطر مسائل سیاسی٬ نگاه درستی به مسائل سیاسی ندارند و نگاه غیر واقع‌بینانه‌ای به مذاکرات دارند. این مخالفان معتقدند که ایران قدرت اول است و می‌تواند با اهرم قدرت همه خواسته‌های خود را به کشورهای دیگر تحمیل کند٬ در حالی که جامعه با این دریافت موافق نیست و نگاه واقع‌بینانه به مذاکرات دارد و متوجه هستند که این ادعاها از سوی کسانی مطرح می‌شود که نگاه سیاسی به مذاکرات دارند.

کد خبر : ۲۸۸۹۵۶