خبرگزاری کار ایران

مصباحی‌مقدم در موافقت با وزیر آموزش و پرورش:

برکناری فانی معادله باخت-باخت است/ تبعیض چه ربطی به وزیر دارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برکناری فانی یک معادله باخت باخت است و نتیجه‌ای برای معلمان ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مخالفت با استیضاح اظهار داشت: فانی شخصی فرهنگی و برآمده از آموزش و پرورش از سطوح پایین تا سطوح عالی است و 20 سال است که از نزدیک ایشان را می‌شناسم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: فانی به عنوان معاون، مدیر و مشاور طی سالیان اخیر در آموزش و پرورش فعالیت داشته و در دو سال اخیر به عنوان وزیر در راس این وزارتخانه قرار گرفته و انصافا دارای شخصیت متدین، مومن،‌ انقلابی و باتجربه است.

مصباحی مقدم ادامه داد: آموزش و پرورش کمتر دوره‌ای ثبات مدیریت داشته و این وزارتخانه بیشترین استیضاح را در بین وزارتخانه‌ها داشته است و بی‌ثباتی در این وزارتخانه٬ خود موجب عدم ساماندهی امور می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه و ظرفیت کار چند وزارتخانه را در درون خودش دارد٬ خاطرنشان کرد: کمتر کسی از عهده مدیریت این مجموعه برمی‌آید.

وی اضافه کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که توسط شورای عالی آموزش و پرورش تهیه و تصویب شد که در مرحله بالاتر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به آموزش و پرورش ابلاغ شد و در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و آقای فانی از کسانی است که در تدوین این سند نقش آفرینی کرده و به حق یکی از شایسته‌ترین کسانی که در اجرای عملیاتی کردن آن می‌تواند موثر باشد٬ خود ایشان است.

مصباحی مقدم با تاکید براینکه معلمان و فرهنگیان حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارند و دولت و مجلس برای حل مشکلات آنها باید تلاش کند٬ اظهار داشت: معلمان از تبعیض رنج می‌برند و می‌بینند که پرداختی آنها از دستگاه‌های دیگر مانند وزارت کشور، محیط زیست، ‌وزارت ارشاد، ثبت احوال و حتی شرکت‌ها پایین‌تر است.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به تمدید قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: این قانون در مجلس هفتم تصویب شد٬ اما این قانون بین دستگاه‌ها به فراموشی سپرده شده است. شنیده‌ام دولت برای تمدید این قانون دست بکار شده و امیدواریم زودتر اصلاحیه این قانون به مجلس بیاید و ما شاهد رفع این تبعیض‌ها باشیم. مطمئن هستیم اگر تبعیض نباشد٬ معلمان به حق خودشان قانع هستند.

وی با بیان اینکه تبعیض میان دستگاه ها چه ربطی به وزیر آموزش و پرورش دارد٬ گفت: افزایش 5 هزار میلیارد تومانی بودجه آموزش و پرورش برای سال 94 کمک بزرگی به بهبود وضعیت معلمان کرد٬ اما با توجه به گسترده بودن وزارت و بدهی بابت مطالبات و حق التدریس‌ها این بودجه کافی نیست و مشکلات همچنان باقی خواهند ماند.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه 97 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایای معلمان می‌شود خاطرنشان کرد: اجرای سند ملی تحول نیاز به منابع دیگری دارد که در حال حاضر این منابع وجود ندارد و باید دولت و مجلس در جهت رفع تبعیض و تقویت بودجه آموزش و پرورش تدبیری بیندیشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: می‌دانیم که آموزش و پرورش در شرایط سختی قرار دارد و مجلس کاملا واقف است٬ اما می‌توان با صرفه‌جویی در دستگاه‌ها از این راه بودجه آموزش و پرورش را افزایش داد.

وی افزود: دولت در صدد این است که 6 هزار میلیارد تومان در بودجه جاری دستگاه‌ها صرفه‌جویی شود و ما تشکر می‌کنیم اما جا دارد که این صرفه‌جویی بیشتر انجام شود و دولت مجاز است ده درصد بین دستگاه‌ها ‌جابجا کند و دولت بهتر می‌داند که در کدام یک از دستگاه‌ها بهتر می توان صرفه جویی کرد.

مصباحی مقدم اضافه کرد: با پیگیری‌های وزیر آموزش و پرورش پاداش پایان خدمت برخی از بازنشستگان پرداخت شده و به صورت جدی پیگیر است که ما بقی پاداشها پرداخت شود از آقای جهانگیری و نوبخت استدعا می‌کنم که زودتر دست به کار شوند و پاداش پایان خدمت بازنشستگان تامین شود.

این نماینده مجلس نهم ادامه داد: در این مدت احکام ارتقای رتبه 100 هزار بازنشسته از سال 88 تا 93 اصلاح شد و افزایش اعتبارات سرانه دانش‌آموزی و توجه ویژه به فضاهای آموزشی در مناطق محروم صورت گرفت. همچنین نوسازی وسایل گرمایشی  وسرمایشی مدارس از سال 92 با اولویت مناطق محروم در دستور کار این وزارتخانه بوده است.

وی با اشاره به اینکه مسئله انتصابات از حقوق وزیر آموزش و پرورش محسوب می‌شود تصریح کرد: ان‌شاءالله اگر وزیر رای اعتماد بگیرد٬ باید کمیته مشترکی بین مجلس و آموزش و پرورش تشکیل شود و انتصاباتی که جای تجدید نظر دارد نسبت به جابجایی آنها اقدام شود.

مصباحی مقدم با اظهار تاسف از اینکه برخی شخصیت‌ها و نهادها به مجلس حمله می‌کنند که چرا استیضاح می کنند و به سوالات ایراد می‌گیرند٬ گفت: این حرکات نشانه تحرک و پویایی و زنده بودن مجلس است٬ چرا می‌خواهید مجلسی خاموش و منفعل داشته باشید٬ این مجلس زیبنده ملت ما نیست.

این نماینده مجلس نهم اضافه کرد: با استیضاح صدای فرهنگیان به گوش دولتمردان می‌رسد و امیدواریم نمایندگان به وزیر رای اعتماد دهند تا با قدرت بیشتری به حل مشکلات معلمان بپردازد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در دو سال پیش بهتر  از آموزش و پرورش دولت قبل بود٬ گفت: در این دوسال تلاش‌های جدی صورت گرفت و آقای فانی کارشناسی مجرب است و مسائل آموزش و پرورش را بخوبی می‌شناسد و علاقه‌مند به نظام است. اما به دلیل آنکه ظهور و بروز رسانه‌ای ندارد وحرکت تبلیغاتی نمی‌کند٬ از این رو برداشت ضعف می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مواردی که موافقان استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح کردند٬ ربطی به شخص وزیر ندارد٬ خاطر نشان کرد: بهتر است به جای اینکه وزیر برود کمیسیون مشترکی برای حل مشکلات و برنامه‌ریزی تشکیل شود.

وی با بیان اینکه دفاع از فانی به منزله بی نقص بودن او نیست٬ گفت: ان شاء الله در صورت ابقاء عزم جدی برای حل مشکلات داشته باشد٬ چرا‌که برکناری فانی یک معادله باخت باخت است و نتیجه‌ای برای معلمان ندارد.

مصباحی مقدم با اشاره به نامگذاری سال و همدلی و همزبانی دولت وملت تصریح کرد: در دیدار شب گذشته با رهبر معظم انقلاب ایشان تاکید کردند که باید از دولت حمایت شود. رئیس جمهور نیز دو شب گذشته در جلسه مشترک از مجلس خواستند که به استیضاح رای ندهیم امیدوارم با تاکید بر ضرورت همدلی مجددا به فانی رای دهیم تا خواسته رئیس جمهور را اجابت کنیم.

کد خبر : ۲۸۵۹۵۱