خبرگزاری کار ایران

بیانیه انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه امیرکبیر پیرامون حواشی تشییع پیکر شهدا

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۶۰۴

انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه امیرکبیر پیرامون حواشی تشییع پیکر شهدا بیانیه‌ای صادر و خواستار برخورد مسئولان با هتاکان شد.

به گزارش ایلنا متن بیانیه انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیرامون حواشی تشییع پیکر 270 شهید دوران دفاع مقدس به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
 
وَ لَاتَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ * مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کَانُوا شِیَعًا کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ *
و از مشرکین نباشید. از کسانی که دین خود را جدا جدا ساخته گروه بندی کردند و هر گروهی شادمان به آنچه پیش خود دارد، باشد. ( 31-32 روم)
ملل و تمدن­‌های کهن در فرهنگ و عرف عمومی مولفه­‌هایی دارند که مورد اعتماد و احترام همه جریانات فکری-سیاسی قرار گرفته و وحدت و همگرایی در کنش­‌ها را به دنبال خواهد داشت. در ایرانِ عزیز، دفاع مقدّس در قالب یکی از مهم­ترین نمادهای عزم ملّی برای صیانت از وطن، و شهیدان به عنوانِ فرزندانِ شجاعِ ملّت و قهرمانانِ پاکبازی  و از خودگذشتگی، از جمله رشته­‌های وحدت و همبستگی آحاد مردم به شمار می­‌آیند. چه نیک که فرهنگِ ایرانی با فداکاری­‌ها و جانبازی­‌ها در جبهه­‌های جنگ، ایستادگی بر استقلال و آزادگی را به رخ سایر ملّت­ های دنیا می‌‌کشد.
کشف پیکر مطهّر شهیدان و به ویژه تیم غواصان عملیّات کربلای 4 که از خودگذشتگی و چگونگی شهادت­شان غنای اخلاص و ایمان­شان به پروردگار و دلبستگی عمیق­شان به آب و خاک ایران را عیان کرد، موجی از واکنش­‌های مردمی را در تأیید، تکریم و ابراز احترام و محبّت به این حماسه سازان در پی داشت. موجی که انتظار می­رفت گروه­‌ها و جریانات سیاسی با مدّ نظر قرار دادن اخلاقِ انسانی و اسلامی، و همچنین رعایت مصالح ملّی، به پشتوانه نام شهیدان و دفاع مقدّس زمینه­ وحدت­ آفرینی و تقویّت عزمِ حرکت ملّت را مهیّا کنند. انتظار می­‌رفت جریانات سیاسی مدعی دینداری متوجه باشند که شهادت و از خودگذشتگی مردم برای کشور اگر بازیچه‌ی کش مکش­‌های سیاسی قرار گیرد، نه تنها وحدت ملّی خدشه­دار می‌شود، بلکه تمامیت ارضی کشور در برابر تهدیدهای خارجی به واسطه فرقه­ گرایی و کاشتِ تخم نفاق بین اقشار مختلف مردم آسیب­ پذیر خواهد شد. مگر رسالت شهیدان چیزی جز همسبتگی ملّی در راستای حفظ تمامیت ارضی کشور، پاسداری از استقلال و حراست از عزت ملّی بوده است؟
متأسفانه در آیین تشییع شهدا مورخ 26 خرداد ماه، ملّت ایران شاهد رویه­ی دیگری بود که البته عادت نوینی از اقلیت افراطیِ پر سر و صدا به حساب نمی‌­آید. مردمی که برای ادای احترام و پاسداشت شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و به خصوص شهدای تازه تفحّص شده به محل تشییع پیکرها آمدند نظاره­‌گر اهانت اقلیتی تمامیت خواه، قدرت طلب و افراطی بوده که این بار پیکر شهدای کشور را دستاویز مقاصد خود کرده بودند.
تکثیر و توزیع سازمان­ یافته و گسترده­ پوسترها و پلاکارد­هایی حاوی مضامین تخریبی و غرض‌ورزانه با مذاکرات هسته­‌ای و توافق احتمالی، نصب بنرهایی به منظور اطلاع رسانی و دعوت نسبت به برگزاری تجمعی مقابل وزارت ورزش و جوانان در مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه­‌ها و بیان نطق­‌ها و شعارهایی توسط مداحان و سخنرانان که کمترین ارتباط با مراسم تشییع شهدا نداشت، اتهام زنی و هتاکی نسبت به رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و مقایسه­ ایشان با بنی صدر، مصادیقی از مساعی مدیریت شده برای مصادره به مطلوب یک حرکت ملّی بود. متأسفانه بیانیه خوانی­‌ها و برداشت­‌های مغرضانه صدا و سیما در سه شنبه شب (26 خرداد) در برنامه­‌های مختلف سیمای ملّی که سعی داشت نمایش از پیش طراحی شده یک جریان را علت حضور گسترده­ی مردم و "صدای ملّت" در بدرقه پیکر شهدا عنوان نماید، از جمله فضاحت های رسانه ملّی به شمار می رود. آیا در طریقت مدعیّان دین­داری سوءاستفاده از عواطف و احساسات مردم، استفاده ابزاری از نام شهیدان و باورهای دینی برای دست­یابی به مقاصد جناحی، حرکتی انسانی، اخلاقی و قابل قبول است؟
مقصودِ سخن، نقد نکردن دولت و رئیس جمهور یا محدودسازی و بسته ­بودن فضا در بیان نظرات و آرا منتقدانه و حتی مغرضانه گروه ها نسبت به سیاست ها و اقدامات مسئولین نیست؛ که اولاً یکی از مطالبات اصلی ملّت در انتخابات 24 خرداد، بازگشایی فضای سیاسی و رفع محدودیت­‌ها و محصوریت­‌ها و تبدیل فضای امنیتی به فضای باز سیاسی بود؛ ثانیاً دلواپسان با عنایت به همان انتخابات 24 خرداد و میزان قرارگیری­‌شان در موضع بی­‌توجهی از سوی ملّت، همچون دیگر نحله­‌های سیاسی حق آزادی در بیان نظراتشان را داشته و دارند. لکن سخن از آن است که عده­‌ای در جایگاه اقلیّتی غوغا سالار، سعی دارند با دست­مایه قرار دادن نام شهیدان و مقامِ شهادتِ فرزندانِ ملّت و پنهان شدن پشت مراسم های ملّی و آیینی، صدایشان بلندتر و پر طنین­‌تر از آحاد ملّت شنیده شود و مراسم تشییع پیکر شهیدان را به صحنه‌ی پیکار سیاسی مطلوبشان بدل نمایند.
انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) ضمن محکومیت چنین سوءاستفاده‌ها و مصادره به مطلوب­‌های متزوّرانه و تفرقه­‌جویانه که باعث خدشه دار شدن مصالح ملّی شده و احتمال دارد وحدت کلمه ملّت را در مرحله بازگشت­ ناپذیر انحطاط قرار دهد، به مسئولان امر نکاتی را یادآوری می­‌نماید:
یکم) با نزدیک شدن به موعد توافق احتمالی هسته‌ای (دهم تیر ماه)، آنچه به وضوح روشن است تقلای اقلیّتِ افراطی (افراد به اصطلاح دلواپسی که منافع شخصی و گروهی خود را بر منفعت ملّی و اکثریت مردم ارجح می دانند) برای بر هم زدن آرامش و امنیت فضای بانشاط سیاسی جامعه و توأم با آن شکست مذاکرات هسته­‌ای است. غائله دانشگاه شیراز و تصرف مسجد این دانشگاه، بر هم زدن سخنرانی شخصیت­‌ها و چهره­‌های علمی و سیاسی و یا استفاده از اقداماتِ تهدیدآمیز برای لغو این برنامه­‌ها، نامه­ اسلاف و ادوار بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی مستقل، دفتر تحکیم وحدت و... به گردانندگان فعلی این تشکل­ها در دانشگاه­های کشور و توصیه به خلق "انقلاب سوم"، مانع­ تراشی بر سر هر طرحی که آزادی­‌های فردی و اجتماعی مردم را تأمین می­‌کند همچون طرح حضور زنان در ورزشگاه­‌های کشور، و بسیاری موارد دیگر از مصادیق این تلاش­‌های مذبوحانه است. با کدام منطقی مذاکره­‌کنندگان هسته­‌ای که فرزندان انقلاب در جبهه دیپلماسی خوانده شده­‌اند چنین غرض ورزانه مورد تاخت و تاز یک جریان قانون­‌گریز قرار می‌گیرند؟ آیا این رفتارها مشابه به تفرقه­‌انگیزی جریاناتی در دوران جنگ تحمیلی نیست که پشت جبهه­‌ها را ناامن کرده و امنیت و مصالح کشور را با تهدید مواجه می­‌ساختند؟
در دلِ جامعه بیم آن می‌­رود که نکند چماق به دستانِ سال­های دولت اصلاحات در قالب اردوکشی‌هایِ سیاسیِ خشونت­‌آمیز و خودسری­‌های سازمان یافته، باز هم عملیاتِ میدانی علیه آزادی و حق تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان راه بیندازند.
دوم) در مراسم تشییع پیکر فرزندانِ عزیزِ ملّت، خودنمایی پوسترها، پلاکاردها و بنرهای دلواپسان یک سوال جدی در ذهن اذهان عمومی ایجاد می­‌کند که هزینه مالی و پشتوانه­ اقتصادی این قبیل تجمعات سیاسی از کجا تأمین می­‌شود؟ اگر هر نهاد و سازمان رسمی کشور از بیت المال برای این نمایش­‌های خیابانی و جناحی هزینه­‌ای پرداخته است باید معرفی شده و عاملان این مفاسد به واسطه تضییع حق الناس و بیت المال به محاکم قضایی معرفی شوند.
سوم) در حاشیه وداع با قهرمانان ملّی، مردم شاهد سکوتِ توأم با تأیید نهادهای امنیتی کشور در مواجه با هتاکی­‌ها و خودسری­های سازمان یافته جریان دلواپس بودند. بعید به نظر می­‌رسد اگر در حاشیه چنین مناسبت­‌هایی حرکتی برخلاف میل آقایان از جانب دیگر اقشارِ ملّت صورت پذیرد، همین گونه با سکوت و اغماض از سوی دستگاه­‌های امنیتی مواجه شود.

جامعه ایران و به ویژه دانشگاهیان منتظر هستند عزمی قاطع از جانب مسئولین ذی ربط برای اجرای کامل عدالت و برخورد با هنجارشکنان و سوءاستفاده­کنندگان صورت گیرد تا از این رهگذر، بستر نیل به وحدت و همبستگی ملّت، تحت حاکمیّت قانون پدید آید و شاهد ایرانی سرفراز باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز