خبرگزاری کار ایران

محسن رضایی:

نیروهای مسلح ما در آمادگی قرار دارند/ در پی جنگ نیستیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از برخی آقایان سیاسی که به هر دلیلی بزرگترین دستاورد ایران در جنگ یعنی دستیابی به مدیریت انقلابی و عالمانه و تحول‌آمیز را کور می کنند، تأسف می خورم.

به گزارش ایلنا، محسن رضایی افزود: برخورد سیاسی با جنگ بی تأثیر نبوده است و اگر کشور پس از جنگ مدیریت انقلابی و‌ عالمانه و تحول آمیز را به صورت جدی در دستور کار قرار می داد امروز بر مشکلات اقتصادی فائق می آمدیم و شاهد بیکاری و تورم نبودیم.

وی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، یادآور شد: مدیریت انقلابی و جهادی در قبل از انقلاب با جمعی از پیشکسوتان شکل گرفت و در سالهای ابتدایی دفاع مقدس پرورش پیدا کرد و در سراسر جنگ نیز به بلوغ رسید.

وی با بیان اینکه این مدیریت در داخل رقیب و در خارج دشمن دارد، افزود: در داخل رقبا جناحهای سیاسی هستند و تصور می کنند این مدیران جای آنان را می گیرند در حالیکه آنان آرزویشان شهادت طلبی است و از سویی دیگر در خارج نیز دشمنانی دارد چون تصور می کنند اگر این مدیریت وارد فضای اقتصادی و فرهنگی شود بسیاری از قله ها را فتح می کنند.

وی افزود: متأسفانه برخی به زبانهای مختلف به دفاع مقدس حمله می کنند حتی حامیان ادامه جنگ جام زهر را پیش می کشند و مخالفان نیز ادامه جنگ را باعث تضعیف ایران می دانند این در حالیست که اگر مدیریت جنگ امروز حاکم باشد بر بسیاری از مشکلات فائق خواهد آمد.

وی تأکید کرد: سبک مدیریت انقلابی و جهادی جذابیت هایی دارد و قابل آموزش است که امیدوارم در پوشش دوباره لباس پاسداری بتوانم این مهم را به فرماندهان آینده سپاه منتقل کنم.

وی الگوی مقاومت اسلامی را یکی از نتایج مدیریت انقلابی و جهادی برگرفته از دفاع مقدس دانست و گفت: ممکن است دشمن ما را متهم کند که برخی کشورها را اشغال کردیم این در حالیست که ما در منطقه نفوذ کرده‌ایم و الگوی مقاومت مردم ما که با خلاقیت و ایمان همراه است در دل مردم منطقه نفوذ کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تحولات منطقه نیز گفت: امروز آمریکاییها به این نتیجه رسیده اند که از روش بوش پسر که 150 هزار نیرو به عراق گسیل کرد و میلیاردها دلار خسارت زد و 10 هزار کشته داد دست بردارند بلکه با نسل جدید یعنی اوباما تلاش می کنند که از برخی کشورها همچون عربستان به عنوان نیروی نیابتی استفاده کنند تا دیگر از کشور خودشان کسی کشته نشود البته تلاش می کنند این مدل را علیه ما نیز استفاده کنند.

محسن رضایی با اشاره به برخی خبرها مبنی بر آماده باش بودن نیروهای مسلح ایران در این باره افزود: نیروهای مسلح ما آماده باش نیستند بلکه در آمادگی قرار دارند و بین آماده باش و آمادگی فرق است البته احتمال قوی می دهیم که حتی به نزدیک مرزهای ما نرسند اما باید آمادگی داشته باشیم چون ممکن است جنگ نیابتی را علیه ما آزمایش کنند.

وی تأکید کرد: واقعاً در پی جنگ نیستیم و همه تلاش خود را با دیپلماسی و آمادگی به منظور جلوگیری از آن بکار می گیریم اما در صورت وقوع آن دیگر پایانش دست ایران است نه آنها. بنا بر این ما تعیین می کنیم که کی و کجا جنگ به پایان رسد و این مهم را در دوران دفاع مقدس اثبات کردیم و متجاوزان را به پشت مرزهای بین المللی بیرون راندیم و صدام را نیز محکوم کردیم.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس گفت: چه کسی گفته است در جنگ اشتباه نداشتیم بلکه اشتباه هم داشته‌ایم اما آن اشتباهات را محاسبه کردیم البته جنگ را با پیروزی قاطع به پایان بردیم و البته آن اشتباهات، قابل قیاس با دستاوردها و پیروزیها نبود.

رضایی افزود: دشمن هنوز حماقتهای زمان جنگ را با همان مقاصد خود در سر دارد اما ما تجربه بالایی کسب کردیم و امکاناتمان نیز تقویت شده است.

وی ادامه داد: باید تجربیات مدیریت انقلابی و عالمانه را به نسلهای جدید مدیریتی با تغییر دولتها و مجالس انتقال دهیم البته نباید از صفر شروع کنیم.

رضایی درباره تأثیر ایران در منطقه نیز گفت: در برخی کشورها نیروی مستشاری داریم که تعدادشان بسیار کم است و می خواهیم لبنان ، سوریه، عراق و یمن توانمند شوند. ما در آنجا خودمان نمی جنگیم بلکه کمک می کنیم تا با توانمندی بتوانند بر دشمن چیره شوند چرا که الگوی مقاومت ثابت کرده است که می توان بر دشمن غالب شد.

وی یادآور شد: به عنوان نمونه لبنان زمانی از انقلاب اسلامی الگوی مقاومت را فرا گرفت در تاریخ کشورهای عربی برای نخستین بار رژیم صهیونیستی را شکست داد بنابراین آنان این الگو را از انقلاب اسلامی یاد گرفتند.

وی افزود: متأسفانه دولتمردان عراقی با فشار آمریکاییها سپاه بدر را منحل کردند که اگر می ماند دیگر پیشروی و مشکلات داعش تا این حد ادامه نداشت البته اکنون نیز همین سپاه بدر و نیروهای مردمی هستند که بخشهای وسیعی از این کشور را از خطر داعش حفظ کرده اند.

رضایی خاطر نشان کرد: پنج سال پیش تروریستهای تکفیری تا نزدیک کاخ ریاست جمهوری سوریه پیشروی کرده بودند که با انتقال تجربیات و دانش نظامی جمهوری اسلامی ایران، سر پای خود ایستادند این در حالیست که هزاران نیرو از سه پایگاه در ترکیه ، عربستان و قطر به این کشور سرازیر شده بودند و آمریکا نیز در برابر تاریخی‌ترین جنایات داعش همچنان سکوت کرده است.

وی افزود: سوریه و عراق اخیراً در معرض خطر دوباره قرار گرفته اند البته اگر نیروهای ما حضور داشتند آنها جرأت این کار را نداشتند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به این پرسش که سمت و سوی تحولات در منطقه از نظر نظامی به نفع مقاومت است یا ارتجاع، گفت: دو ماه پیش به سمت مقاومت بود و اما بیست روزی است که به نفع آنان شده و آنها جلو افتاده اند البته نیروهای مردمی تلاش می کنند وضعیت را برگردانند چرا که در جنگ همه چیز دست به دست می شود.

رضایی با انتقاد از هنری کیسینجر از سیاستمداران آمریکایی که گفته بود امپراتوری ایران خطر بزرگتر از داعش است افزود: ما کی بدنبال امپراتوری بودیم ایران تنها دنبال تمدن نوینی است که 700 سال پیش دانش آن را به غرب صادر کرد و شما را از بربریت نجات داد و این تمدن به نفع جامعه جهانی تمام می شود.

وی تأکید کرد: دشمنی آنان با ایران در حدی است که حاضرند با القاعده و داعش در کنار هم باشند اما پیشرفت ایران را نبینند.

رضایی درباره تحولات سوریه و عراق نیز گفت: وضعیت در هر دو کشور خطرناک است اما در عراق کمی بهتر است.

وی افزود: در سوریه وضعیت 50- ‌50 است و اگر کمک و حمایت بیشتری شود می توانند وضعیت را برگردانند و از پیشروی تکفیریها جلوگیری کنند البته در عراق نیز نیازمند حمایت بیشتر دولت عراق و همچنین ایران هستیم.

رضایی درباره حملات عربستان به یمن نیز گفت: عربستان در باتلاق یمن گرفتار شده است چرا که مردم فقیر یمن چیزی برای از دست دادن ندارند بنابراین سعودیها روز بروز بیشتر در باتلاق فرو می روند.

وی در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به این پرسش که آیا ناگفته هایی از جنگ برای گفتن باقی مانده است، گفت: حرف خاصی نمانده است اما جزئیات بسیار زیادی برای آزادی خرمشهر وجود دارد که بخش ثبت خاطرات سپاه تاریخ شفاهی آن را از من گرفت که اگر این جزئیات به نسلهای آینده منتقل شود این نسلها بهتر می توانند کشور را اداره کنند.

کد خبر : ۲۷۹۰۹۰