خبرگزاری کار ایران

باهنر در نشست خبری:

ائتلاف صددرصدی اصولگرایان محال است/ اعلام اسامی ۱۷۰ نماینده٬ مسئله جدیدی ایجاد نمی‌کند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: دستیابی به ائتلاف صد در صدی محال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا باهنر در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز در ساختمان جامعه اسلامی مهندسین برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در گفت‌وگوهای شما با جبهه پایداری، چه تصمیماتی اتخاذ شده و آیا با طیف محمود احمدی‌نژاد ائتلاف‌ خواهید کرد؟ گفت: موضع و سیاست راهبردی جامعه اسلامی مهندسی و جبهه پیروان خط امام و رهبری، این است که وحدت اصولگرایی به حداکثر برسد و آمال و هدف ما، وحدت صددرصدی است و البته همانطور که مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی می‌گفت٬ این وحدت، وحدت فلسفی نیست٬ بلکه یک ائتلاف برای رسیدن به هدفی مشترک است.

وی با بیان اینکه دستیابی به ائتلاف صددرصدی محال است، اظهار داشت: تمام تلاش خویش را می‌کنیم تا بیشترین ائتلاف را میان گروه‌های اصولگرا به دست آوریم.

مجموعه احمدی‌نژاد را واحد و همگن نمی‌دانم

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در خصوص ائتلاف با طیف احمدی‌نژاد نیز تصریح کرد: باید مشخص شود که منظور شما از طیف آقای احمدی‌نژاد چیست؟ چهار دسته با آقای احمدی‌نژاد مرتبط هستند؛ دسته اول، کسانی هستند که در دولت نهم و دهم با او بودند٬ ولی در میانه کار با او اختلاف‌نظر پیدا کردند.

باهنر افزود: دسته دوم، کسانی بودند که با آقای احمدی‌نژاد در دولت کار می‌کردند و پس از پایان دولت دیگر ارتباطی با وی ندارند. دسته سوم، کسانی هستند که هم‌اینک نیز با احمدی‌نژاد مرتبط هستند ولی نقدهایی به وی دارند. دسته چهارم، ‌کسانی هستند که با آقای احمدی‌نژاد هستند و نقدی هم به وی ندارند و اکنون در میان ایشانند. بنابراین می‌خواهم بگویم مجموعه احمدی‌نژاد را واحد و همگن نمی‌دانم.

خطوط قرمز  جبهه پیروان در انتخابات

باهنر با اعلام اینکه جبهه پیروان خط امام و رهبری برای ائتلاف‌های انتخاباتی دو خط قرمز دارد، خاطرنشان کرد: این دو خط قرمز، فتنه و انحراف هستند و ما سعی می‌کنیم این دو در ائتلاف اصولگرایان وارد نشود ولی مابقی گروه‌ها قابل مذاکره‌اند.

افشای اسامی ۱۷۰ نماینده مسئله جدیدی را ایجاد نمی‌کند

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه برخی شائبه‌ها از فشار شما برای عدم افشای اسامی ۱۷۰ نماینده‌ای که از آقای رحیمی پول گرفته‌اند حکایت می‌کند؛ آیا این مسئله صحت دارد؟ ابراز داشت: اینکه من مانع از افشای اسامی آن افراد هستم، صحت ندارد٬ ولی این افشاگری هم٬ مسئله جدیدی را ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: هر کاندیدایی برای تبلیغات نیازمند به مبالغی است و عموما نمایندگانی که بتواند کل هزینه‌ها را از پول شخصیشان بپردازند٬ بسیار محدودند. اما بسیاری باید برای هزینه‌های انتخاباتی به روش‌های مختلف کمک جمع کنند. از طرف دیگر، اینکه آقای رحیمی سه، چهار سال قبل، چهار، پنج میلیون پول داده، به‌‌‌ همان نرخ آن روز نیز بخش کمی از تبلیغات نمایندگان را تامین کرده و این کمک نیز اشکال و مانعی ندارد و هیچ اتهامی به آنها وارد نیست، هرچند باید تلاش شود که منبع آن کمک‌ها کثیف نباشد.

جبهه پیروان و جبهه پایداری گفت‌وگوی رسمی برای ائتلاف نداشته‌اند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال که چقدر به تفاهم با جبهه پایداری برای انتخابات مجلس نزدیک شده‌اید؟ بیان کرد: گفت‌وگو‌ها برای ائتلاف بسیار است و جلسات و رفت و آمدهای بسیاری هم وجود دارد که فقط برخی از آنها رسانه‌ای می‌شود و بسیاری از آن‌ها هم به دلیل انباشت و تعدد رسانه‌ای نمی‌شود.

باهنر با بیان اینکه جبهه پیروان و جبهه پایداری گفت‌وگوی رسمی برای ئتلاف انتخاباتی نداشته و صحبتی نکرده‌اند، یادآور شد: البته برخی احزاب مانند حزب موتلفه دیدارهایی داشته‌اند که خوب و مثبت بوده٬ ولی ما برای ائتلاف علاقه داریم جامعتین محور وحدت برای ائتلاف باشند و فعالان آن اساسنامه‌ای برای ائتلاف تنظیم کنند٬ که البته این مسئله در حال انجام است. همچنین در هفته قبل آیت‌الله موحدی کرمانی از گروه‌های اصولگرا دعوت کرده بودند که در دقایق آخر برای ایشان کاری پیش آمد و آن جلسه کنسل شد٬ ولی آن دیدار این هفته برگزار می‌شود.

اگر بگم بگم خوب بود٬ آنقدر محکوم نمی‌شد

خبرنگاری مدعی شد که برخی از اعضای دولت مترصد بهانه‌ای برای ایجاد تنش هستند و از دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری پرسید که نظر شما در این باره چیست٬ که وی پاسخ داد: بله با نزدیک شدن به انتخابات بداخلاقی‌ها نیز شایع می‌شود. اما باید بگویم انتخابات در کشورمان یک فرصت مثبت است و ما نباید به دنبال روش‌های غیراخلاقی برای خارج ساختن رقیب از میدان انتخابات باشیم. اگر بگم بگم خوب بود که دیگر آنقدر محکوم نمی‌شد و حتی در پاسخ آن نیز نباید منم می‌گم منم می‌گم راه انداخت.

دولت فعالیت انتخاباتی ندارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا در جلسات مرتبط با ائتلاف جریان نزدیک به علی لاریجانی نیز حضور دارد؟ و احتمال ائتلاف این جریان با جریان دولت و اعتدالیون به چه میزان است؟ عنوان کرد: هنوز یک تشکیلات سیاسی و رسمی و انتخاباتی ناشی از دولت را ما نمی‌شناسیم و آنها نیز معرفی نکرده‌اند. ممکن است که معاون اول و سخنگوی دولت عضو حزبی باشند و سخنرانی هم بکنند ولی این مسئله اشکالی ندارد٬ ولی دولت حزبی ندارد و آقای رئیس جمهور هم به این مسئله اشاره کرده‌اند و حتی ستادهای آقای روحانی که هنوز در برخی از استان‌ها فعال هستند٬ مورد تایید نهاد ریاست جمهوری نیستند و نهاد ریاست جمهوری اینگونه فعالیت‌های انتخاباتی را تایید نمی‌کند.

لایجانی عضو حزب رهروان نیست

باهنر در خصوص طیف علی لاریجانی نیز گفت: طیف آقای لاریجانی در مجلس فراکسیون دارد که من هم عضو آن هستم. قرار بود حزبی تشکیل شود که من از اعضای موسس آن نیستم و دوبار نیز از آقای لاریجانی در این باره پرسیدم٬ که گفتند ایشان هم عضو نیستند٬ ولی ما این طیف را جزو اصولگرایان می‌دانیم و بی‌تردید از طرف جامعه روحانیت برای وحدت دعوت می‌شود.

می‌دانم به ائتلاف صددرصدی نمی‌رسیم

دبیرکل جامع اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد که اصولگرایان به اتحاد نمی‌رسند٬ نظر شما در اینباره چیست٬ اظهار داشت: اصولگرایان به اتحاد می‌رسند و این جلسات نیز برای رسیدن به وحدت است. چشم‌انداز ما ائتلاف صددرصدی است٬ ولی می‌دانم به آن نمی‌رسیم٬ اما سعی می‌کنیم که به آن نزدیک‌تر شویم و این اجماع پررنگ‌تر، کلی‌تر و بیشتر از قبل است.

وی با بیان اینکه در انتخابات مجلس برای شهر تهران دو جبهه بیشتر مطرح نیستند، تصریح کرد: این دو جبهه لیست اصولگرایان و دیگری لیست اصلاح‌طلبان یا اعتدالیون است و ممکن است که لیست سومی هم که مخلوطی از این دو لیست باشد٬ بیرون آید. هرچند که در این میان، صد‌ها لیست ممکن است منتشر شود٬ اما این دو سه لیست بیشتر مطرح هستند.

حداکثر ۴۰ درصد مشکلات مربوط به تحریم‌هاست

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود مجلس در برابر توافقی که نقد بدهد٬ ولی نسیه بگیرد چه می‌کند و در صورت عدم توافق معیشت مردم چه می‌شود؟ خاطرنشان کرد: اینکه تفاهمی نشود، معیشت مردم چه می‌شود٬ باید بگویم مشکلات داخلی مانند بیکاری، تورم و رکود حداکثر ۴۰-۳۰ درصد مربوط به تحریم‌هاست و با توافق نیز اتفاق چندانی صورت نمی‌گیرد و ۶۰-۷۰ درصد مشکلات اصلی با خردورزی و تدبیر حل می‌شود٬ که باید در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.

برای حل مشکلات منتظر توافق هسته‌ای نیستیم

باهنر با بیان اینکه ما نباید برای حل مشکلات داخلی منتظر دستیابی به توافق باشیم، یادآور شد: ما بازی برد-برد را مطرح کرده‌ایم و به تعهداتمان نیز پایبندیم و فکر می‌کنیم طرف مقابل با بازی برد-برد و از تفاهم سود می‌برد٬ ولی اینکه آنها می‌گویند گزینه‌های ما روی میز است٬ باید بگویم ۵۰ سال است ما بازی برد- باخت را با آمریکا شروع کردیم. در این ۵۰ سال غرب از هر وسیله‌ای علیه ملت ایران استفاده کرده٬ ولی ملت ایران پشت سر رهبری با آنها دست و پنجه نرم کرده و آنها باید بگویند که چه کسی در این بازی برد کرده و چه کسی باخته است.

این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: ما در بازی برد- باخت مجرب‌تر هستیم٬ ولی به دنبال بازی برد-برد هستیم.

وی با اشاره به مشخص بودن خطوط قرمز عنوان کرد: هر زمانی که مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات هسته‌ای صحبت کرده‌اند، اعتمادشان را هم به تیم مذاکره‌کننده اعلام کرده‌اند٬ هرچند که دغدغه‌هایشان را نیز بیان کردند. باید بگویم نظام وضعیت را رصد می‌کند و اگر خواستند زور بگویند٬ ما هم نشان داده‌ایم زیر بار زور نمی‌رویم و بازی را به سمت برد- باخت عوض می‌کنیم.

استانی شدن انتخابات

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره طرح استانی شدن انتخابات و اینکه به نظر می‌رسد مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن تمایلی دارد٬ بیان کرد: طرح مجلس هم‌اکنون در صحن مورد بررسی است و ربطی هم به مجمع ندارد. مصوبه مجلس به شورای نگهبان می‌رود در صورت رد شدن از سوی شورای نگهبان و اصرار مجلس آنگاه به مجمع می‌رود. از طرفی طرح ما استانی- شهرستانی شدن انتخابات است٬ یعنی حوزه‌های انتخاباتی باقی می‌مانند٬ ولی سطح رای‌گیری در حد استان است و هرکس که رای بیشتری بیاورد٬ نماینده یک حوزه انتخاباتی مانند جیرفت خواهد شد.

باهنر در خصوص هدف طرح استانی شدن انتخابات نیز ابراز داشت: انتخابات باید به سمت حزبی شدن برود و با تحقق استانی شدن انتخابات به نظر می‌رسد که انتخابات لیستی می‌شود و از طرفی سطح کار نمایندگان افزایش می‌یابد و به سمت کارهای کلان و سنگین‌تر پیش می‌رود. هدف دیگر، آزاد شدن وقت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه است تا وقت بیشتری را برای مجلس بگذارند و طرح‌ها و نظارت‌های بهتری داشته باشند.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: فکر می‌کنم حدود نیمه خردادماه، تکلیف این قانون مشخص می‌شود یا اینکه این طرح به تصویب می‌رسد٬ یا از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد.

امر تعهدآور‌‌٬ توافقی است که در حال نگارش است

وی درباره عدم انتشار فکت‌شیت از سوی وزارت امور خارجه گفت: فکت شیت برداشت هر طرف از توافق است و برای طرف مقابل تعهدی ایجاد نمی‌کند٬ بلکه امر تعهدآور‌‌ همان توافقی است که هم‌اکنون در حال نگارش است. آمریکایی‌ها چیزی را به عنوان فکت‌شیت منتشر کرده‌اند که برخی از آنها را تیم مذاکره‌کننده ما قبول ندارند و آنها را غیر واقعی می‌دانند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص فکت‌شیت ایران نیز اظهار داشت: وزارت امور خارجه می‌گوید این فکت شیت آماده شده ولی مدعی است که انتشار آن ممکن است به مذاکرات خللی وارد کند و شورای عالی امنیت ملی باید درباره انتشار آن تصمیم‌گیری نماید.

پیوستن به پروتکل الحاقی نیازمند تصویب مجلس است

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره پیوستن داوطلبانه دولت به پروتکل الحاقی نیز پاسخ داد: پیوستن به پروتکل الحاقی نیازمند تصویب مجلس است ولی دولت‌ها می‌توانند به شکل موقت و داوطلبانه به برخی پروتکل‌ها بپیوندند. بحث کنونی نیز اجرای داوطلبانه پروتکل است و آن نیز با شرط و شروط است و به نوعی هم به چراغ سبز مجلس نیاز دارد. دو، سه سال پیش دولت می‌خواست داوطلبانه به آن بپیوندند که مجلس مانع از آن شد و پیوستن به آن به همفکری دولت و مجلس نیاز دارد.

دیدار آیت‌الله مصباح و آیت‌الله موحدی

باهنر در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته می‌شود لاریجانی با دیدار آیت‌الله مصباح و آیت‌الله موحدی٬ مخالف بوده است نیز تصریح کرد: اینکه آقای لاریجانی از دیدار آیت‌الله مصباح و آیت‌الله موحدی مخالفند، اطلاعی ندارم.

جلیلی اصولگراست و برای جلسات وحدت دعوت می شود

وی درباره فعالیت‌های انتخاباتی سعید جلیلی نیز ابراز داشت: ایشان از نظر حقیقی در لیست کاندیدا‌ها قابل بررسی هستند و ما ایشان را اصولگرا می‌دانیم٬ ولی آنکه آقای جلیلی سرلیست باشند یا ته لیست یا وسط لیست٬ نمی‌دانم٬ چرا که هنوز درباره لیست صحبتی صورت نگرفته است.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: آقای جلیلی برای جلسات وحدت دعوت خواهند شد٬ ولی اینکه از تهران بیایند یا قم یا کرمان یا مشهد نمی‌دانم.

سخنگو و روابط عمومی برای این است  که صحبت‌ها در مورد پول کثیف بد منتقل نشود

باهنر درباره اظهارات وزیر کشور در خصوص پول کثیفی بیان کرد: آقای رحمانی فضلی در برهه‌ای در خصوص اینکه پول کثیف در عرصه انتخاباتی شدن صحبت‌هایی کرده؛ که متاسفانه موجب سوءاستفاده برخی از رسانه‌ها نیز شد و ما برای همین ایشان را به صحن مجلس دعوت کردیم که ایشان گفتند رسانه‌ها صحبت‌های مرا بد منتقل کردند. اینکه نمی‌شود. پس سخنگو و روابط عمومی برای چیست. بعد هم عذرخواهی کردند. اما باید بگویم مجلس و سایر ارگان‌ها نگران ورود پول کثیف به انتخابات هستند٬ باید حتماً در اینباره صحبت شود و یکی از فرازهای جدی سیاست کلی انتخابات همین مسئله هزینه‌های انتخاباتی است.

از ابتدا حمله نظامی عربستان به یمن را محکوم کردیم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد حمله‌های عربستان به یمن نیز گفت: مسئله یمن از چند رو قابل بررسی است، یمن کشوری تاریخی، باتمدن و فرهنگی غنی است. معتقدیم دوره حکومت‌های قبیله‌ای و استعدادی به سر رسیده و این مردم هستند که حرف آخر را می‌زنند.

وی اضافه کرد: مردم یمن حاضر به گفت‌وگوهای عقلایی بودند٬ اما متاسفانه حکومت سعودی اقدامی بی‌ربط انجام داد که شاید به خاطر نسل جدید حاکمان این کشور باشد که افرادی ماجراجو و وابسته هستند که ادعای پدرخواندگی بر مردم یمن دارند و به یمن حمله یک‌طرفه کردند و زیرساخت‌ها را نابود ساخته، صد‌ها میلیارد دلار صدمه زدند و مردم بسیاری را به شهادت رساندند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه ایران از ابتدا حمله نظامی عربستان به یمن را محکوم کرد و حتی اولین کشوری بود که اعلام آمادگی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه نمود بیان کرد: آل سعود، جواب سبوعیت و تجاوز خود به مردم یمن را خواهد گرفت. موضع ما نیز یکپارچه ماندن کشورهای اسلامی است و با تجزیه کشور‌ها مخالفیم و درباره رفتارهای آل سعود در خصوص یمن٬ معتقدیم که این فرمول مختوم به شخص قطعی است.

کد خبر : ۲۷۴۸۱۲