خبرگزاری کار ایران

خاندوزی در نشست خبری:

آمار مراجع رسمی بیانگر تداوم حرکت اقتصاد کشور در مسیر اصلاحی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۹۰۱

سخنگوی اقتصادی گفت: دولت تلاش کرد متغیرهای نسبی اقتصاد ایران را بتواند حل کند که تازه ترین آمار مراجع رسمی بیانگر تداوم حرکت اقتصاد کشور در مسیر اصلاحی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید احسان خاندوزی در نشست خبری خود ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: امیدوارم انتخاباتی مشارکتی و قوی برای ایران قوی داشته باشیم، مجلس قوی بسیار در ایجاد دولت قوی موثر است.

سخنگوی اقتصادی  دولت بیان کرد: یکی از معضلات اقتصادی کشور قبل از دولت سیزدهم، رشدهای اقتصادی منفی و ناپایدار در کنار وضعیت نگران کننده و بحرانی متغیرهای اسمی مانند رشد نقدینگی و رشد بدهی‌های دولت بود. اقتصاد ایران در یک چرخه شوم فرسایش و گلنگی شدن به سر می‌برد و شرایط به سمتی کشانده بود که دولت مجبور بود از هر ابزاری استفاده کند که بودجه خود را تامین کند. از طرفی بانک‌های خصوصی به محلی برای تامین مالی سهام داران خود تبدیل شده بودند و با خلق نقدینگی، از جیب مردم بر میداشتند و به جیب سهامداران اصلی می ریختند.

خاندوزی یادآور شد: در چنان شرایطی دولت سیزدهم وقتی کارش را آغاز کرد، باید تدابیر مهمی در ۳ زمینه رفع ناترازی‌های بودجه و نظام بانکی و نجات اقتصاد از رشدهای اقتصادی منفی و ناپایدار و همچنین مهار متغیرهای اسمی مانند رشد نقدینگی و تورم را رقم می زد. بنگاه‌ها به محلی برای سهام داران خودشان تبدیل شده بودند و امثالهم، دولت تلاش کرد متغیرهای نسبی اقتصاد ایران را بتواند حل کند که تازه ترین آمار مراجع رسمی بیانگر تداوم حرکت اقتصاد کشور در مسیر اصلاحی است.

وی افزود: در شاخص‌های واقعی رشد اقتصادی مهم‌ترین است و در پاییز امسال به رشد ۵.۱ درصد با احتساب نفت و بدون نفت ۲.۱ درصد رسیده‌ایم.

وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: بررسی گروه‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد که در گروه نفت رشد ۲۱.۸ درصدی ثبت شده است که این رشد در ادامه رشد ۱۰.۷ درصدی سال گذشته است. رشد ۲ برابری امسال نشان از این دارد که دولت سیزدهم با وجود تحریم‌ها توانسته است در حوزه نفتی و صادرات محصولات آن رکورد شکنی کند. در زیر گروه بخش صنایع و معادن، در پاییز امسال بخش صنعت رشد ۱.۳ درصدی داشته است که استمرار رشد مثبت ۷.۲ درصدی سال گذشته است.در بخش ساختمان نیز با وجود دو فصل دارای رشد مثبت، خوشبختانه در پاییز نیز این بخش رشد مثبت ۰.۴ درصدی داشته است. رشد این بخش در پاییز سال گذشته -۴.۶ درصد بود. در بخش کشاورزی اما متاسفانه به دلیل خشکسالی‌ها همچنان شاهد رشد منفی هستیم.

وی با اشاره به این‌که دومین رکورد رشد اقتصادی ۶ درصدی دو سال اخیر ثبت شد، تاکید کرد: در ۹ ماهه امسال رشد اقتصادی با نفت مثبت ۶.۶۸  و بدون نفت ۴ درصد بود. به این ترتیب در  ۹ ماهه امسال دومین رکورد دولت سیزدهم در رشد اقتصادی مثبت ۶ از سال ۱۳۹۶ به بعد شکسته شد.

خاندوزی با اشاره به آخرین وضعیت تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران گفت: در پاییز امسال رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کل به  مثبت ۳.۴ درصد رسید. استمرار رشد تشکیل سرمایه در تمام فصول دولت سیزدهم نشان دهنده وضعیت با ثبات ارتقای تشکیلات تولید در کشور است. از زیر مجموعه‌های این شاخص بخش ماشین آلات بود که در پاییز امسال به ۶.۲ درصد رشد کرد. خوشبختانه تشکیل سرمایه در بخش مسکن نیز در پاییز امسال مثبت شد. استمرار روند مثبت تشکیل سرمایه نشان دهنده ارتقای تولید در فصول آینده است.

وی درباره مزد منطقه‌ای گفت: اصل موضوع مزد منطقه‌ای یکی از ظرفیت‌های قانونی است که از دهه‌های قبل در ماده ۴۹ قانون کار وجود داشته است و به نظر می‌رسد با توجه به مذاکرات در شورای عالی کار در سال ۱۴۰۳ در دستور کار نیست و اجرایی نخواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تحریم ها اظهار کرد: دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی را در این دوسال برای خنثی کردن اثر تحریم ها انجام داده که فعال کردن کانال‌های بانکی اعم از پیام رسان مالی غیر قابل رصد و مکانیزم های تسویه مالی در دستور کار قرار گرفته با برخی از کشورها به شکل فعالانه وارد حوزه عملیاتی شده‌ایم و بانک مرکزی هم پیشنهادهایی با برخی کشورهای همسو مطرح کرده تا آثار منفی تحریم ها را کاهش دهد گفت وگوها در جریان است و به محض حصول نتیجه، اطلاع رسانی می شود.

وی درباره درختواره شرکت‌های تحت کنترل دولت گفت: تعداد کل شرکت‌های تحت کنترل دولت با توجه به صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۴۰ شرکت است که از این تعدا‌د ۳۴۰ شرکت دولتی هستند.

خاندوزی تاکید کرد: اطلاع دارید که انتشار صورتهای مالی شرکت‌های دولتی از ابتدای فعالیت دولت در دستور کار وزارت اقتصا‌د بوده است؛ علاوه بر انتشار صورت‌حساب مالی در سال گذشته، از ابتدای امسال تاکنون یکهزار صورت مالی مربوط به شرکت‌های دولتی منتشر شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است، تا پایان اسفندماه جاری نیز یک‌هزار  فقره صورت مالی دیگر هم منتشر خواهد شد؛ این صورت‌های مالی نسبت به درختواره دارای جزییات و اعداد قابل بررسی است. براساس درختواره، از هزار و ۹۴۰  شرکتی که تحت مدیریت دولت یا نهادهای عمومی مرتبط با دولت هستند و صورت های مالی آنها برای ۱۴۰۱ شفاف احصا شده است، ۳۴۰ شرکت کاملا دولتی هستند و مابقی بر اساس قانون محاسبات دولتی نیستند اما دولت در آنها سهمی دارد که نتایج مدیریتی در آن دارد از این هزار و ۹۴۰ شرکت، ۲۴۰ شرکت در نفت ۱۷۵ شرکت در نیرو، ۲۸۴ شرکت زیرمجموعه صمت هستند و ۲۱ شرکت زیرمجموعه راه و شهرسازی، ۱۵ شرکت وزارت بهداشت، ۵۰ شرکت زیرمجموعه وزارت آموزش پرورش، ۱۹ شرکت جهاد کشاورزی،۱۶۷ شرکت وزارت دفاع، ۱۵۷ شرکت تابعه وزارت تعاون، ۱۷ شرکت تابعه ارشاد، ۵۸ شرکت تابعه میراث، ۶۲ شرکت ورزش و جوانان، ۱۴ شرکت تابعه اقتصاد، ۴۲۶ شرکت تابعه بانک های دولتی و ۲۸ شرکت تابعه سازمان‌های منطقه آزاد هستند برای اولین بار است که این اطلاع رسانی با جزییات می‌شود و تا پایان اسفند صورت مالی آنها در سامانه کدال قرار می‌گیرد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره الزام مشاغل به استفاده از دستگاه کارتخوان اظهار داشت: ساماندهی و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرها که قطعا در افزایش رضایت شهروندان مؤثر است جزو اولویت های دستگاه های این مجموعه است ۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوسی که قرار است به شهرداری ها داده شود مجهز به پرداخت کرایه الکترونیکی می شوند. مسئله دوم استفاده از ظرفیت مالیات ستانی برای کمک به شهرداری هاست از ابتدای سال تا امروز قریب به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیات بر ارزش افزوده وصول شده است که به شهرداری ها داده شده و ۲۸ همت سهم شهرداری تهران بوده است این بخش از کمک های نظام مالیاتی برای توسعه شهری سهم به سزایی دارد که به توسعه ناوگان عمومی کمک می کند.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به سه اقدام عملی دولت در حوزه تامین امنیت غذایی خانوارهای ایران در آستانه سال نو و ماه مبارک رمضان، گفت: طرح فجرانه کالابرگ یکی از این اقدامات بوده است که با استقبال خوبی نیز مواجه شد؛ بیش از ۱۴ میلیون خانوار که شامل ۴۲ میلیون نفر می‌شود از طرح کالابرگ فجرانه استفاده کردند و در این مدت ۳۸ هزار میلیارد تومان از طریق فروشگاه‌های مدنظر و اقلام موردنظرخرید شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت از طرح ملی یسنا به عنوان دومین اقدام دولت نام برد و افزود: در این طرح که با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام می‌شود، برای مادران دارای کودک زیر ۲ سال ۴۰۰ هزار تومان یارانه اختصاص یافته است.

به گفته خاندوزی در سومین طرح برای امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال دهک‌های یک تا ۵ یک میلیون تومان و برای دهک‌های ۵ تا هفت نیز ۶۰۰ هزار تومان اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: همه تلاش ما این است که آغاز سال نو با وفور کالاهای مورد نیاز و قیمت‌های مناسب و در دسترس مردم باشد و امیدواریم که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تامین و کنترل قیمت‌های مورد نظر پیش رویم.

خاندوزی درباره رونق بازار سرمایه گفت: در چشم انداز ماه های پیش رو چند اولویت در زمینه ایجاد رونق در بازار سرمایه را می توانیم مطرح کنیم محور اول اصلاح دستورالعمل قیمت گذری فرآورده های پالایشی است که جلسات متعددی برگزار شده و نتایح آن اطلاع رسانی می شود. دوم نظارت بر کسب و کارهای غیر رسمی و فرارهای مالیاتی در بازارهای خارج از بورس است اصلاح نرخ ارز در همین مسیر بود که محصولات پتروشیمی را از بورس کالا ارزان می خریدند و با نرخ آزاد می خریدند که بعد از اصلاحیه نرخ تسعیر ارز، این روند اصلاح شد برای چند سال آینده هم تلاش دولت این است که پیش بینی پذیری صنایع امکان پذیر باشد مرحله سوم افزایش سازگاری منافع مالی شرکت هاست برای بودجه ۱۴۰۳ هم از ظرفیت های این بودجه و صندوق توسعه ملی استفاده می شود تا مجموعه اقدامات تدابیر رونق بورسی را شاهد اثرگذاری و نتیجه بخشی باشیم.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره میزان سرمایه گذاری خارجی گفت: این موضوع یکی از نکات عملکرد قابل توجه دولت در بخش دیپلماسی اقتصادی است در یازده ماه اول امسال ۵۵ میلیارد دلار تجارت غیر نفتی با ۱۵ کشور همسایه بوده که ۲.۵ درصد بیش از یازده ماهه سال گذشته بود در حوزه سرمایه گذاری خارجی هم خوشبختانه از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا ابتدای اسفند ماه بیش از یازده میلیارد دلار سرمایه گذاری مصوب معتبر منجر به شروع فرآیند سرمایه گذاری نه فقط روی کاغذ داشته ایم ۳.۸ میلیارد دلار صنعت و ۵۸۰ میلیون دلار کشاورزی ۶۱۷ میلیون دلار برای خدمات و نفت با ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی کارنامه قابل توجهی نسبت به سال های گذشته است؛ امیدواریم این اتفاقی که در سرمایه گذاری خارجی رخ داده، سال آینده هم ادامه دار باشد

وی  درباره ثبات در تصمیم گیری ها و تأثیر آن بر بازار سرمایه  و چشم انداز این بازار بیان کرد: ثبات چشم اندازهای سیاست های اقتصادی برای سرمایه گذاران و به ویژه صنایع بورسی حائز اهمیت است؛ دولت در مصوبه ای که امسال در خصوص خوراک پتروشیمی ها داشت خود را تا چند سال آینده محدود کرد تا برای فعالان اقتصادی پیش بینی پذیر شود؛ مصوبات وبودجه های سنواتی در حوزه عوارض صادرات مواد خام و نیمه خام متأسفانه مستمرا در مقام تغییر بود اما امسال در ۱۴۰۲ تلاش کردیم بعد از نشست شورای گفت وگوی و دولت و بخش خصوصی عوارض صادراتی را اصلاح کردیم به دولت رفته و امیدواریم فردا نتیجه مصوبه دولت در این خصوص را اعلام کنم.

خاندوزی با اشاره به تلاش‌های دولت در سال‌ ۱۴۰۱ برای پرداخت به موقع سود سهام عدالت، گفت: تلاش کردیم که سود سهام عدالت را زودتر از دولت‌های قبل پرداخت کنیم و انشالله مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفندماه پرداخت می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر این‌که مدیر عامل شرکت هما درباره وام خرید هواپیمای برجامی از بانک صنعت و معدن گفته است وام خرید هواپیما‌های ATR برجامی را نمی‌توانیم پس بدهیم و اساسا قابل پرداخت نیست، گفت: متاسفانه تدابیر لازم برای بازپرداخت وام‌های اخذ شده برای خرید هواپیماها اندیشیده نشده بود، به نحوی که هم اکنون حدود۶۰۰ میلیون دلار بابت تسویه بدهی‌ها باید پرداخت شود.

وی ادامه داد: گفت‌وگوها و جلساتی با حضور زیر مجموعه‌های حوزه هوایی کشور برگزار شده است و امید می‌رود که به زودی درباره منبع و سازوکار تسویه این بدهی‌ها خبرهای خوبی به اطلاع مردم رسانده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز