خبرگزاری کار ایران

معاون طرح و برنامه و بودجه نیروی پدافند هوایی ارتش در گفت‌وگو با ایلنا:

دستاورد طرح رسول (ص) افزایش توان عملیاتی در حوزه درگیری است/ پهپاد کرار مثل شبح بر دشمن نازل شده و هر متخاصمی را ساقط می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۶۱۲

معاون طرح و برنامه و بودجه نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: پهپاد کرار قابلیت حمل انواع تسلیحات هواپایه و سامانه‌های راداری جمع آوری اطلاعات و تصویربرداری را دارا است و می‌تواند به هر متخاصمی که وارد کشور می‌شود نزدیک شده تا حدی که بتواند با موشک شهید مجید به آن شلیک و آن را ساقط کند.

نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه مسیر تولید و خود اتکایی خود در زمینه ساخت پهباد و در ادامه مسیر طرح رسول (ص) موفق به ساخت پهباد کرار در زمینه درگیری با سایر پهبادها شده است. به همین منظور امیرسرتیپ دوم داوود محمدی‌حسن معاون طرح و برنامه و بودجه نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با خبرنگار ایلنا گفت‌وگویی انجام داده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:‌

هزینه‌ تولید یک پهپاد به مراتب خیلی کمتر از هزینه تولید هواپیمای با سرنشین است

ایلنا: به عنوان سوال اول بفرمایید که تحلیل شما از افزایش نقش پهپاد در جنگ‌های امروز چیست و ایران چه جایگاهی در حوزه پهپادی دارد؟

امیر محمدی‌حسن: مستحضر هستید که جنگ های امروز، از انسان محور به تجهیزات محور تغییر روش پیدا کرده است به صورتی که نقش انسان‌ها در این جنگ‌ها تقریباً برداشته شده و تجهیزات جای خودش را پیدا کرده است ،یکی از تجهیزاتی که در این جنگ ها توانسته نقش ایفا کند پهپادها هستند ،پهپادها توانستند جای هواپیماهای با سرنشین را بگیرند و نقش ایفا کنند .حالا نه آنکه بخواهیم بگوییم توانستند هواپیماهای با سرنشین را از رده خارج کنند و جای آنها را بگیرند اما توانستند تنه به تنه آنها بزنند و بتوانند توانمندی خودشان را به رخ هم  قطاران که هواپیماهای با سرنشین هستند بکشند به این ترتیب که اگر شما یک هواپیمای جنگی با سرنشین را در نظر بگیرید یک یا دو نفر خلبان دارد که می خواهند ماموریت انجام دهند که مخاطرات، هزینه ها و نگرانی های خاص خودش را دارند اما هواپیماهای بدون سرنشین هیچ کدام از این مخاطرات را ندارند و خلبان مربوطه با آرامش خاطر و سعه صدری که دارد می تواند از روی زمین آن را کنترل کند، گذشته از این استفاده از پهپادها در امور تجاری، کشاورزی، اورژانس هوایی‌، جمع‌آوری اطلاعات ، مراقبت‌های هوایی، عملیات انتحاری موارد دیگر نیز مرسوم است.

موضوع دیگر قابل اشاره مربوط به اقتصاد جنگ است به این صورت که هزینه‌ای که ما برای تولید یک پهپاد پیش‌بینی نموده و صرف می کنیم به مراتب خیلی کمتر از هزینه ای است که برای هواپیمای با سرنشین صرف می‌شود، استفاده از تکنولوژی در ساخت پهپاد بیش از پیش در کشور مورد استفاده قرار گرفته است و خدا را شکر در حال پیگیری است.موضوع نیروی انسانی تخصصی ،بخش اقتصادی و ... همه اینها با توجه به شناختی که ما از آنها در کشور عزیزمان داشتیم بویژه در پدافند هوایی ،

با تلاش کارکنان غیور ، دانش و ایمان خودمان توانستیم یگان‌های پهپادی را راه بیندازیم و بتوانیم در بالاترین شرایط آمادگی و ماموریت هایی که به یگان‌های پهپادی‌مان محول می شود از پس آن برآییم.

 

دستاورد طرح رسول (ص) افزایش توان عملیاتی در حوزه درگیری است/ پهپاد کرار  مثل شبح بر دشمن نازل شده و هر متخاصمی را ساقط می‌کند

 

صنعت دفاعی پروژه‌ای را که صرفاً ۵ کشور تکنولوژی آن را دارند از بالقوه به بالفعل تبدیل کرد

ایلنا: از دو سال گذشته تا به امروز طرح رسول در نیروی پدافند هوایی انجام شده است. جزئیات این طرح را برای ما تشریح کنید و چه دستاوردهایی به دست آمده است؟

امیر محمدی‌حسن: متخصصین ایرانی با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه های پهپادی بدست آوردند توانستند با همت صنعت دفاعی کشور و کارکنان غیور نیروی پدافند هوایی به این نوآوری دست پیدا کرده و این پروژه را تعریف و اجرا نمایند. با استعانت از خداوند متعال توانستیم این طرح را که به نام دستاورد رسول(ص) نام گذاری کردیم بصورتی پیش ببریم که به موفقیت برسیم که من این دستاورد را  خدمت شما توضیح می دهم:

ببینید سبک های پدافندی در حال حاضر بصورت دفاع زمین پایه و اسکرامبل هوایی با سرنشین است که با استفاده از پرنده های با سرنشین انجام می گردد. نیروی پدافند هوایی با کمک صنعت دفاعی کشور پروژه ای را که صرفاً ۵ کشور ادعا می کنند تکنولوژی آن را در دست دارند از بالقوه به بالفعل تبدیل کردند. در خلال رزمایش پهپادی مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایارن که اخیراً انجام شد ما طرحی را با نام طرح حضرت رسول (ص)داشتیم که رهگیری و درگیری پهپاد علیه پهپاد بود و با پهپاد کرار انجام گردید . در گذشته صرفاً رهگیری پهپاد علیه پهپاد را داشتیم نه درگیری را .

طرحی که در سال‌های اخیر به جد کارکنان نیروی پدافند هوایی و وزارت  دفاع  پیگیری می کردند در این رزمایش به ثمر رسید . مهمترین دستاورد اصلی که در این زمینه دنبال می شد بحث درگیری بود. درگیری با پهپاد و با استفاده از موشکی که سر جنگی داشته باشد تا بتواند هدف خود را ساقط کند. در این رزمایش در ارتفاع ۱۹ هزار پایی با بهره گیری از اطلاعات رادارهای شهید جلیلوند و سامانه موشکی ۱۵ خرداد که این دو سامانه از سامانه های بومی و کاملا ایرانی ما هستند به همراه موشک شهید مجید که آن هم کاملا ایرانی است این دستاورد بوجود آمد . زمانی که کشورهای دیگر این تکنولوژی را در حد  حرف بیان کردند و هنوز آن را به منصه ظهور نرساندند، در رزمایش مشترک پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی پدافند هوایی با همراهی صنعت دفاعی کشور این موضوع را اثبات و به دنیا نشان داد.

ویژگی‌های پهپاد چندمنظوره کرار

ایلنا: امکان دارد جزئیات پهپاد کرار را بیشتر برای ما تشریح کنید که دارای چه ویژگی و خصوصیاتی نسبت به سایر پهپادهای دیگر است؟

امیر محمدی‌حسن: پهپاد کرار یک پهپاد چند منظوره تولید کشور عزیزمان ایران است که با استفاده از موتور توربو جت که آن نیز بدست توانای متخصصین داخلی تامین می گردد. این پهپاد قابلیت حمل انواع تسلیحات هواپایه و سامانه های راداری جمع آوری اطلاعات و تصویربرداری را دارا می باشد این پهپاد می تواند به هر متخاصمی که وارد کشور می شود نزدیک شده تا حدی که بتواند با موشک شهید مجید به آن شلیک و آن را ساقط کند.

دستاورد طرح رسول (ص) افزایش توان عملیاتی در حوزه درگیری است/ پهپاد کرار  مثل شبح بر دشمن نازل شده و هر متخاصمی را ساقط می‌کند

 

یکی از قطب های تولید پهپاد هستیم

می‌توانیم یگان‌های پهپادی‌مان را تا اقصی نقاط کشور گسترش دهیم

استقلال تاکتیکی و عملیاتی تحت کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی برای خودمان بوجود بیاوریم

ایلنا: رسوب دانش ایجاد شده در دستاورد رسول (ص) را تشریح بفرمایید.

امیر محمدی‌حسن: رسوب دانشی که طرح رسول(ص) بعنوان دستاورد جدید در نیروی پدافند هوایی ارتش ایجاد کرد افزایش توان عملیاتی در حوزه درگیری است .کارهایی که قبلاً انجام شده بود در بحث کشف و شناسایی بود که به همت دوستانمان در صنعت هوایی کشور، صنعت دفاعی کشور و کارکنان نیروی پدافند هوایی ارتش در سالهای پیش به آن دست پیدا کرده بودیم . موضوع مهمی که از سال های پیش بدنبال آن بودیم بحث درگیری هوایی بود که بتوانیم سهل ترین روش و پایین ترین هزینه را داشته باشد تا بتوانیم با پایین ترین قیمت، گران ترین دستاورد و تجهیزات دشمن را ساقط کنیم که در دستاورد رسول(ص) توانستیم این درگیری هوایی را انجام دهیم. افزایش سرعت عکس العمل در مواجه با تهدیدات هم یکی از دستاوردهای ما بود. ما یکی از قطب های تولید پهپاد هستیم. در نیروهای مسلح نیروی پدافند هوایی یکی از قطب های تولید پهپاد است. زمانی که ما گلوگاهی به اسم تولید پهپاد نداشته باشیم، گلوگاهی به اسم تولید تجهیزات مرتبط با این دستاورد نداشته باشیم ، مانند رادارهایی که برای کنترل و نزدیک شدن این پهپاد به پهپاد متخاصم مورد نیاز است، پس هیچ مشکلی در اینکه در هر نقطه از کشور با دشمن مواجه شویم را نخواهیم داشت. ما می توانیم یگان های پهپادی مان را تا اقصی نقاط کشور گسترش دهیم و آنها را به این نوع موشک‌ها تجهیز کنیم و هر جایی که نیاز باشد علیه دشمنمان استفاده کنیم.

استقلال تاکتیکی و عملیاتی با محوریت شبکه یکپارچه پدافند هوایی هم یکی از دستاوردهای این موضوع است، به نحوی که در حال حاضر تعدادی از هواپیماهای نیروی هوایی در اختیار عملیاتی نیروی پدافند هوایی برای مقابله با تهدیدات در راستای ماموریت شبکه یکپارچه هوایی می باشد ، با توجه به تحریم های ظالمانه  و در راستای هم افزایی با نیروی هوایی الهی توانستیم  با توجه به اینکه ما قطب تولید پهپاد هستیم یک استقلال تاکتیکی و عملیاتی تحت کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی برای خودمان بوجود بیاوریم تا بتوانیم هر لحظه علیه دشمن متخاصم عملیات اجرا کنیم.

دستاورد دیگری که طرح حضرت رسول(ص) برای ما داشت ، قابلیت ایجاد عملیات در انواع شرایط جوی است. هواپیماهای با سرنشین با توجه به برخی محدودیت ها نمی توانند در همه شرایط جوی و جغرافیایی کارایی که باید داشته باشند را داشته باشند اما پهپادها این قابلیت را دارند که در شرایط مختلف جوی و ارتفاعات مختلف اقدام به عملیات کنند که در این رزمایش این موضوع را به منصه ظهور گذاشتیم. کاهش ریسک پذیری هم یکی دیگر از دستاوردهای این طرح است که اگر ما یک عملیات ناموفق داشته باشیم در نهایت یک پهپاد از دست داده ایم. پس در یک کلام میتوانم بگوییم حفظ جان خلبانان عزیزمان در شرایط مخاطره آمیز نیز یکی از دستاوردهای بزرگ این طرح خواهد بود.

از مواردی دیگر که به عنوان دستاوردهای این تکنولوژی مطرح می شود موضوع هزینه ها است. هزینه ای که یک پرنده با سرنشین برای ما دارد در برابر پرواز یک پهپاد بسیار بالاتر است، علاوه بر تحریم هایی که هست. البته به آن حد از تکنولوژی رسیده ایم که پرنده های باسرنشین تولید کنیم اما هنوز به آن تیراژ نتوانستیم برسیم. آن طور که عرض کردم قطب تولید پهپاد هستیم و می توانیم پهپادهایی تولید کنیم که مقرون به صرفه بوده و با استفاده از موشک های بومی و کم هزینه علیه دشمنانمان عملیات انجام دهیم لذا این مورد نیز یکی از دستاوردها می تواند باشد. پهپاد کرار که از آن نام بردیم دارای سطح مقطع کم راداری است به این معنا که شناسایی آن برای دشمن بسیار سخت است و می تواند دشمن را غافلگیر کند، در رادارهای دشمن دیده نشود و مثل شبح بر دشمن نازل و آن را ساقط کند.

دستاورد طرح رسول (ص) افزایش توان عملیاتی در حوزه درگیری است/ پهپاد کرار  مثل شبح بر دشمن نازل شده و هر متخاصمی را ساقط می‌کند

 

اگر دانش درون زا باشد ما را به اوج اقتدار خواهد رساند

ایلنا:‌ دستاوردهای طرح رسول(ص) چه پیامی را می‌رسانند؟

امیر محمدی‌حسن: مواردی که تاکنون مطرح کردم موارد فنی و عملیاتی طرح دسول(ص) بود اما یکسری دستاوردها می توانیم برای طرح یا دستاورد رسول(ص) عنوان کنیم که ما به یک توسعه یافتگی در صنعت دفاعی در نیروهای مسلح و نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رسیدیم که در نوع خودش بی نظیر است. توسعه یافتگی این طرح به این صورت است که ما در لبه ی فناوری ها گام برمی داریم و این فناوری ها توان بازدارندگی ما را در مقابله با تهدیدات افزایش می دهد یعنی بصورتی که  برای کشور ما اقتدار ایجاد می کند به نحوی که با داشتن این فناوری ها هیچ کشوری با فکر اینکه بدون هیچ هزینه و تلفاتی عملیاتی علیه ما انجام دهد را در ذهن نخواهد داشت .

موضوع بعدی که در پروژه رسول(ص) شاهد آن بودیم و دستاوردی برایمان است خودکفایی و خوداتکایی است. مسلماً هرچقدر ما بتوانیم خودکفایی و خود اتکایی داسته باشیم استقلال،امنیت سیاسی و دفاعی مان بالاتر خواهد رفت.اتکا به دانش دانشمندان خودمان، درون زا بودن دانش باعث خواهد شد که تولیدات با نام خودمان رقم بخورد این تولیدات نشان می دهد که دانش ها بومی هستند و ما در اوج اقتدار خود هستیم . اگر دانش درون زا باشد ما را به اوج اقتدار خواهد رساند این دستاورد نشان داد که ما توانستیم از سد تحریم ها با سرفرازی عبور کنیم .

ببینید این همه تحریم ها را برای ما ایجاد کردند و هر روز تحریم های جدیدتری رقم می زنند ولی خودشان می بینند که هیچ کدام از اینها در راه توسعه ما اثر نداشته است.خودشان حرف از رهگیری های هوایی را می زنند در حالی که ما در میدان آنها را به اثبات می رسانیم. ما به تاسی از فرمایش مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) این کارها را انجام می دهیم که ایشان می فرمایند" در همه زمینه ها قوی شوید به دشمن اعتنا نکنید بیش از اینکه به فکر رفع تحریم ها باشید به فکر خنثی کردن آن باشید" دقیقاً ما و وزارت دفاع در این بخش از کار جهت رفع تحریم ها و خنثی کردن آنها با این توانمندی ها  نشان دادیم که این کارها کار هر کسی نیست و ما توانستیم با کمک عزیزانمان در صنعت دفاعی کشور  این دستاورد مهم را داشته باشیم.

یکی دیگر از این دستاوردهای این پروژه امنیت و صلح است که مهمترین دستاورهاست. امنیت و صلح  این طرح برای ایران در جایگاه اول قرار دارد و بخش دیگر آن برای کشورهای دوست و همسایه و هم پیمانان ماست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز