خبرگزاری کار ایران

استان‌های آذربایجان شرقی و هوبی در احیای جاده تاریخی ابریشم همکاری می کنند

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۵۵۹

استان‌های هوبی و آذربایجان شرقی با برتری‌های خود می‌توانند مکمل نقش اثرگذار یکدیگر باشند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی و دبیر حزب کمونیست استان هوبی چین با اشاره به جایگاه ممتاز این دو استان در جاده ابریشم، بر توسعه همکاری‌های فیمابین به منظور احیای این مسیر تاریخی تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، فرخ مسجدی و لی‌هونگ ژونگ در دیدار با یکدیگر ضمن امضای موافقت‌نامه برقراری پیوند دوستی بین آذربایجان شرقی و هوبی، علاقمندی این دو استان را برای گسترش مناسبات در زمینه‌های مختلف اعلام کردند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های این استان در زمینه‌های مختلف، اظهار داشت: آذربایجان شرقی با چهار میلیون نفر جمعیت یکی از استان‌های بزرگ و مهم جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تولیدی و تجاری است.

وی افزود: این استان با داشتن بیش از هشت هزار واحد صنعتی در تولید محصولات پتروشیمی، صنایع غذایی و محصولات کشاورزی، قطعه‌سازی و ساخت خودروهای تجاری جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

مسجدی، وجود ۴۰ درصد ذخایر مس کشور و استخراج ۳۹ نوع ماده معدنی، تولید پنج میلیون تن محصولات کشاورزی و استقرار پنج دانشگاه اصلی و بیش از یکصد واحد آموزش عالی را از دیگر ظرفیت‌های استان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۶ کشور در استان آذربایجان شرقی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ما با بیش از ۸۵ کشور رابطه تجاری و اقتصادی داریم.

وی گفت: میزان صادرات این استان بالغ بر ۲.۴ میلیارد دلار است و با وجود ظرفیت‌هایی چون منطقه آزاد ارس و منطقه ویژه اقتصادی سهلان امکان افزایش این رقم وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های استان هوبی چین، خاطرنشان کرد: با
‌شناختی که از این استان داریم فکر می‌کنیم که می‌توانیم در زمینه‌های صنعتی، فنی، معدنی، تجاری، علمی و فرهنگی روابط بسیار نزدیک و بیشتری باهم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هوبی استان بزرگی است و جمعیتی نزدیک به جمعیت کل ایران دارد، افزود: بسیار خوشحال خواهیم شد که بتوانیم با استانی با چنین ظرفیت‌های بزرگی پیمان دوستی برقرار کنیم و امیدواریم از این فرصت به نحوی استفاده کنیم که الگوی توسعه سایر مناطق در ایران و چین باشد.

مسجدی با اشاره به نقش اثرگذار استان‌های آذربایجان شرقی و هوبی در مسیر تاریخی جاده ابریشم، گفت: ما از پیشنهاد احیای اینجاده استقبال می‌کنیم و در گذشته نیز برای نزدیک کردن ملت‌های واقع در مسیر اینجاده کارهایی را انجام داده‌ایم.

وی برگزاری دو دوره همایش بازرگانان جاده ابریشم در تبریز و استانبول را از جمله تلاش‌های صورت گرفته برای احیای نقش تاریخی اینجاده ذکر کرد و گفت: آمادگی داریم نظیر چنین همایش‌هایی را به صورت مشترک با چین برگزار کنیم تا قدم‌های موثری در روابط کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم برداشته باشیم.

مسجدی در پایان با بیان اینکه کمک‌های دوستان چینی خود را در زمان تشدید تحریم‌ها فراموش نمی‌کنیم، افزود: روابط ما به قدری با شرکت‌های چینی گسترش یافته که احساس می‌کنیم باید هرچه زود‌تر زبان چینی را یاد بگیریم و امیدواریم با افزایش رفت‌وآمد‌ها بین این دو استان شاهد توسعه همکاری‌های مشترک باشیم.

- استان‌های هوبی و آذربایجان شرقی با برتری‌های خود می‌توانند مکمل نقش اثرگذار یکدیگر باشند

دبیر حزب کمونیست استان هوبی هم در این دیدار برخی از ظرفیت‌های اقتصادی، صنعتی و علمی این استان را تشریح کرد.
لی‌هونگ ژونگ با بیان اینکه استان هوبی یکی از استان‌های مهم چین از نظر صنعتی، فناوری، کشاورزی و علمی است، افزود: ارزش محصولات تولیدی این استان در سال گذشته بیش از یکصد میلیارد دلار بوده و این استان یکی از قطب‌های تولید فولاد، خودرو و ماشین‌آلات مختلف در چین است.

وی خاطرنشان کرد: استان هوبی ۱۳۴ مرکز دانشگاهی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو تنها در مرکز استان دارد و از این نظر اولین استان چین است.

دبیر حزب کمونیست استان هوبی در ادامه اظهار داشت: استان‌های هوبی و آذربایجان شرقی با برتری‌های خود می‌توانند مکمل نقش اثرگذار یکدیگر باشند و دست در دست هم به موفقیت‌های بزرگی دست یابند.

وی با بیان اینکه هوبی نقطه شروع جاده ابریشم و تبریز یکی از ایستگاه‌های مهم اینجاده بوده، افزود: رییس جمهور چین در سال گذشته ایده نوار اقتصادی جاده ابریشم را مطرح کرد که مورد استقبال رهبران کشورهای واقع در این مسیر مطرح شد و فکر می‌کنم تحقق این ایده به نفع همه ملت‌هاست.

ژونگ خاطرنشان کرد: هدف ما از پیمودن مسیر ۱۰ هزار کیلومتری چین تا ایران این است که بتوانیم نقش تاریخی جاده ابریشم را در قرن حاضر بیش از پیش احیا کنیم.

وی تصریح کرد: در تحقق این هدف، استان‌های هوبی و آذربایجان شرقی می‌توانند نقش تاثیرگذاری داشته باشند و در این راستا باید از ظرفیت تمام کشور‌ها و استان‌های واقع در مسیر جاده ابریشم استفاده کنیم.

ژونگ با ابراز خرسندی از امضای توافق‌نامه دوستی با استان آذربایجان شرقی، گفت: این توافق، پایه برادری و برابری دو استان است و پس از این، رفت‌وآمد بین این دو برادر باید بیشتر شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم هوبی افتخار می‌کنند که برادرانی در ایران و استان آذربایجان شرقی دارند و ما ضمن اینکه مردم خود را برای سفر به این استان تشویق می‌کنیم، از مردم آذربایجان شرقی هم برای سفر به استان هوبی دعوت به عمل می‌آوریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز