خبرگزاری کار ایران

آکسیوس مدعی شد:

آمریکا و ایران در «ماه می» در عمان مذاکرات غیرمستقیم داشتند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۸۸۰

آکسیوس به نقل از سه منبع آگاه مدعی شد که مقامات آمریکایی و ایرانی ماه گذشته در عمان مذاکرات غیرمستقیم با مقامات آمریکایی داشتند

به گزارش ایلنا، سه منبع آگاه در گفت‌وگو با آکسیوس مدعی شدند که مقامات آمریکایی و ایرانی ماه گذشته در عمان مذاکرات غیرمستقیم با مقامات آمریکایی داشتند که در این میان مقامات عمانی بین اتاق‌های جداگانه‌شان رفت و آمد می‌کردند تا پیام‌ها را تحویل دهند.

«مذاکرات نزدیکی» که قبلاً گزارش نشده بود، اولین تعامل غیرمستقیم شناخته شده بین ایالات متحده و ایران از این طریق در چند ماه گذشته است. آنها در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در کاخ سفید در مورد پیشرفت‌های هسته‌ای ایران انجام شدند.

آکسیوس مدعی شد: برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید، در ۸ ماه مه به طور مخفیانه به عمان سفر کرد تا با مقامات عمانی درباره ارتباط دیپلماتیک احتمالی با ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای‌اش گفت‌وگو کند .

به ادعای سه منبع مطلع در این خصوص، یک هیات ایرانی نیز همزمان وارد عمان شده است. یکی از این منابع مدعی شد : علی باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز در این هیئت حضور داشت.

به ادعای این منابع، مک گورک و مقامات ایرانی با یکدیگر ملاقات نکردند. دو طرف در مکان‌های جداگانه‌ای حضور داشتند و مقامات عمانی بین آنها رفت و آمد داشتند و پیام‌هایی را رد و بدل می‌کردند.

به گفته این منابع، یکی از پیام های اصلی آمریکا بر بازدارندگی متمرکز بوده است.

این منابع گفتند که ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که ایران در صورت پیشبرد غنی‌سازی اورانیوم ۹۰ درصد - سطح مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای - بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

منابع مدعی شدند که هدف از تبادل غیرمستقیم پیام‌ها بین دولت بایدن و ایران، دستیابی به «تفاهم» در مورد راه‌های کاهش تنش در برنامه هسته‌ای ایران، رفتار ایران در منطقه و موضوع جنگ اوکراین بود.

در گزارش آکسیون آمده است: چنین تفاهم و تنش‌زدایی در منطقه می‌تواند بعداً به عنوان مبنایی برای مذاکرات آتی در مورد توافق هسته‌ای جدید بین طرفین مورد استفاده قرار گیرد. هنوز مشخص نیست که آیا طرفین به چنین تفاهمی نزدیک هستند یا خیر.

دولت بایدن در آوریل با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود در مورد پیشنهاد احتمالی برای توافق موقت با ایران که شامل برخی از تحریم‌ها در ازای مسدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود توسط تهران است، بحث کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد: سیاست دولت بایدن در مورد ایران تغییر نکرده است. ما همچنان بر محدود کردن رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران از طریق فشار، هماهنگی نزدیک با متحدانمان و کاهش تنش در منطقه متمرکز هستیم. این شامل حصول اطمینان از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، بنابراین ما از نزدیک فعالیت‌های غنی‌سازی ایران را زیر نظر داریم.»

این سخنگو افزود که ایالات متحده دیپلماسی را ترجیح می‌دهد، اما آماده است «با هماهنگی کامل با شرکا و متحدان خود اقدام کند تا اطمینان حاصل شود که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.»

آکسیوس اعلام کرد که وزارت خارجه عمان و ایران به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این خصوص پاسخ نداده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز