خبرگزاری کار ایران

صباغیان بافقی در تشریح سوال از وزیر بهداشت:

شاهد توزیع ناعادلانه پزشک در مناطق محروم هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۵۵۹

نماینده مردم مهریز در مجلس با انتقاد از اینکه امروزه شاهد توزیع ناعادلانه پزشک در مناطق محروم هستیم، گفت: مطابق اصل ۲۹ قانون اساسی مردم حق دارند از امکانات بهداشتی و درمانی بهره مند باشند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۲ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: توزیع ناعادلانه نیروی انسانی و پزشک در مناطق مختلف کشور محور سوالی است که امروز آقای عین اللهی به عنوان متولی اصلی این حوزه باید به آن پاسخ دهد.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق اصل ۲۹ قانون اساسی مردم حق دارند از امکانات بهداشت و درمان به ویژه پزشک برخوردار باشند اما امروزه در شهرستان های دوردست و مناطق محروم شاهد عدم حضور پزشک هستیم و مردم مجبورند برای رفع مشکلات درمانی خود ده ها و صدها کیلومتر مسافت را برای رسیدن به مراکز استان ها طی کنند.

وی ادامه داد: در این میان نحوه سکونت و اتراق آن ها، هزینه ها، نوبت گرفتن و پدیده خانمان سوز زیر میزی نیز قصه پرغصه دیگری است که اکنون مجال طرح آن نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر بهداشت، افزود: طبق اصل ۲۹ قانون اساسی و وجدان انسانی مردم حق دارند از پزشک برخوردار باشند و آیا جز این است که متولی این حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است؟ قطعا پاسخ شما به این سوال دو حالت بیشتر ندارد که ابتدا عنوان کنید تعداد پزشک متخصص و عمومی کافی نیست یا اینکه عنوان کنید توزیع پزشکان در کشور ناعادلانه است که در هر صورت وزارت بهداشت متولی این حوزه است. بنابراین باید پاسخ دهید مردم تا چه زمانی باید تاوان این سوءمدیریت را پرداخت کنند.

صباغیان بافقی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت در توضیحات خودش به تجهیزات و امکانات پرداخت و در مورد تامین پزشک صحبتی ارائه نکرد، گفت: چرا نباید در کشور به میزان کافی پزشک متخصص و عمومی داشته باشیم، مردم این سوال را دارند چرا بعد از ۴۵ سال از گذشت انقلاب که شعارش توجه به محرومان بود عملکرد وزارت بهداشت موجب شده رتبه کشورمان در دنیا از نظر تعداد پزشک در رتبه ۷۷ قرار بگیرد.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشورهایی مانند لبنان، عربستان، فلسطین، قرقیزستان، تاجیکستان و ... پزشکانشان بیشتر از کشورمان است و اینجا از صحبت از کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، بلغارستان و ... مطرح نیست. مطابق سند چشم انداز ۱۴۰۴ سرانه پزشک کشورمان در منطقه باید در رتبه نخست قرار می گرفت اما اکنون از ۲۳ کشورمنطقه در رتبه ۱۷ قرار داریم.

وی افزود: مطابق نظر سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ باید به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۳۰ پزشک وجود داشته باشد که این رقم در ایران ۱۵ پزشک است؛ همچنین در حوزه پزشک متخصص نیز به ازای هر ۱۰ هزار نفر باید ۲۰ پزشک وجود داشته باشد اما این رقم در کشورمان ۶ پزشک است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه همین تعداد پزشکان کنونی نیز به صورت ناعادلانه در مناطق محروم توزیع شده اند، تصریح کرد: این امر نشان دهنده عدم نظارت است؛ به عنوان مثال تهران نسبت به جمعیت اش برای هر ۱۰ هزار نفر ۵.۵ برابر استان سیستان و بلوچستان پزشک دارد و چنین رویه ای در سایر استان ها نیز وجود دارد.

صباغیان بافقی با اشاره به اینکه رشته هایی مانند مامایی، داروسازی و دندانپزشکی از جمله رشته هایی هستند که پزشکان آن ها تعدادشان کم است و در مناطقی مانند جنوب کرمان، زنجان و خراسان جنوبی این کمبود مشهود است لذا چه کسی پاسخگو است. آقای عین اللهی آیا نباید در این حوزه برنامه ارائه دهید.

وی اظهار کرد: سخنگوی وزارت بهداشت در دولت قبل عنوان کرد ۵۰ درصد پزشکان در برخی از تخصص ها در تهران هستند؛ چه کسی پاسخگوی این موضوع است؟ در استان یزد می توان صبح ها و عصرها در اطراف مراکز درمانی مشاهده کرد که مردم چطور در صف ها ایستاده اند تا بیماری خود را درمان کنند زیرا وزارت بهداشت در این عرصه نظارت و برنامه ندارد و هر پزشکی با لابی می تواند به مراکز استان منتقل شود.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در استان یزد نیز بی عدالتی در این عرصه وجود دارد به عنوان مثال در یکی از حوزه های انتخابیه ام که ۲۰۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد دستگاه سی تی اسکن و رادیولوژی وجود ندارد؛ طی چند روز گذشته در بازدید از بیمارستان بهاباد مشاهده کردم فقط یک پزشک و بیمار وجود داشت و در سرکشی به بیمارستان بافق متوجه شدم ۲۵ درصد بیماران بهاباد به دلیل کمبود پزشک در این شهرستان بستری شده اند.

وی با انتقاد از اینکه پدیده زیرمیزی امروز عادی شده و بیماران باید سکه و دلار بدهند و هیچ کسی هم در این رابطه حرفی نمی زند، گفت: چنین مواردی درد مردم است ولی فریادشان به جایی نمی رسد.

این نماینده مردم در دولت یازدهم با اشاره به اینکه ۷۰ درصد پزشکان متخصص در مراکز درمانی فعالیت می کنند، افزود: در کشوری مانند کوبا که جهان سومی محسوب می شود به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۸۴ پزشک وجود دارد. ما برای تربیت پزشک چه کارهایی انجام داده ایم؟ آیا اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش ۲۰ درصدی جذب و تربیت پزشک را مصوب نمی کرد، وزارت بهداشت اقدامی می کرد؟ آیا تعارض منافعی در این حوزه وجود دارد؟

صباغیان بافقی گفت: مرکز درمانی شهرستان مروست در حد و اندازه مرکز بهداشت هم نیست و ما مجبور شدیم برای رفع مشکلات مردم به سراغ خیرین برویم تا بیمارستان احداث کنند زیرا ۴۰ درصد از بیمارانی که در مرکز استان مداوا می شوند از خارج مرکز استان مراجعه می کنند چون پزشکان صرفا در مرکز استان فعالیت بیشتری دارند.

وی تصریح کرد: تاکنون طی چند مدت گذشته ۳ خانم در شهرستان بهاباد به دلیل نبود پزشک زنان در آمبولانس زایمان کرده اند. چه کسی در این حوزه پاسخگو است؟ چرا ضعف و سوءمدیریت در این وزارتخانه حاکم است؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اظهارات وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: شما عنوان می کنید سقف کارانه را برداشته اید که این موضوع در مناطقی که جمعیت زیاد دارند خوب است اما در مناطقی که جمعیت شان کم است بی فایده است و باید برای افراد حقوق ثابت پیش بینی شود تا فعالیت آن ها در این مناطق جذابیت داشته باشد، باید تعرفه مناطق محروم را افزایش دهید تا کسی که در این مناطق خدمت می کند منافع و درآمد بیشتری کسب کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز