خبرگزاری کار ایران

پیرهادی در گفت‌وگو با ایلنا:

یک نظام هوشمند باید متناسب با نیاز تفاوت نسلی، قواعد و قوانینش را تغییر دهد/ نقطه کانونی اعتراضات پاییز سبک زندگی و تغییرات فرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۸۰۴

نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس گفت : کشور ما به دلیل منابع طبیعی و جغرافیایی که دارد از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است اما گاهی از نیروهای توانمند برای بهره‌برداری از این منابع استفاده نمی‌شود. فارغ از این‌ها البته جهان امروز نشان داده که هیچ کشوری بدون داشتن دیپلماسی اقتصادی و سیاسی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های جهانی نمی‌تواند یک اقتصاد پایدار و پویا داشته باشد.

محسن پیرهادی نماینده مردم تهران و نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح ویژگی‌ها و شاخصه‌های حکمرانی نو و حکمرانی خوب، گفت: یکی از نخستین ویژگی‌های یک حکمرانی خوب، این است که اگر لازم باشد، دست به اصلاح و تغییر می‌زند. یک نظام هوشمند توامان باید هم تغییرات را رصد کند، هم آن را مدیریت کند و متناسب با نیاز تفاوت نسلی، قواعد و قوانینش را تغییر دهد. درصورت در پیش گرفتن چنین مسیری اعتماد آسیب دیده باز می‌گردد.

وی اصلاح ساختار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی  کشور را یکی از ضرورت‌های اساسی در سال جدید برشمرد و افزود: جامعه ایرانی یک جامعه متکثر از نظر فرهنگی و اجتماعی است که در عین این تکثر دارای اتحاد و انسجام بی‌نظیری هم است. علاوه بر لزوم حفظ این انسجام ملی که حول مسائلی چون اسلام و مباحث ارضی و آداب و رسوم و ... شکل گرفته‌اند، با یک سری شکاف‌هایی در جامعه روبرو هستیم که نمود بیرونی آن در هسته اولیه اعتراضات پاییز به گوش رسید، در بررسی انجام شده روی علت بروز آن اعتراضات که از سوی نهادهای پژوهشی صورت گرفته است، نقطه کانونی آن سبک زندگی و تغییرات فرهنگی است.

پیرهادی با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان و کسانی که کارهای پیمایشی انجام می‌دهند هم به این موضوع اذعان دارند، تصریح کرد: در دو دهه اخیر گسست نسلی ایجاد شده و لازم است تفاوت‌ها و سبک زندگی آنان دیده شود. در این مسیر ما برای حفظ انسجام و اتحاد ملی مان باید پای صحبت‌های این نسل بنشینیم و مسیر را برای حفظ اتحاد و همبستگی ملی هموار کنیم. .

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بخش اجتماعی و برخورد با این نسل باید اصلاحات اساسی صورت گیرد و در برخوردهایی از نوع گشت ارشاد بازنگری انجام شود و حرکت به سمتی باشد که اکثریت جامعه را قانع و راضی نگه دارد و مانع از ایجاد نارضایتی در بخشی از جامعه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: اگر در این عرصه‌ها انعطاف نشان داده شود و به این تفاوت‌ها توجه شود و در عمل هم چه در وضع قوانین، چه در نحوه برخورد یک تجدیدنظر جدی شود من فکر می‌کنم نوعی اعتماد ایجاد خواهد شد و این همان نقطه‌ای است که صف خیل کثیری که احساس دگر بودن یا تفاوت فرهنگی را دارند، با کسانی که به سمت ساختارشکنی می‌روند و قصد دارند ساختارهای کلان را با شکل‌های خشونت‌آمیز یا قهرآمیز و شیوه‌هایی که می‌بینیم بشکنند، جدا خواهد کرد.

نایب رئیس فراکسیون انقلاب با اشاره به اینکه بی‌توجهی به تفاوت‌ها موجب فرصت‌طلبی رسانه‌های معاند می‌شود تا بخواهند این بخش نادیده گرفته شده را تقویت کنند، ادامه داد: این تفکر مایل است کشته ایجاد کند تا به جای حل مسائل در عرصه اجتماعی و فرهنگی به سمت تضادهای بنیادی برود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در پاسخ به این سوال که «اصلاحات اجتماعی و فرهنگی چگونه باید باشد»، گفت: در دو عرصه فرهنگ و اشتغال دستگاه های دولتی و دانشگاه‌ها، اقتصاددان و پژوهشگران، کارهای پیمایشی زیادی انجام داده و به شکل عمومی ارائه کرده‌اند که با رجوع به این تحقیقات می‌توان مصادیق را در عرصه اجتماعی و فرهنگی مشخص کرد و تغییراتی در نحوه اداره جامعه و گزینش انسان ها در راستای حکمرانی خوب ایجاد کرد و خواست قاطبه مردم را شنید.

وی تاکید کرد: قوای سه گانه در کنار هم و در هماهنگی با هم باید در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و اساسا برای داشتن یک حکمرانی خوب انعطاف هایی را از خود نشان دهند که همه این موارد به اتکای قوانین بالادستی و قانون اساسی که گزاره‌های بسیار روشن و شفافی دارد، قابل انجام است و همبستگی ملی جدی را ایجاد خواهد کرد.

نایب رئیس فراکسیون انقلاب در واکنش به سوالی درباره «چرایی طرح شعارهای اجتماعی و فرهنگی از سوی برخی افراد جامعه در اعتراضات پاییز گذشته»، ابراز داشت: مسئله شکاف طبقاتی، فقر، افزایش تورم، بحران زیست اقتصادی یک موضوع مهم است که اگر به آن پرداخت نشود، می‌تواند تبدیل به یک بحران شود. همانطور که در سال ۹۶ و ۹۸ تبدیل به بحران شد.

پیرهادی همچنین در رابطه با اصلاح ساختارهایی که دولت و مجلس در ماه‌های اخیر بر آن تاکید می‌کنند، گفت: برای حرکت به سمت اصلاح ساختارهای اقتصادی و اجتماعی، اولویت اول دولت باید به کارگیری نیروهای کارآمد باشد. البته تغییر برخی وزرا نشان داد که دولت قصد دارد قدم‌هایی را در این راستا بردارد. اما این مسیر نیاز به تداوم دارد و هنوز کافی نیست.

نماینده مردم تهران در رابطه با نقش مجلس در اصلاح ساختارها و گام برداشتن به سمت حکمرانی نو خاطرنشان کرد: اصلاح برخی از قوانین نیز باید در دستور کار قرار گیرد. چرا که بخشی از قوانین ما دچار تعارض است که بخشی از این قوانین مکندگی اقتصادی ایجاد می‌کند و منجر به فاصله طبقاتی بیشتر می‌شود. اگر دولتی بخواهد از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه استفاده کند باید تمام توان خود را برای جلب اعتماد عمومی بگذارد چون تنها در این صورت است که مردم پای کار می‌آیند و سرمایه‌گذاری در کشور رونق می‌گیرد. عدم جلب اعتماد، خروج از کشور را به دنبال دارد و ما با گسیل ثروت و تبدیل آن به ارز و طلا و سکه و … روبرو می شویم و این ثروت ملی به دلیل اعتماد آسیب دیده در چرخه کشور وارد نمی‌شود.

وی افزود: دولت باید به توان اقتصادی داخلی توجه کند. کشور ما به دلیل منابع طبیعی و جغرافیایی که دارد از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است اما گاهی از نیروهای توانمند برای بهره برداری از این منابع استفاده نمی شود. فارغ از این‌ها البته جهان امروز نشان داده که هیچ کشوری بدون داشتن دیپلماسی اقتصادی و سیاسی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های جهانی نمی‌تواند یک اقتصاد پایدار و پویا داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز