خبرگزاری کار ایران

سردار مرادپیری در گفت‌وگو با ایلنا:

تفکر مقاومت از ابتدای جنگ در اذهان مردم شکل گرفت/ سوریه به دلیل الگوبرداری از ایران توانست سرپا بماند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۰۵۹

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: ما توانستیم نظام مقدس جمهوری اسلامی را در سطح جهانی تثبیت کنیم. ما الگوی مبارزه و استکبار و بیداری اسلامی را به جهان معرفی کردیم و آن را به عنوان مدلی اثبات کردیم که شما نباید از آمریکا بترسید، آمریکا بادکنکی بیش نیست و فقط عملیات روانی است. از هواپیما و موشکی که دارد نترسید و وحشت نکنید.

سردار هادی مراد پیری معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید قاسم سلیمانی به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که بعد از گذشت سی و سه سال از پایان جنگ ایران و عراق، ایران چه دستاوردهایی از دفاع مقدس داشت گفت: ایران قبل از انقلاب از نظر سیاسی، اقتصادی و به ویژه نظامی کاملا وابسته و مستعمره آمریکا بود به طوری که به ما لقب ژاندارم منطقه را داده بودند. آمریکا نفت را می‌گرفت و به جای آن سلاح می‌داد و ما منافع آن‌ها در منطقه خلیج فارس را تامین می‌کردیم. ما قبل از انقلاب اندیشه دفاعی نداشتم. راهبردها را آمریکایی‌ها تعیین و تدوین می‌کردند و ما مجری دستورات آن‌ها بودیم.

وی تصریح کرد: بر اساس برخی منابع موجود، حدود ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار نفر مستشار نظامی از بالاترین تا پایین‌ترین سطح در کشور ما حضور داشتند. بنا به گفته نیروهای ارتشی که قبل از انقلاب در آن زمان حضور داشتند و نقش پررنگی در دفاع مقدس ایفا کردند، ما گریس‌کاری توپ‌هایمان را با نظارت آمریکایی‌ها انجام می‌دادیم و تا حدی به ما اجازه می‌دادند که ما این کارها را نیز انجام دهیم. بنابراین در حوزه تخصصی فقط در حد کارهای اولیه و ابتدایی به ارتش اجازه ورود می‌دادند و اجازه نمی‌دادند ما ارتش قوی و مقتدری طراحی کنیم .

سردار مرادپیری تصریح کرد: انقلاب که پیروز شد، یک و سال نیم بعد از آن جنگ به ما تحمیل شد. در این فرصت و در شرایطی که در دوران ابتدای انقلاب قرار داشتیم، فرصت نبود که ارتش بتواند نقاط ضعف خود را برطرف کرده و ارتش قدرتمندی شکل بگیرد. به همین دلیل زمانی که جنگ شروع شد در نیروی زمینی ضعف‌هایی داشتیم اما در حوزه دریایی و هوایی نیروهای قدرتمندی در اختیار داشتیم. لذا به دلیل ضعف در حوزه نیروی زمینی باعث شد بخش زیادی از پنج استان کشور در مدت کوتاهی به اشغال نیروهای بعث عراق در بیاید.

وی تصریح کرد: ارتش بعث عراق در استان خوزستان تا نزدیکی شهر اهواز حمله کرد، در استان ایلام، شهرهای ملک شاهی، مهران و تا نزدیکی صالح آباد پیشروی کردند، میمک و نفت شهر اشغال شدند، در استان کرمانشاه، شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب خیلی سریع اشغال و برخی شهرها تخلیه شدند و به همین دلیل تعداد زیادی از شهرهای ما به دست دشمن افتاد که باعث شد حدود ۲.۵ میلیون نفر از مردم کشور خانه و زندگی خود را رها کرده و آواره شوند.

وی در ادامه گفت: خرمشهر ۳۴ روز مقاومت کرد، بستان مقاومتی نداشت، سوسنگرد دو بار محاصره شد، اما دلاورمردی‌های نیروهای مسلح باعث شد تا دشمن از خاک ما بیرون برود. جنگ باعث شد ما از نظر علم، تفکر، اندیشه‌های فرامین امام خمینی (ره) به عنوان فرمانده کل قوا و مقام معظم رهبری که تحت عنوان رئیس شورای عالی دفاع بودند توانستیم نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کرده و دشمن را از خاک خود بیرون کنیم.

وی تصریح کرد: ما در مدت نه ماه چهار عملیات بزرگ و وسیع از جمله عملیات طریق القدس، ثامن الائمه، فتح‌المبین، بیت المقدس انجام دادیم که در آن حدود ۳۶ هزار نفر اسیر از نیروهای بعث عراق گرفتیم و ورق جنگ به نفع ما برگشت و به همین دلیل دشمن احساس ضعف کرد و به سایر کشورهای شرق و غرب رو آورد و شروع به خریدن سلاح و تجهیزات نظامی مانند موشک، هواپیما کرد و از طرف دیگر ما نیز تحریم شدیم به طوری که حتی سیم خاردار و گونی هم به ما نمی‌فروختند و حتی تکنولوژی هم به آن صورت نداشتیم.

سردار نقدی افزود: جوانان ما امروز چیزهایی دارند که ما در آن زمان آرزوی آن را داشتیم اما با اتکا به خداوند، ایمان و خلاقیت جوانانمان توانستیم دشمنی که تحت حمایت ۳۶ کشور مانند عربستان، کویت، امارات، قطر، بحرین، شوروی، فرانسه، انگلستان و آلمان بود و به عراق سلاح و مواد شیمیایی می‌دادند را شکست دهیم و یک وجب از خاک ایران را علیرغم فشارهای زیادی که بود به دشمن ندهیم.

وی تصریح کرد: در طول تاریخ ۲۰۰ ساله کشور ما گاهی اوقات به سردمداران ما یک تشر می‌زدند و قول می‌گرفتند و گزینه نظامی روی میز را مطرح می‌کردند و ما هم ترسیده و بخشی از کشور را به آن‌ها می‌دادیم. نمونه آن گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، نخجوان، ترکمنستان و افغانستان و بخشی از پاکستان و تاجیکستان بود که همگی جزیی از خاک ایران بوده و به مرور زمان از ما گرفتند. لذا کشوری که قبل از انقلاب چنین وضعیتی داشت توانستیم در پایان جنگ روی پای خودمان بایستیم.

سردار مرادپیری گفت: در حوزه دستاوردهای داخلی ما توانستیم در ابعاد سیاسی و امنیتی ثبات داخلی به وجود آورده و با از بین بردن گروه‌های ضدانقلاب در شهرهایی چون کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ترکمنستان، آذربایجان توانستیم همزمان با آن، جنگ را نیز مدیریت کنیم.

دومین دستاورد داخلی جنگ، تحکیم وحدت و انسجام ملی در جامعه بود تا روابط سیاسی و دیپلماسی خود را در کشور تقویت کرده و نظام اداری خود را تا آنجا که توانستیم اصلاح کرده و از نظام صد در صد وابسته خارج شده و به صورت مستقل فعالیت اداری خود را انجام دهیم.

وی افزود: در بحث سیاسی و امنیتی در داخل نیز توانستیم، لیبرال‌ها و منافقین را به مردم و جهانیان معرفی کنیم. در حوزه اجتماعی و فرهنگی موفق شدیم حماسه عاشورا را توسط رزمندگان و نیروهای بسیج تقویت کرده و تجلی شهادت را احیا کنیم و در جنگ توانستیم با مشارکت مردمی از تمام اقوام ایران از جمله کرد، لر، عرب، فارس، ترکمن یا بلوچ باعث ایجاد وحدت و انسجام در کشور شدیم و توانستیم تفکر بسیجی تولید کرده و امروز آثار این تفکر بزرگ و عظیم را مشاهده می‌کنیم.

سردار مرادپیری تصریح کرد: توانستیم ولایت پذیری را در عمق نفوذ مردم و رزمندگان ببینیم و باید کلام رهبری در این حوزه را که به ما تکلیف شرعی کردند عملی کنیم. کارایی دین به مردم را نشان دادیم که دین می‌تواند کشور یا جنگ را اداره کند. در حالی که در گذشته بحث دین از سیاست جدا بود و ما اثبات کردیم که دین می‌تواند عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ما باشد.

وی افزود: ما در حوزه پزشکی رشد داشتیم. در گذشته برای عمل جراحی قلب یا مغز باید بیمار را به خارج از کشور می‌فرستادیم و چقدر مردم ما به دلیل نبود پول و متخصص جان خود را از دست دادند اما در جنگ کار به جایی رسید، رزمنده‌ای که خمپاره به پا خورده و عمل نکرده بود را به اتاق عمل برده و عمل جراحی را انجام می‌دادیم. خوشبختانه در حوزه علم پزشکی به شکلی پیشرفت کردیم که اگر شما ببینید جامعه علم پزشکی ما توسعه یافته و ما این پیشرفت را مدیون دوران دفاع مقدس هستیم .

وی افزود: در موضوع مهندسی و بحث پل سازی ما در عملیات خیبر ۱۴ کیلومتر پل ساختیم. در عملیات والفجر ۸ پل بعث ۱۲۰۰ کیلومتری را ساختیم. این موارد از جمله ابتکار و خلاقیت‌های دوران دفاع مقدس در حوزه مهندسی بود.

وی تصریح کرد: در حوزه نظامی مردم در شهر خرمشهر ۳۴ روز مقاومت کردند و در کنار آن‌ها ارتش، سپاه، نیروی انتظامی حضور داشتند اما حرف آخر را مردم می‌زدند. در آن زمان غذا می‌دادند، پشتیبانی می‌کردند و هم می‌جنگیدند و حتی خانواده‌ها و زنان هم در این موضوع به نیروهای نظامی کمک می‌کردند. لذا تفکر مقاومت از ابتدای جنگ در اذهان مردم شکل گرفت و امروز توسعه پیدا کرده و امروز جهان اسلام را در برمی‌گیرد. نیروهای مسلح و ارتش کشور ما که قبل از انقلاب وابسته بود بعد از جنگ به عنوان ارتش خود اتکا مطرح شد که امروز دستاوردهای بالایی در حوزه پهبادها، موشک‌ها دارد.

سردار مرادپیری در پاسخ به این سوال که وقتی خرمشهر آزاد شد خیلی از تحلیلگران جنگ گفتند جنگ باید در آن زمان به پایان می‌رسید چه عوامی باعث شد تا جنگ ادامه پیدا کند گفت: ادامه دادن جنگ چندین دلیل دارد. یک آنکه دشمن فقط شعار می‌داد که فقط صلح کنید اما در واقعیت به دنبال پایان جنگ نبود. دوم آنکه عراق معاهده ۱۹۷۵ را نمی‌پذیرفت و خود آن را پاره کرده بود. سوم آنکه هیچ پیشنهاد صلح عادلانه‌ای از طرف عراق و مجامع بین الملل به ما داده نشد. از طرف دیگر صدام قابل اعتماد نبود که بخواهیم به حرف او متکی باشیم چرا که نمی‌شد به صدام فقط به صرف اینکه بگوییم شما بیاید صلح کنید و ما بگوییم چشم.

وی افزود: لذا برای آنکه جنگ ادامه پیدا کند، فرماندهان سپاه و ارتش به خدمت امام رفتند و از ایشان مجوز گرفتند. چون امام نظری برای پایان جنگ نداشتند. در ابتدا نظر امام این نبود که وارد سرزمین عراق شویم اما نظرش این بود که حق خودمان برسیم اما صدام زیربار آن نمی‌رفت. سپس فرماندهان به امام پیشنهاد دادند تا اگر شما اجازه دهید به منظور عمق بخشی، به سرزمین عراق ورود کرده و اگر صدام مجددا حمله کرد ما بتوانیم از همان سرزمین عراق از خود دفاع کنیم.

سردار مرادپیری افزود: این اصول نظامی کاملا منطقی بود و به همین دلیل امام خمینی اجازه دادند که می‌توانیم ورود کنیم اما شرایطی هم گذاشتند که مردم و شهرها آسیب نبینند. لذا تا ده کیلومتر به داخل سرزمین عراق رفتیم تا بتوانیم از خودمان در سرزمین دشمن دفاع کنیم.

سردار مرادپیری در پاسخ به این سوال که دستاوردهای خارجی ما در دفاع مقدس چه بود گفت: چون تازه انقلاب شد، دشمان اصلی ما آمریکا، اسرائیل به دنبال آن بودند تا نظام جمهوری اسلامی را به هر روشی از جمله کودتا، جنگ و ... از بین ببرند اما نتوانستند. پس ما توانستیم نظام مقدس جمهوری اسلامی را در سطح جهانی تثبیت کنیم. ما الگوی مبارزه و استکبار و بیداری اسلامی را به جهان معرفی کردیم و آن را به عنوان مدلی اثبات کردیم که شما نباید از آمریکا بترسید. آمریکا بادکنکی بیش نیست و فقط عملیات روانی است. از هواپیما و موشکی که دارد نترسید و وحشت نکنید.

وی در پایان تصریح کرد: امروز این تفکر صادر شده و شما دیدید که ۹۰ درصد سوریه به دست داعش افتاده بود اما به دلیل الگوبرداری از جمهوری اسلامی و مقاومت در برابر دشمن، توانست همچنان سرپا بماند. ما توانستیم نقش خود در تامین امنیت منطقه را اثبات کنیم. امروز به قدرت منطقه‌ای تبدیل شدیم که اصلا جای شک و تردید نیست و توانستیم آزمون قبولی کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران به جهانیان نشان دهیم. به همین دلیل صدام در ۱۴ اوت ۱۹۹۰ میلادی به مرحوم آقای هاشمی که رئیس جمهور وقت ما بود نامه داد که در آن نوشت: « شما به هر آنچه که می‌خواستیند رسیدید»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز