خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله اراکی:

رسانه ملی، هیچ هزینه‌ای برای دفاع از انقلاب نکرده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۳۷۹

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون تجارب مدیریت را نقل و تجمیع نکرده‌ایم. در هر دولت و دوره‌ای از انقلاب تا کنون پیشرفت داشته ایم و حرکت کلی جامعه و انقلاب به سمت پیشرفت است ولی رسانه مدافع انقلاب نداریم حتی رسانه ملی، هیچ هزینه ای برای دفاع از انقلاب نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان در پانزدهمین مجمع عمومی سراسری جامعه اسلامی‌مهندسین درباره نقش مردم و تشکیلات در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی گفت: از مهمترین اصول شکل‌گیری جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی دو پایه اصلی مشروعیت و قدرت است. اساسا بنا برآنچه که از منابع اسلامی استفاده می‌کنیم، حکومت اسلامی که به معنای حاکمیت اسلامی است مبتنی بر دو پایه مشروعیت و قدرت است.

وی ادامه داد: مراد از مشروعیت ، عادلانه بودن حاکمیت است، هر قدرتی شکل می‌گیرد، باید عادلانه باشد. عدالت یا مشروعیت در نظام اسلامی از اراده خداوند و از اذن الهی برخواسته است، زیرا حاکمیت در نگاه اسلام مخصوص خدای متعال است. هر حاکمیتی در هر نظامی باید از یک نقطه شروع شود و آن نقطه حق ذاتی حاکمیت است‌. 

عضو مجلس خبرگان در ادامه تصریح کرد:  نگاه ما در مکتب اسلامی به خدای متعال با بینش مسیحیت معاصر و غربی‌ها متفاوت است. ما خداوند را تنها به عنوان آفریننده نمی شناسیم زیرا براساس این نگاه نقش خدای متعال بعد از آفرینش جهان هستی به پایان می‌رسد. در همین بحث آفرینندگی خداوند متعال اختلاف هایی بین ما و آنها وجود دارد، در قرآن تاکید شده است که خدا صرفا آفریننده نیست خداوند هستی بخش و مدیر است و امر و فرمان تنها از اوست. اساسا ویژگی ربوبیت الهی، ویژگی حاکمیت و فرمانروایی و صاحب فرمان بودن است و این صاحب فرمان، صاحب فرمان قدوس است.

آیت الله اراکی گفت: منشا مالکیت، آفرینندگی است، که در اقتصاد و سیاست هر دو یک منشا دارند. ما در نگاه شیعی می گوییم که امام از سوی خداوند باید اجازه امامت داشته باشد.

وی ادامه داد: دو منبع برای حاکمیت معرفی شده است یا دلخواستگی است و یا حق باشد که در قرآن این نگاه حق، نگاه اصلی است. در مالکیت معنوی اگر کسی یک اندیشیده را بیافریند مالک اوست، زیرا آفریننده آن ایده و اندیشیده است. 

عضو مجلس خبرگان خاطر نشان کرد: مشروعیت در نظام اسلامی باید از سوی خدا به یک انسان داده شود تا فرمانروایی او مستند بر حق باشد‌. در عملی شدن این فرمانروایی این صرفا کافی نیست. 

وی با اشاره به عامل قدرت در حاکمیت گفت: در قرآن عامل قدرت، اجتماع اراده ها است در حاکمیت اسلامی ، اراده مردم نقش ایجاد حاکمیت دارد زیرا نقش مردم نقش فاعل نه نقش قابل است.

آیت الله اراکی گفت: میثاق اطاعت به تنهایی کافی نیست، به میثاق نصرت در قرآن بسیار تاکید شده است. عناصر پیروزی در یک جامعه در زندگی دنیایی وفای به این دو میثاق است. در مسئله حاکمیت و حکمرانی و جامعه و..‌ حرف های زیادی در اسلام و قرآن آورده شده است. 

وی ادامه داد: متشکل کردن قوا و اراده مردمی در جهت اهداف حاکمیت و یا در جهت اهداف تشکیلات است. تشکیلات می تواند هم عنصر اطاعت را تامین کند هم نصرت از فرمانروایی را تامین می‌کند تا اراده ها حول یک فرمان و مدیریت تجمیع شوند.

آیت الله اراکی گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون تجارب مدیریت را نقل و تجمیع نکرده ایم. در هر دولت و دوره ای از انقلاب تا کنون پیشرفت داشته ایم و حرکت کلی جامعه و انقلاب به سمت پیشرفت است ولی رسانه مدافع انقلاب نداریم حتی رسانه ملی، هیچ هزینه ای برای دفاع از انقلاب نکرده است. 

وی تصریح کرد: جامعه اسلامی مهندسین باید در هر عرصه مربوط به حکمرانی ورود کند و نظریه بدهد‌.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز