خبرگزاری کار ایران

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

جنگ علیه کشورهای اسلامی دامن اروپا را گرفت/ کنفرانس امسال وحدت اسلامی مشت محکمی به دهان یاوه‌‌‌گویان است/ موافقت اسماعیل هنیه برای حضور در تهران

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۴۹۵

نشست خبری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با محوریت سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی صبح امروز در محل موزه شهدا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام محسن اراکی در ابتدای این نشست خبری گفت: تلاش‌‌‌‌‌هایی که جریان‌‌‌‌‌ها، نهادها و نیروهای وحدت‌‌‌‌‌گرا در سراسر جهان اسلام در این دوره سختی که گذشت، انجام دادند در حال به بار نشستن است. در دهه گذشته دوره سختی از توطئه علیه جامعه اسلامی برای درگیر ساختن پیروان مذاهب با هدف ایجاد جنگ و خونریزی انجام شد. در آنجا که ابزار ستیز مذهبی علیه ما برنده نشد به شکاف قومی بین ملت‌‌‌‌ها پرداختند.

وی با اشاره به این جنگ‌‌‌ها اظهار داشت: از جنگ هفتاد ساله علیه فلسطینی‌‌‌‌ها تا جنگ افغانستان، عراق، سوریه و لبنان تا آتش‌‌‌‌افروزی‌‌‌‌‌ها در اندونزی و... را به راه انداختند که دامن کشورهای اروپایی را گرفت و شاهد گسترش تروریسم در آن مناطق بودیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه امروزه با تلاش جبهه‌‌‌های مقاومت و با فداکاری‌‌‌های نیروهای همگرا و نهادهای تقریب‌‌‌گرا در جهان اسلام شاهد شکست این توطئه‌‌ها هستیم، تصریح کرد: ما امروز در شرایطی هستیم که جریان وحدت‌‌‌گرا و همگرایی جمهوری اسلامی و همه نیروهای همراه و همگام در جهان در آستانه یک پیروزی گسترده است و ما این را در کنفرانس اسلام به جشن خواهیم نشست و اعلام می‌‌‌‌کنیم صفحه جدیدی از اسلام در حال باز شدن است و ما شاهد غلبه نیروهای همگرا خواهیم بود. شاهد هستیم که صدای همگرایی بر هر صدای دیگری غلبه خواهد کرد.

اراکی ادامه داد: جهان با جمهوری اسلامی اعلام همبستگی می‌‌‌کند در حالی که استکبار با رهبری جستجوگر خود می‌خواستند علیه ما توطئه ایجاد کند. ترامپ با حاکمان عربستان و رژیم صهیونیستی می‌خواستند پنجاه کشور را علیه ایران دور هم درآورند در حالی که در سی‌ودومین کنفرانس بین‌‌‌‌المللی وحدت اسلامی شاهد حضور صد کشور اسلامی هستیم که این نمایندگان زبان گویای ملتشان هستند. 

وی با اشاره به شرکت‌کنندگان و مدعوین در سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی خاطرنشان کرد: از شخصیت‌‌‌های سیاسی تا فکری و ادبی در کشور ما حضور می‌‌‌یابند تا بگویند جبهه آزادیخواهی با محوریت جمهوری اسلامی در جهان شکل گرفته است که در برابر استکبار صف واحدی را تشکیل می‌‌‌دهند. کنفرانس امسال به منزله مشت محکمی به دهان یاوه‌‌‌گویانی است که می‌‌‌گویند جمهوری اسلامی منزوی است در حالی که کشور ما در محوریت جریان دشمن‌‌‌‌شکنی است که این جریان نمایندگانی از سراسر جهان دارد و به منزله اعلام شکست برنامه‌‌‌‌‌‌‌های ایالات متحده است که علیه ما برنامه‌‌‌ریزی کرده بودند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه سی‌ودومین کنفرانس وحدت اسلامی در شرایطی شکل می‌‌‌‌‌گیرد که ما شاهد فروپاشی نهادهای استکباری جهان هستیم، ابراز داشت: یکی از این نهادها دولت مزدور صهیونیستی است که مشت مقاومت آنچنان بر مغز این دولت غیرمشروع کوبیده شده که مردم غزه ظرف ۴۸ ساعت محاصره در جبهه نظامی شکست بزرگی را به رژیم صهیونیستی تحمیل کرد که شکست سیاسی را هم تحمیل کرد.

اراکی افزود: نشست امسال با دفاع از مردم فلسطین شکل می‌‌‌‌گیرد. دفاع از فلسطین، دفاع از یمن هم هست. امروز که شاهد پیروزی مردم غزه هستیم، آغازی برای پیروزی مردم یمن نیز است. امیدواریم دستاوردهای اجلاس امسال چیزی باشد که دنیا بداند پیروزی جبهه مقاومت آغاز شده است. 

وی با اشاره به تحریم‌ها بیان کرد: مردم ما امروز در تحریم هستند. وقتی کشور در این شرایط سخت این پذیرایی را انجام می‌‌‌دهد، نشان می‌‌‌دهد مردم ما را در مبارزه احساس پشیمانی نمی‌‌‌کنند و نه تنها ملت ما سست نشده، بلکه قوی‌‌‌تر و مستحکم‌‌تر شده است. ما از مردم ایران و از دولت تشکر می‌‌‌‌‌‌کنیم که به ما این فرصت را دادند که بتوانیم این همایش را برگزار کنیم. از رهبری هم تشکر می‌‌‌‌‌کنیم که با هدایت‌‌‌‌هایشان به ما این توفیق را دادند که نماد اقتدار ایران را به نمایش بگذاریم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در این مراسم از دولت هم کسی حضور دارد یا خیر و آیا اسماعیل هنیه هم حضور دارند یا نه یادآور شد: در این نشست رییس‌‌‌‌جمهور حضور دارند تا از بیانات وی بهره‌‌مند شویم. اسماعیل هنیه نیز اعلام آمادگی و موافقت کرده بودند اما بعید می‌‌‌‌دانیم که مصر این اجازه را بدهد؛ اگر  بتواند ویزا بگیرد حتما حضور خواهد یافت و در غیر این صورت امیدواریم با ویدئو کنفرانس در خدمتشان باشیم.

اراکی در پاسخ به این سوال که نمایندگان در چه سطحی حضور خواهند داشت و از ترکیه چه کسی می‌‌‌‌‌آید؟ عنوان کرد: این همایش، مردمی است اما در سطوح روسای‌‌‌جمهور پیشین و نخست‌‌‌وزیران سابق کشورهای اسلامی و برخی وزرای بالفعل کشورهای اسلامی حضور خواهند داشت. همچنین تعدادی از مفتی‌‌‌های کشورهای مسلمان‌‌‌نشین را خواهیم داشت و از شخصیت‌‌‌های سیاسی و علمی هم حضور دارند. از ترکیه نیز  نماینده سازمان دیانت آنها حضور خواهند یافت اما چون در ایام کنفرانس برنامه داشتند، نتوانستند حضور یابند و بعد از آن حضور می یابند اما از این سازمان از ترکیه حضور خواهند یافت.

وی در پاسخ به این سوالی در رابطه با اینکه آیا نمایندگانی از عربستان هستند یا خیر؟ گفت: ما در زمان دعوت، دو برابر تعداد افرادی که فکر می‌‌‌کنیم حضور داشته باشند دعوت می‌‌‌کنیم اما سیاست آنها با تقریب و وحدت همراه نیست. از عربستان دعوت کرده‌‌‌ایم اما با واسطه حضور خواهند یافت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: یکی از نشست‌های ویژه این کنفرانس، معرفی دستاوردهای چهل ساله انقلاب برای مهمانان است. 

اراکی در پاسخ به سوالی درباره ادعای رهبری اسلام از سوی عربستان اظهار داشت: رهبری جهان اسلام با ادعا انجام نمی‌‌‌شود. من در مصاحبه با رسانه‌‌‌های خارجی اعلام می‌‌‌کنم اگر عربستان می‌‌‌‌خواهد رهبر جهان اسلام شود، اول باید پرچم وحدت را بین کشورهای اسلامی به پا کند ولی متاسفانه عربستان همواره در بوق اختلاف دمیده است. چنین کشوری نمی‌‌‌‌تواند رهبری جهان اسلام را برعهده بگیرد حتی اگر جهان ملک او باشد، محال است بتواند محور جهان اسلام را داشته باشد لذا قطعا عربستان نه تنها توان رهبری جهان اسلام بلکه مدیریت حرمین شریفین را هم ندارد که این باید به مدیریت یک نهاد مشترک همه کشورهای اسلامی انجام شود. 

وی درباره افتتاح سفارت آمریکا در قدس تصریح کرد: ما سه کمیسیون برای موضوع فلسطین خواهیم داشت که یکی درباره محکوم کردن انتقال سفارت امریکا به قدس است. آمریکا اجازه ندارد و اسرائیل هم مشروعیت ندارد که سفارتی در قدس داشته باشند. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: خیلی از رسانه‌‌‌‌ها روی این مسئله متمرکز شده بودند اما ما معتقدیم اصلا کشوری به نام اسرائیل وجود ندارد نه اینکه از بین برود. همه دانشمندان سیاسی می‌‌‌گویند یک، کشور سه رکن دارد؛ یکی زمین است. در هوا که کشور تشکیل نمی‌‌‌شود. رکن دوم و سوم، ملت و حاکمیت تثبیت شده است اما آنچه که امروز اسرائیل نامیده می‌‌‌شود این سه رکن را ندارد.

اراکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عربستان سنگ‌اندازی‌ای برای عدم برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی انجام داده است؟ خاطرنشان کرد: باور نکردنی است که بگویم سفارت‌‌‌‌های عربستان با تهدید و تطمیع دعوت‌شدگان، از آنها می‌‌‌‌خواهد که از حضور آنان جلوگیری کند. از دلایل تاثیرگذاری این است که از جبهه دشمن چقدر با این کنفرانس مبارزه می‌‌‌شود. همین بی‌‌بی‌‌سی چقدر مخالفت می‌‌کند. عربستان زیاد مخالفت می‌‌‌کند. امسال با عربستان و هم‌‌‌پیمانان او هرچه تلاش کردند، اثر معکوس داشت. پیش‌بینی ما حضور دویست نفر بود و ششصد نفر دعوت می‌‌‌‌‌‌کردیم اما امسال با هجوم حضور روبه‌رو شدیم و قریب به سیصد و پنجاه نفر دعوت را قبول کردند که ما دیگر دعوت را دست نگاه داشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که رهبری رفراندوم را برای حل مشکل فلسطین پیشنهاد داده است،‌ ابراز داشت: گفتمان‌‌‌‌سازی برای رفراندوم برای حل مسئله فلسطین که رهبری پیشنها داده، بررسی می‌‌‌‌شود. عدل می‌‌‌گوید مردم فلسطین در یک رفراندوم شکل دولت و سیاست خود را معین کنند و این رفراندوم عمومی مقبول‌‌‌‌ترین روش است. ما برنامه ویژه‌‌‌‌ای برای این پیشنهاد داریم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره افزایش تنش در افغانستان و عدم تلاش‌های درخور از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این باره عنوان کرد: مجمع جهانی تقریب در خیلی از کشورها از نهادهای تقریب‌‌‌گرای همان کشور حمایت می‌‌‌کند. در افغانستان مجموعه‌‌‌های خوبی شکل گرفته است. چند نهاد موثر و مجمع ایجاد شده و ما از آنان حمایت می‌‌‌‌کنیم. حضور آنان هم برجسته است و آقایان حامد کرزای و محمدآصف محسنی شرکت می‌‌‌‌‌کنند.

اراکی با تاکید بر اینکه افغانستان ملت آزاده‌‌‌‌ای دارد، یادآور شد: افغان‌‌‌ها داعش را در سوریه سرکوب کردند. شما از جمهوری اسلامی کمک بگیرید همانطور که نیروی بسیج مردمی در سوریه، عراق و لبنان در کنار ارتش‌‌‌های خودشان این پیروزی‌‌‌ها را رقم بزند. جمهوری اسلامی حاضر است ارتشی در کنار ارتش افغانستان را تشکیل دهد تا ریشه، داعش اشغالگر و تروریستی را کنده و امنیت را ایجاد کند. سرنوشت افغانستان برای ما مهم است.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه‌‌‌ها چگونه است؟ بیان کرد: کنفرانس برنامه‌‌‌های جنبی هم دارد. برگزاری جشن بزرگ میلاد از جمله برنامه‌‌‌های جنبی است. شب شعر نبوی و نمایشگاه‌‌های گوناگون از برنامه‌‌‌های جنبی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه کنفرانس وحدت اسلامی از سوم تا پنجم آذر ماه برگزار می‌شود، گفت: افتتاحیه این کنفرانس در محل ساختمان اجلاس سران و اختتامیه در صداوسیما برگزار می‌شود. هتل آزادی هم محل استقرار میهمانان است و ما سیصد و پنجاه مهمان داخلی و خارجی و اهل سنت کشور خودمان حضور دارند.

اراکی با بیان اینکه روز نخست کنفرانس وحدت اسلامی از ساعت ۹ صبح با سخنرانی رئیس‌‌‌جمهور آغاز می‌‌‌شود، اظهار داشت: ما ۱۰ کمیسیون داریم از جمله آنها کمیسیون‌‌‌‌های مقاومت، سه کمیسیون درباره فلسطین - با نام حق بازگشت و نقش آن در معامله قرن-، جمعیت‌‌‌های تقریب و امور بانوان تقریبی است. کمیسیون نقش احزاب سیاسی در کاهش اختلافات مذهبی است که برگزار می‌‌‌شود. روز دوم دیدار با مقام معظم رهبری و روز سوم حضور در آستان امام (ره) و سخنرانی یادگار امام است. اختتامیه هم با سخنرانی رئیس مجلس انجام می‌‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره وحدت اسلامی تصریح کرد: آیت‌‌‌‌‌الله تسخیری رییس شورای عالی مجمع تقریب حضور دارند و از این طریق ما بین شیعه و سنی همکاری کردیم. ما به بشار اسد هم پیشنهاد دادیم که از نظر نقشی که سوریه و دمشق داشته است، شورای مشترکی از شیعه و سنی ایجاد شود که به وزیر اوقاف دستور دادند که این کار انجام شود. ما با شیخ الازهر داریم. امیدواریم نقش تقریبی مصر همچون گذشته حضور یابند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز