خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

سفرهای منطقه‌ای بن سلمان به منظور آماده شدن برای پادشاهی صورت می‌گیرد/ ریاض به دنبال هماهنگی کشورها برای نوعی از تقابل با ایران است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۴۴۹۶

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: طبیعتا ایران یکی از مسائل مهم و دستور کار سفر ولیعهد عربستان به کشورهای منطقه است؛ ریاض در تلاش است تا کشورهای منطقه را با موضع خود در قبال تهران هماهنگ کند. سعودی‌ها در واقع می‌خواهند افکار عمومی و مواضع کشورها را علیه کشورمان بسیج کنند.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اهداف سفر ولیعهد عربستان به مصر، اردن و ترکیه و همچنین در پاسخ به این سوال که ایران چه جایگاهی در محورهای مورد گفت‌وگوی بن سلمان با سران این سه کشور خواهد داشت، گفت: محمد بن سلمان به دلیل موضوع قتل «جمال خاشقچی» در یک انزوای منطقه‌ای و بین‌المللی به سر می‌برد و بسیاری از سفرها را عملا انجام نداد و کسی از وی دعوت نکرد، تا اینکه اخیرا شاهد بودید رئیس‌جمهور ترکیه به دلیل مشکلات شدید اقتصادی، تورم و کاهش ارزش لیر به ریاض سفر کرد و عملا پرونده خاشقچی مختومه اعلام شد؛ در نتیجه سفر ولیعهد عربستان به ترکیه، دیگر از موضع ضعف نیست و از موضعی برابر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین این سفر به ترکیه و سایر کشورها در همین راستا و برای شکست انزوای منطقه‌ای و آماده کردن بن سلیمان برای پادشاهی آینده است. وقتی از ایشان در شأن رئیس دولت استقبال می‌کنند، به این معنا است که وی را به عنوان پادشاه پذیرفته‌اند. مجموعا سفر ایشان و پذیرش از مهمانان خارجی برای خروج از انزوای داخلی و خارجی و آماده شدن برای پادشاهی است.

وی افزود: طبیعتا ایران یکی از مسائل مهم و دستور کار سفر ولیعهد عربستان به کشورهای منطقه است؛ ریاض در تلاش است تا کشورهای منطقه را با موضع خود در قبال تهران هماهنگ کند. سعودی‌ها در واقع می‌خواهند افکار عمومی و مواضع کشورها را علیه کشورمان بسیج کنند. علیرغم اینکه مذاکرات دوجانبه نیز با تهران آغاز شده اما عربستان همچنان در گفت‌وگو با سایر کشورها، بر مواضع خود در قبال ایران تاکید دارد.

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که در جریان سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان قرار است اجلاسی با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به علاوه مصر، اردن و عراق در ریاض تشکیل شود، هدف عربستان از تشکیل این نشست چیست، گفت: این سفر بیشتر نیاز واشنگتن است تا نیاز ریاض و بارها موضوع سفر مطرح شده است. دلیلی که موجب شد این سفر قطعی شود بحث بحران انرژی است و شاهد بودید آمریکا بارها از راه‌های محتلف از سعودی‌ها خواسته بودند که تولید نفت را بالا ببرند اما عربستان نپذیرفته بود لذا هدف آمریکا در وهله اول شکست بن‌بست تولید نفت است که بحران اروپا و آمریکا را کاهش دهند؛ چراکه الان یک گالن بنزین در آمریکا از ۳ دلار به ۹ دلار رسیده است.

وی ادامه داد: مطلب دوم بحث هماهنگ ساختن کشورها برای نوعی از تقابل با جمهوری اسلامی ایران است. این اجلاس قرار است با حضور اعضای شورای همکاری خلیج فارس و مصر، اردن و عراق برگزار شود. بحثی نیز پیش‌تر با عنوان «ناتوی عربی» مطرح شده بود که در این نشست نیز به احتمال زیاد در دستور کار قرار خواهد داشت.

میرابیان در پاسخ به این سوال که در زمانی که چشم‌انداز برای حصول توافق در وین وجود داشت و آمریکا هم  از زمان آغاز به کار جو بایدن بر سر موضوع قتل جمال خاشقچی با عربستان اختلاف پیدا کرده بود، ریاض برای کاهش تنش با ایران تمایل نشان داد، حال که تحولات به نحو دیگری رقم خورده آیا همچنان می‌توان به ادامه روند گفت‌وگوهای ایران و عربستان امیدوار بود، گفت: در ارتباط با بحث مذاکرات دوجانبه؛ جمهوری اسلامی همواره پیش قدم این نشست‌ها بود اما این سعودی‌ها بودند که همواره با نشست دوجانبه مخالفت می‌کردند، تا زمانی که سعودی‌ها در موضع ضعف قرار گرفت و باید بدانیم ریاض از موضع ضعف در این گفت‌وگوها حضور پیدا کرد. امروز هم عربستان منتظر است تا ببیند در اجلاس ریاض چه تصمیماتی اتخاذ خواهد شد تا بعد در خصوص تداوم گفت‌وگوها با تهران یا دیدار وزرای خارجه دو کشور تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز