خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

باتوجه به سوابق رئیسی، رفع حصر دور از ذهن نیست/ در قانون مجازاتی به نام «حصر» نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۵۵۱

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: با توجه به سوابقی که آقای رئیسی در قوه قضائیه و در حوزه‌های امنیتی داشته‌اند، رفع حصر دور از ذهن و دور از دسترس نیست..

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره درخواست جمعی از اصلاح‌طلبان از دولت سیزدهم برای رفع حصر گفت: معتقدم این مسئله در چارچوب حوزه اختیارات دولت نیست، بلکه مسئله کمی فراتر از اختیارات قوه مجریه یا دولت است که تعریف می‌شود. اساساً ما یک چارچوب و تعریف دقیق حقوقی و قانونی از مجازاتی به عنوان «حصر» در قوانین موجود نداریم.

این عضو حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: با یک نگاه منطبق بر حقوق و قانون و به ویژه اصول قانون اساسی و فصل حقوق ملت باید هر مجازاتی متناسب و منطبق بر تعریف قانونی جرم صورت گیرد و ما در قوانین موضوعه‌مان هیچ مجازاتی به عنوان حصر و تعریفی از آن نداریم و مجازات‌ها هم بر اساس جرائم یا تخلفات، رفتارها و یا عدم رفتارها توسط قانون است که شناسایی می‌شود و علی‌القاعده باید بر اساس حکم قاضی و رأی قاضی مستقل به رسمیت شناخته شود.

وی تاکید کرد: یک سوال جدی که هنوز هم با گذشت بیش از ۴ هزار روز از حصر می‌گذرد و ما پاسخی برای آن متاسفانه دریافت نکرده‌ایم، این است که با کدام قانون و با چه رویکردی افرادی از حق مسلم‌شان که آزادی است و جزء حقوق شناخته شده همه انسان‌هاست محروم شده‌اند؟ به خصوص ایرانی‌هایی که در تمام این سال‌ها بر اساس محوریت و سند مادری به نام قانون اساسی سعی کرده‌اند آرمان‌های انقلاب اسلامی را زنده نگه دارند و در این چارچوب تلاش کنند، مشاهده می‌کنیم که این مساله با آرمان‌های انقلاب منافات جدی دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: لذا به نظر می‌رسد برای مسئله حصر، علت اینکه جریان اصلاح‌طلب به آقای رئیسی متوسل می‌شود این است که این تصمیم را یک تصمیم حقوقی نمی‌داند و انتظار دارد ایشان با توجه به سوابقی که در قوه قضائیه و در حوزه‌های امنیتی داشته‌، بتواند مسأله را با رویکرد سیاسی نگاه کرده و برای حل و فصلش تلاش کند و آن را به نتیجه برساند که اگر این اراده سیاسی محقق شود، به نظرم دور از دسترس نیست که حصر برداشته شود و این کار سختی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز