خبرگزاری کار ایران

زارع در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

جزئیات جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و برنامه دولت برای رشد اقتصادی ۸ درصدی

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۸۳۰۸

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه جزئیات جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و برنامه دولت برای رشد اقتصادی ۸ درصدی را تشریح کرد.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در گفت‍‌‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه به عصر امروز این کمیسیون به منظور بررسی لایحه بودجه، گفت:‌ با توجه به سرعتی که امروز در بررسی کلیات لایحه بودجه طی شد این احتمال وجود دارد که کاربررسی کلیات لایحه بودجه به جای چهارشنبه، عصر فردا سه شنبه ۱۴ دی به اتمام رسیده و درمورد کلیات لایحه بودجه رأی گیری شود.

وی ادامه داد: جلسه عصر امروز کمیسیون درباره ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. در لایحه بودجه دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی کلا حذف شده و از محل منابع آن دولت ۱۴۰ هزار میلیارد تومان را برای سرمایه‌گذاری و اشتغال در اختیار استان‌ها قرار داده است. مسیر تخصیص این اعتبار هم همان صندوق کارآفرینی امید است که البته براساس تصمیم دولت با تغییر نام به عنوان «صندوق پیشرفت و عدالت ایران» فعالیت خواهد کرد. 

نماینده مردم آباده در رابطه با موضوع دوم جلسه امروز، اظهار داشت: موضوع دوم جلسه امروز بحث قیر رایگان بود که ما الان هم داریم این را برای وزارت راه‌وشهرسازی، بنیاد مسکن، مدارس، حوزه‌های بسیج، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اجرا می‌کنیم، قرار شد که به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان قیر رایگان مصوب شود.

شخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: مساله بعدی بحث تورم و پایه پولی بود که براساس آنچه که در لایحه بودجه درخصوص سهمیه نفت آمده، ۴۰ درصد از فروش نفت در سال ۱۴۰۱ به صنوق توسعه ملی واریز خواهد شد، ۱۴.۵ درصد سهم وزارت نفت و ۴۵.۵ درصد سهم دولت خواهد بود. البته دولت از ۴۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی، ۲۰ درصد را استقراض خواهد کرد.

وی افزود:‌ یک موضوعاتی هم درخصوص تورم که امسال که بیش از ۴۹ درصد بود، مطرح شد و دولت راهکارهای کاهش تورم در سال آینده را توضیح داد. به عنوان مثال در بحث ارز ترجیحی دولت معتقد است که اگر این ارز وجود داشته باشد ۲۸ درصد به تورم اضافه می‌شود در حالیکه حذف آن اثر ۷ درصدی بر تورم خواهد داشت در نتیجه دولت می‌گوید ما به دنبال این تورم کمتر هستیم.

زارع همچنین تصریح کرد: در مجموع تمرکز دولت به سمت برنامه محوری رفته و معتقدند که هم این برنامه‌محوری و هم موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی در راستای اصلاح ساختار بودجه بوده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا دولت در بودجه حذف تسهیلات تکلیفی بانک‌ها، افزایش سرمایه بانک های دولتی و کاهش بدهی دولت به بانک ها را آورده و در این زمینه معتقد است تسهیلات تکلیفی در تبصره ۱۶ بودجه آمده برای اجرای آن با بانک‌ها توافق کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه درباره ثبات و رشد اقتصادی ابراز داشت: دولت برای سال آینده دو برنامه مدنظر دارد، نخست در رابطه با رشد اقتصادی که در طول چندسال گذشته منفی بوده تلاش دولت این خواهد بود که رشد اقتصادی مثبت شود و همچنین در رابطه با نوسان‌های اقتصاد ما یکی از برنامه های دولت ثبات در اقتصاد، تولید و اشتغال است. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در چهار سال اخیر منفی بوده است، تصریح کرد: دولت ۳۴۶۱ میلیارد تومان برای سرمایه گذاری پیش بینی کرده است که از این میزان ۹۰۷ هزار میلیارد تومان توسط بانک ها، ۵۶۲ هزار میلیارد تومان توسط بازار سرمایه، ۲۵۲ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی دولت و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان از شرکت ها، یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی ، ۱۸۱ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی و ۸۰۰ میلیون دلار از منابع خارجی برای سرمایه گذاری اختصاص داده شود تا به سمت رشد اقتصادی ۸ درصدی حرکت کنیم.

زارع همچنین بیان کرد: سال آینده بهره مالکانه ۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که تاکنون دولت ۱۷ هزار میلیارد تومان وصول داشته است. بحث بهره مالکانه، فروش مازاد دارایی ها و مازاد مالیات استان ها در اختیار صندوق پیشرفت و عدالت برای بحث اشتغال و رشد اقتصادی استان ها قرار می گیرد.

وی افزود: ۳۲ هزار میلیارد تومان طرح های اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استان ها به ۱۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده و رشد چهار برابری داشته است. در مجموع اعتبارات استان ها نسبت به سال ۱۴۰۰ ، ۲۰۸ درصد افرایش داشته است. 

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه همچنین گفت:‌ اعتبارات آب در سال جاری ۹۳۰۰ میلیارد تومان بود که در بودجه سال آینده به ۲۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. ۱۰ هزار میلیارد تومان برای شبکه ملی ارتباطات اختصاص یافته و در مجموع نسبت بودجه عمرانی به بودجه جاری در سال ۱۴۰۱ به ۱۸ درصد پیش بینی شده که امسال ۱۴ درصد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز