خبرگزاری کار ایران

ملکی:

کانون وکلا همواره پشتیبان حقوق فردی و شهروندی شهروندان بوده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۸۴۱۷

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلیل مالکی در نشست روز جهانی حقوق بشر، اظهار کرد: کانون وکلای دادگستری از سنگر حق دفاع شهروندان، همواره پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی بوده و طی یک قرن اخیر ،ضمن حفظ استقلال حرفه‌ای خود، دمی از حکومت قانون و استحکام عدالت خانه، فارغ نشده است. با این تاکید، با استقبال از موضع ریاست محترم قوه قضا در ترویج دیپلماسی قضایی حقوق بشر گرا، گفتگو و همکاری برای ترویج و توسعه و تحقق حقوق بشر را اولویت مسئولیت اجتماعی و حرفه ای خود دانسته و از وکلای سراسر کشور می‌خواهیم هم صدا و متحد برای این آرمان انسان دوستانه ، مشایعت و مودت ورزند.

وی افزود: صدایی که امروز از کانون وکلا شنیده می‌شود همکاری و مشارکت‌پذیری برای ارتقای حقوق بشر و شهروندی است. در کنار جامعه مدنی و کنشگران حق دفاع، آرمان دسترسی به عدالت و تضمین حقوق و آزادی‌ها و تنظیم قدرت بر مدار تکریم حقوق بشر را پرورانیده و رویای ایرانی که در آن زندان انفرادی نباشد، محدودیت آزادی انتخاب وکیل ذیل تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری حذف شود، سن مسئولیت کیفری تردیدی برای منع اعدام زیر ۱۸ سال ایجاد نکند، شنود غیر قانونی و تحصیل دلیل از راه هرگونه شکنجه روحی و جسمی مطلقا منع شود.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز بیان کرد: صدها مطالبه و آرزوی دیگر، تصویری است که باید همه ما از دولت و ملت تا نهادهای مدنی برای آن کوشش و همکاری مشفقانه داشته باشیم. بر همین اساس شعار امسال کانون وکلای دادگستری، در این روز جهانی فرخنده «حقوق بشر، تشویق مدافعان، تعلیم ناقضان» نام نهاده شد تا کنش‌ها و کوشش‌ها با رویکرد ایجابی و مساله محور، به سمت تحقق و تثبیت و ترویج و تضمین حقوق بشر معطوف شود و جامعه مدنی پرسشگر و مطالبه جو، راه را برای بهتر شدن کیفیت زیست ایرانی در پرتو تکریم حقوق بشر فراهم کند.

در ادامه این نشست، کاظم غریب آبادی بیان کرد: ما به عنوان یک کشور اسلامی اعتقاد داریم حقوق بشر ریشه در ادیان الهی دارد و یک فصل از قانون اساسی به حقوق ملت اختصاص داده شده و جمهوری اسلامی موافق و مدعی حقوق بشر است. حقوق بشر تنها حقوق سیاسی و مدنی نیست و بسیاری از ابعاد آن جنبه شخصی دارد اما در عرصه بین‌المللی به این ابعاد خیلی توجه نمی‌شود دلیل آن هم این است که کشورهای توسعه یافته در توسعه نیافتگی کشورها سهیم هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: اگر ما هیچ تعهد بین‌المللی هم نداشته باشیم به دلیل الزامات دینی و قانونی در جهت حمایت از حقوق بشر گام برمی‌داریم. واژه حقوق بشر در کشور ما همواره با آثار سیاسی همراه شده است و من پیشنهاد دادم به جای واژه «حقوق بشر» از «حق‌الناس» استفاده کنیم. ما طبق اصول دینی موظف به رعایت حق‌الناس هستیم و اگر اجماعی بر سر آن شکل بگیرد توفیقات ما چندین برابر می‌شود.

وی با بیان اینکه ستاد حقوق بشر، ستادی فراقوه‌ای است و هر سه قوه در آن نماینده دارند، گفت: برنامه‌ای طراحی کردیم که در داخل کشور در جهت حمایت از حقوق بشر فعال شویم و کمیته‌ای تحت عنوان صیانت از حقوق ملت را می‌خواهیم ایجاد کنیم و کار اساسی آن شناسایی فرایندهای مخل حقوق مردم است و فکر می‌کنم در کمتر از یک ماه دیگر این کمیته ایجاد می‌شود.

غریب آبادی با اشاره به آموزش حقوق بشر بیان کرد: در حوزه آموزش حقوق بشر هم برنامه‌هایی داریم که تنها ناظر به قوه قضائیه نخواهد بود که البته موضوع جدیدی هم نیست و آن را به عرصه‌های دیگر مثل صداوسیما نیز تسری می‌‌دهیم. همچنین بحث رسیدگی به شکایات را هم در برنامه داریم و اگر مردم شکایاتی دارند به ستاد می‌فرستند و ما آن‌ها را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: هر سه قوه ما در جهت احقاق حقوق مردم و رسیدگی به مشکلات، انتقادات و اعتراضات بسیار جدی هستند که تاکنون هیچ‌ گاه این انسجام را میان سه قوه نداشتیم و این یک فرصت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز