خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه ملی سنگاپور در گفت‌وگو با ایلنا:

تلاش اسرائیل برای آغاز جنگ بی نتیجه است/ ایالات متحده کشوری است که فقط با لوله تفنگ می‌تواند حکومت کند/ ایران حق دارد به آمریکا بی‌اعتماد باشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۴۱۱

استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی تاکید کرد: ایران حق دارد به آمریکا بی‌اعتماد باشد.این کشور معتقد به استفاده از نیروی نظامی و زور است و بر پایه خشونت، برده‌داری، نسل‌کشی بومیان و نسل‌کشی دیگران بنا شده است. چنین کشوری هرگز نمی‌تواند الگو باشد

بیلویر سینگ، استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ملی سنگاپور است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، نظرات خود را درباره تنش‌ها و تحولات اخیر در منطقه مطرح کرد.

ایران حق دارد به آمریکا بی‌اعتماد باشد 

بیلویر سینگ در ابتدا در مورد بی‌اعتمادی ایران و آمریکا به تاریخ روابط میان این دو کشور اشاره کرد و گفت: خیلی چیزها بین آمریکا و ایران اتفاق افتاده است. سرنگونی مصدق و انتخاب شاه به عنوان دست‌نشانده آمریکا، بحران گروگانگیری و تحریم‌های اخیر. آمریکا و متحدش، اسرائیل سعی می‌کنند به ایران صدمه بزنند، از جمله ترور سردار سلیمانی و فخری‌زاده. این تقریباً یک "جنگ" است، بنابراین شکل‌گیری اعتماد در این شرایط، سخت است. آمریکا با خروج ترامپ از برجام این امر را ثابت کرد که ایران حق دارد به آمریکا بی‌اعتماد شود. ایالات متحده در اولین فرصتی که دارد، توافقی می‌کند و آن را نقض می‌کند و برای انجام این کار نیازی به ترامپ و جمهوری‌خواهان نیست. پس از مذاکرات زیاد، یک توافق حاصل شد و توسط ترامپ این توافق لغو شد -تاریخ ایران با پادشاهان مهم درخشان است تاریخ ایران غنی و قابل احترام است- آمریکا باید به ایران به عنوان کشوری مهم و متمدن و با تاریخی غنی احترام بگذارد.

تلاش اسرائیل برای آغاز جنگ بی‌نتیجه است

اگر هند و پاکستان و اسرائیل می‌توانند انرژی هسته‌ای داشته‌ باشند، چرا ایران نمی‌تواند؟

وی تاکید کرد: تلاش اسرائیل برای آغاز جنگ به نتیجه نمی‌رسد. ایالات متحده از جنگ خسته شده است و روس‌ها و چینی‌ها به ایران نزدیک هستند، من فکر می‌کنم ایالات متحده یا غرب جرأت آغاز جنگ را ندارند. 

این استاد دانشگاه در مورد لغو تحریم‌ها گفت: در حالت ایده‌آل، زمان لغو تحریم‌ها فرا رسیده است، اما در سال‌های آینده چنین نخواهد شد. این به این دلیل است که همه سیاست‌های خارجی آمریکا به دلیل دهه‌ها سرمایه‌گذاری جناح راست است. در این میان آمریکا به چین و روسیه اجازه داد که از تنش‌های آمریکا و ایران سود ببرد، این در حالی است که جهان با ایران جانبدارانه برخورد می‌کند؛ اگر هند و پاکستان و اسرائیل می‌توانند انرژی هسته‌ای داشته‌ باشند، چرا ایران نمی‌تواند؟ این‌ها استانداردهای دوگانه است. 

ارسال نفت به لبنان یک حرکت بشردوستانه خوب بود 

ایالات متحده نتوانست افغانستان را بر اساس فرهنگ افغانستان بسازد

سینگ انتقال نفت به لبنان را حرکتی مثبت ارزیابی کرد و گفت: این یک حرکت سیاسی و بشردوستانه خوب بود که نفت‌کش‌های سوخت به لبنان فرستاده شد. به دلیل کمبود سوخت لبنان که حتی به بیمارستان‌ها ضربه زد، کاروان‌های نفتکش‌های سپتامبر، با واسطه‌گری از حزب‌الله و ارسال از طریق سوریه، به شدت مورد نیاز بودند. اگرچه این محموله تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران را نقض کرد، اما سیگنال بزرگی برای ایالات متحده بود که تحریم‌ها در مقابل ایران بی‌نتیجه است.

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد شکست آمریکا در افغانستان گفت: ایالات متحده نمی‌تواند در یک جنگ طولانی بجنگد. در ویتنام، عراق، سوریه و افغانستان موفق نشده است. ایالات متحده هرگز به مردم افغانستان اعم از سیاستمداران یا سربازان اعتماد نداشت و می‌خواست این نمایش را به تنهایی و با متحدان غربی‌اش که از نظر فرهنگی از مردم محلی دور بودند، اجرا کند. ایالات متحده نتوانست افغانستان را بر اساس فرهنگ افغانستان بسازد، بلکه سعی کرد افغانستان را به یک کشور غربی تبدیل کند. این فاجعه‌بار بود؛ سرانجام مجبور شد با دشمنی که فکر می‌کرد شکست داده است، مذاکره کند. ما در آسیای جنوب شرقی می‌دانستیم که ایالات متحده در افغانستان دوام نخواهد آورد و ما مطمئنیم که ایالات متحده آمادگی جنگ طولانی را ندارد. بنابراین، چرا چین در بخش‌هایی از جهان موفق است زیرا ایالات متحده به عنوان یک قدرت رو به زوال است.

آمریکا در ترویج دموکراسی در افغانستان موفق نبوده است

وی اضافه کرد: افغانستان برای ایالات متحده یک شکست بزرگ است. آمریکا حتی نمی‌تواند از خودش مراقبت کند؛ این کشور معتقد به استفاده از نیروی نظامی و زور است؛ این کشوری است که در خشونت بنا شده است. برده‌داری، نسل‌کشی بومیان و نسل‌کشی دیگران؛ چنین کشوری هرگز نمی‌تواند الگو باشد و قدرت آن به سرعت در حال کاهش است. بنابراین، بله، ایالات متحده قادر خواهد بود در کوتاه‌مدت در مقابل کشورهای ضعیف خودنمایی کند، اما حتی در برابر کشورهای ضعیف، این قدرت را ندارد که قدرت خود را برای مدت طولانی حفظ کند. از قدرت نرم برخوردار نیست زیرا ایالات متحده کشوری است که با لوله تفنگ حکومت می‌کند. ایالات متحده هرگز به دنبال ترویج دموکراسی در افغانستان نبوده است و در افغانستان جز در کشتن اسامه بن‌لادن موفق نشده است.

سینگ در مورد روابط ایران و عربستان گفت: من هنوز نشانه‌ای نمی‌بینم که روابط عربستان و ایران بهبود یابد چراکه ممکن است آمریکا و یا اسرائیل مخالف بهبود روابط ایران و عربستان باشند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز