خبرگزاری کار ایران

حواشی پنجمین روز بررسی کابینه رئیسی در صحن مجلس؛

از بذله‌گویی «ضرغامی» در صحن و اشاره شاعرانه او به یکدستی قوا تا افشاگری نادران درباره اموال وزیر پیشنهادی نفت و نقد ماجرای فیلم‌های زندان اوین

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۲۰۲۶

پنجمین روز حواشی مجلس شورای اسلامی که در حال بررسی کابینه دولت پیشنهادی ابراهیم رئیسی است با شعرخوانی و بذله‌گویی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، پنجمین روز از صحن علنی مجلس با دستور کار بررسی کابینه پییشنهادی دولت ابراهیم رئیسی(دولت سیزدهم) با سخنرانی و بذله‌گویی عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد.

بذله گویی «ضرغامی» در صحن و شادی نمایندگان

ضرغامی در واکنش به انتقادهایی که در روز گذشته و در جریان بررسی سوابق و برنامه های او در صحن مجلس انجام شد سخن خود را اینگونه آغاز کرد که «به شخصی گفتند که شعری با "میگو" بگوید، او مستاصل پولی به کسی داد و او در پاسخ این شعر را برای او خواند: "حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جو/ که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را"؛ این شعر وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی با خنده نمایندگان همراه شد.

شعر وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی درباره یکدست شدن سه قوه

وی در پایان هم شعری با مضمون یکدست شدن سه قوه خواند که موجب توجه رسانه‌ها شد:

باران که شدی مپرس این خانه کیست سقف حرم و مسجد و میخانه‌ یکیست

باران که شدى، پیاله‌‌ها را نشمار جام و قدح و کاسه و پیمانه‌ یکیست

افشاگری نادران علیه وزیر پیشنهادی نفت

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس بعد از آنکه به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی پشت تریبون قرار گرفت، گفت که از جواد اوجی وزیر پیشنهادی درباره دارایی‌هایش پرسیده و او گفته سه آپارتمان دارد، یکی در خیابان هروی تهران، یکی ارثیه همسرش و دیگری هم آپارتمان پسرش؛ اما بعد از تحقیقاتی که خود نادران انجام داده متوجه شده حدود نه ملک به نام وزیر پیشنهادی نفت است.

نماینده مردم تهران در حالی که کاغذهایی را به عنوان اسناد املاک اوجی بالا برده بود، گفت: کسی که در چنین موضعی دروغ گفته حتما در سایر مسائل نیز خلاف واقع خواهد گفت.

راستی‌آزمایی اظهارات نادران از سوی نمایندگان

بعد از اینکه نادران به جایگاه خود بازگشت تعدادی از نمایندگان و حسنوند رئیس کمیسیون انرژی به سمت جایگاه نادران رفته و اسناد او را بررسی می‌کردند، از جایگاه خبرنگاران به نظر می‌رسید که حسنوند با نادران به تندی راجع به موضوعی صحبت می‌کند و از اینکه او چنین مسئله‌ای را گفته ناراحت است.

تذکر قالیباف به تجمع نمایندگان دور نادران

تجمع نمایندگان در اطراف نادران با همهمه همراه بود و رفته رفته به تعداد نمایندگان افزوده می‌شد که با تذکر رئیس مجلس همراه شد و با صدا زدن میرمحمدی نماینده میبد و یزد از نمایندگان خواست که در کریدور سمت چپ تجمع نکنند و در جایگاه خود قرار بگیرند.

قالیباف تاکید کرد که بارها تذکر داده‌ام معاونان پارلمانی و وزرای پیشنهادی بین کریدورها تردد نکنند، وگرنه مجبور می‌شوم اسامی آنها را نام ببرم.

واکنش عجیب وزیر پیشنهادی نفت به سخنان نادران

جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت بعد از اینکه برای سخنرانی در جایگاه قرار گرفت تاکید کرد که حاضر است همه اموال خود را شفاف اعلام کند اگر خلاف واقع بود و آن کسی که می‌گوید من بیش از سه خانه دارم سند آن ملک را به نام او می‌زنم.

این سخنان وزیر نفت با تشویق نمایندگان همراه شد.

اتمام نطق وزیر پیشنهادی نفت هم با همهمه و سر و صدای نمایندگان مجلس و نشان دادن علامت «دو» و «چهار» به عنوان مخالف و موافق سخنان و برنامه‌های او همراه بود.

پای فیلم‌های زندان اوین به جلسات رای اعتماد باز شد

در حین بررسی کابینه دولت سیزدهم ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان دراخطاری با استناد  اصل دوم قانون اساسی اظهار داشت: فیلم‌هایی از زندان اوین در رسانه‌های بیگانه منتشر شده است که البته مایه تأسف است هم بابت اجحافی که در حق برخی از زندانیان صورت گرفته هم از بابت اینکه دستمایه‌ای برای حمله به دستگاه قضایی و کارکنان شریف آن شد حتماً باید با عوامل احتمالی اتفاق تخلف و جرم برخورد صورت گیرد.

محمدباقر قالیباف که ریاست مجلس را برعهده دارد در پاسخ به این تذکر گفت: کمیسیون اصل نود با هماهنگی دادستانی کل این موضوع را دنبال می‌کند که اقدامات لازم خواهد شد.

غیر علنی شدن مجلس برای بررسی ادعای نماینده تهران راجع به وزیر پیشنهادی نفت

بعد از اینکه الیاس نادران نماینده تهران درباره چندین موضوع از جمله دکل نفتی و اموال جواد اوجی وزیرپیشنهادی نفت در نطق خود پرداخت، مجلس بهد از تنفس نیم ساعته برای بررسی بیشتر و توضیحات وزیر پیشنهادی وارد جلسه غیر علنی شد.

ابراهیم رضایی درباره جلسه غیرعلنی گفت: آقای الیاس نادران مدارک و اسنادی در مورد آقای اوجی وزیر نفت به نمایندگان ارائه کرده است که در همین رابطه نمایندگان درخواست جلسه غیر علنی داده اند تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

گفته می شود مسئله دکل نفتی، کرسنت و اموال اوجی در مدارک و اسناد نادران وجود دارد.

ادامه رفت و آمدها به میز نادران

حتی پس از جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی ادعاهای نادران درباره وزیر پیشنهادی نفت، همچنان رفت و آمدها پای میز او ادامه دارد و نمایندگان تک به تک برای دیدن اسناد به میز او مراجعه می‌کنند.

لابی‌های نشسته و در گوشی نمایندگان

 با توجه به اینکه به احتمال قریب به یقین روز آخر بررسی کابینه خواهد بود، از شروع نوبت صبح صحن علنی مجلس نمایندگان دو به دو یا چندتایی در راهروهای مجلس، بین صندلی‌های، در کریدورها و حتی روی زمین به گفت‌وگو و لابی‌گری درباره کابینه می‌پردازند.

این گفت‌وگو‌ها به وضوح در صحن مجلس انجام می‌شود و به نظر می‌رسد نمایندگان آخرین تلاش‌های خودشان را برای ماندن یا نماندن برخی وزرا به کار گرفته‌اند؛ این رفت و آمدها بعد از تنفس نوبت صبح و غیر علنی شدن مجلس نه تنها کم نشد بلکه با تکاپو و جنب و جوش بیشتری در صحن ادامه یافت.

ادامه تنش‌ها پیرامون ادعاهای موسوی لارگانی درباره وزیر پیشنهادی کار

موسوی لارگانی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس مجلس گفت که آنچه که در مورد وزیر پیشنهادی کار گفته درست بوده و مجلس باید صحت و سقم آن را بررسی کنند.

در میان سخنان نماینده فلاورجان، ایزدخواه نماینده تهران در حالی که با گرفتن کتاب آیین‌نامه از قالیباف وقت تذکر می‌خواست، با فریاد خطاب به موسوی می‌گفت که «سیاسی کاری می‌کنید»

همزمان چند نماینده دیگر با ایزدخواه به بگو مگو پرداختند.

قالیباف به ایزدخواه وقت نداد و زنگ‌پایان نوبت صبح را به صدا درآورد.

جنجال و سروصدای ایزدخواه که در حمایت از وزیر پیشنهادی کار مدام می‌گفت «سیاسی کاری می‌کنید» به همینجا ختم نشد، او به سمت میز موسوی لارگانی رفت و در حالی که تعداد زیادی از نمایندگان دور او و موسوی جمع شده بودند، خطاب به او می‌گفت «سیاسی کاری می‌کنید، اگر سند دارید ارائه دهید؛ هر سندی از صدا، فیلم یا هر چیز دیگری دارید به مجلس ارائه دهید. ده بار است که تهمت می‌زنید»

انتقاد کوچکی‌نژاد از تذکر نماینده فلاورجان در مورد وزیر پیشنهادی کار

جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت ر با آغاز صحن علنی نوبت عصر در واکنش به سخنان موسوی لارگانی نماینده فلاورجان طی تذکری خطاب به قالیباف گفت: جناب آقای رئیس ضمن اینکه از مدیریت خوب شما که تلاش هم کردید این مساله به درستی اداره شود، تشکر می‌کنم اما آقای موسوی اخطار ماده ۷۵ داد در حالیکه نبود و در این قالب به جای تذکر در مخالفت با وزیر رفاه صحبت کرد و این درست نبود. طبق ماده ۱۰۹ اگر ناطقی از دستور خارج شد، شما حق دارید تذکر بدهید و اگر توجه نکرد، می‌توانید میکروفون او را قطع کنید.

موسوی لارگانه بعد از این سخنان نماینده رشت باز از رئیس مجلس وقت پاسخگوی می‌خواست که قالیباف اجازه صحبت کردن به او نداد.

موافق یا مخالف؟! نماینده اصفهان عیوب وزیر نیرو را به او هدیه داد

امیرحسین بانکی‌پور نماینده اصفهان که به عنوان مخالف وزیر نیرو ثبت نام و پشت تریبون قرار گرفت به شکلی سخرانی کرد که مشخص نبود، موافق وزیر است یا مخالف، به گفته خودش «می‌خواست عیوب وزیر نیرو را به او هدیه دهد»!

قالیباف در واکنش به این سخن بانکی‌پور از او خواست که واضح سخن بگوید و مشخصا بگوید که موافق است یا مخالف.

تبریک پیش از موعد نمایندگان به ضرغامی/ معرفی زودهنگام معاون پارلمانی به ضرغامی

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوالی ساعت سه بعداظهر و پیش از شروع انجام رای اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، صحن تبریک رای اعتماد نمایندگان به عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد محمدحسینی تختی را برای تصدی معاون پارلمانی این وزارتخانه معرفی کردند!

با نزدیک شدن به پایان بررسی کابینه پیشنهادی دولت و قرار گرفتن صندوق آرا در بخش جلویی صحن، مجلس رفته رفته برای دادن رای اعتماد به کابینه خود را آماده کرد. به ازای هر وزارتخانه یک صندوق رای قرار گرفته تا نمایندگان بتوانند به طور جداگانه رای دهند.

راه لابی نمایندگان با کابینه پیشنهادی رئیسی بسته شد/ جدایی نماینده از وزیر

با نزدیک شدن به زمان رای اعتماد نمایندگان به کابینه دولت یک اتفاق جالب توجه در صحن رخ داد و آن مسدودسازی فاصله ردیف جلویی صندلی‌‌های مجلس که محل قرار گرفتن وزاری کابینه پیشنهادی است با صندلی‌های نمایندگان بود. به این صورت دیگر امکان گفت‌وگو میان نمایندگان و وزرای کابینه دولت رئیسی بسته شد.

دفاع عجیب کوچکی‌نژاد از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به نطق احمدی بیغش در روز گذشته علیه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: روز گذشته یکی از نمایندگان نسبت سوء به یکی از خدمتگزاران نظام، کسی که ۱۰ سال با حکم مقام معظم رهبری بزرگترین رسانه صدا و سیما را مدیریت کرده است و در تحریم دشمن قرار دارد، زده شده و گفتند ایشان یکی از بدنام‌ترین افراد جهان هستند که این تهمت بسیار بزرگ است و باید از این برادر عذرخواهی شود.

کوچکی‌نژاد اما در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش اظهارنظر عجیبی انجام داد، او اظهار داشت: آقای سجادی قهرمان رشته دو میدانی بوده و چون دو میدانی رشته مستضعفین هست، ایشان ‌مردمی هستند.

مخالفت یک نماینده با سجادی به دلیل پرداختن به ورزش‌های لاکچری

یزدی‌خواه نماینده مردم تهران نیز در واکنشی با ۱۸۰ درجه تغییر نسبت به کوچکی‌نژاد در مخالفت با وزیر ورزش گفت: وزیر پیشنهادی دولت آقای رئیسی دولتی مردی است که می‌خواهد در خصوص طبقات محروم و متوسط جامعه خدماتی را ارائه دهد اما سجادی طی سال های اخیر بیشتر در چند حوزه ورزشی لاکچری مانند اسب دوانی، بیلیارد و بولینگ فعال بوده است بعد از آن هم با ایران مال بزرگ‌ترین مجتمع تجاری تفریحی خاورمیانه با هزاران هزار میلیارد سرمایه و یکی از ۱۰ مجتمع بزرگ دنیا قرارداد بسته است.

محمد مهدی فروردین نماینده فیروزآباد فارس نیز در مخالفت با سجادی  در حالی که به نظر می‌رسید بغض کرده است او را دارای روحیه اشرافی‌گری دانست و گفت: زمانی که معاون قهرمانی وزارت خانه بودند دو نفر از دوستان تاجر خودشان را رییس فدراسیون کردند. چرا می‌گویید ایشان ورزشی است؟ اما این نیست که هر مدیر تحصیل کرده ورزشی شایسته باشد. ورزش امروز یک فرصت است و اگر خوب مدیریت نشود، تهدید است. اینها برای نظام هزینه نداده‌اند و اصلا اصلح نیستند.

نمایندگان از سد مجلس برای لابی با وزرا رد شدند

علیرغم اینکه فاصله بین جایگاه وزرای پیشنهادی با نمایندگان با باکس‌هایی مسدود شد، اما نمایندگان به هر طریقی که بود همچنان خود را از میان کریدورها و صندلی‌های وزرای پیشنهادی می‌رساندند؛ همین امر باعث شد که قالیباف رئیس مجلس تک تک نمایندگان حاضر در کریدور میانی که با یکدیگر و وزرا در حال گفت‌و‌گو بودند را به اسم صدا کرده و از آنها بخواهد سر جای خود بنشینند.

خاندوزی خودش دست به کار شد

با توجه به نطق‌ها و جو کلی مجلس به نظر می‌رسد احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی که خود نیز از نمایندگان مجلس یازدهم است، از اقبال خوبی برای گرفتن رای اعتماد نمایندگان برخوردار است؛ اما او به همین بسنده نکرده و مدام در حال گفت‌وگو و لابی با همکاران خود در صحن مجلس است.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز