خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه بوستون در گفت‌وگو با ایلنا:

کابینه رئیسی بر روابط ایران و آمریکا اثرگذار است/افغانستانِ منشعب شده بیشتر به نفع اسلام آباد است/ ایران علاوه بر پیگیری روابط گرم با چین، باید دوستان بیشتری پیدا کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۶۵۵

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل تاکید کرد که کابینه رئیسی بر روابط ایران و آمریکا تاثیر می‌گذارد.

دارن کیو، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون است. حوزه تخصصی وی مطالعات امنیت ملی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها و تحولات اخیر پرداخت.

بایدن منافع واقعی در زنده نگه داشتن برجام دارد

دارن کیو در ابتدا گفت: من معتقدم که دولت بایدن در زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای با ایران منافع واقعی دارد، به ویژه از آنجایی که بایدن در سال ۲۰۲۰ برای این کار کمپین ایجاد کرد. اما من فکر نمی‌کنم که ایالات متحده فقط با هر گونه توافقی موافقت کند، توافق باید به اندازه کافی قوی باشد تا واشنگتن را متقاعد کند که ایران به تعهدات خود عمل خواهد کرد. این توافق همچنین باید به اندازه‌ای قوی باشد که انتقاد جمهوری‌خواهان در ایالات متحده را از بین ببرد.

کابینه رئیسی بر روابط ایران و آمریکا تاثیر می‌گذارد

وی در ادامه در مورد تغییر دولت در ایران و کابینه رئیسی گفت: رئیس‌جمهور جدید ایران احتمالاً بر مذاکرات هسته‌ای تأثیر چشمگیری نخواهد گذاشت، زیرا تصمیمات واقعی توسط نهادهای بالادستی گرفته خواهد شد، اما من فکر می‌کنم تلاش‌های رئیس‌جمهور رئیسی فشار زیادی بر روابط تهران و واشنگتن وارد خواهد کرد‌.

ایران سابقه طولانی در مقابله با طالبان دارد

ایران و آمریکا می‌توانند با احیای برجام بی سر و صدا در مورد افغانستان همکاری کنند

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد تنش در افغانستان گفت: پاکستان تضاد کمتری با طالبان دارد‌. در حالی که ایران سابقه طولانی در تضاد با طالبان دارد. این منطقه‌ای است که منافع مشترک ایران و آمریکا در آن وجود دارد و احتمالاً می‌توان با دستیابی به توافق هسته‌ای جدید بی سر و صدا در این خصوص همکاری کرد. اما با توجه به شتاب طالبان در حال حاضر و احتمال اینکه آنها به زودی همه کشور را تصرف کنند ، بعید به نظر می‌رسد که ایران یا پاکستان حتی در صورت تمایل بتوانند طالبان را متوقف کنند، اگرچه به وضوح حمایت پاکستان از طالبان برای موفقیت آنها بسیار مهم است.

افغانستانِ منشعب شده بیشتر به نفع اسلام آباد است

وی افزود:  با این حال، در درازمدت، من فکر می‌کنم که حکومت طالبان در افغانستان به تشویق افراطیون در پاکستان و کشورهای همسایه در سراسر منطقه ادامه خواهد داد و این برای اسلام‌آباد مشکل‌ساز است. مثل بقیه من گمان می‌کنم که رهبران پاکستانی حقیقت را می‌گویند وقتی می‌گویند که افغانستانِ منشعب شده بیشتر به نفع اسلام آباد است تا یکپارچگی افغانستان. بنابراین ممکن است در آنجا ایران آخرین فرصت را داشته باشد تا با پاکستان برای مذاکره درباره توافق صلح در افغانستان همکاری کند. اما باز هم، این امر در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد، با توجه به اینکه پیروزی طالبان نزدیک است‌.

ایران علاوه بر پیگیری روابط گرم با چین، باید دوستان بیشتری پیدا کند

وی ادامه داد: بنابراین در نهایت، در حال حاضر به نظر می‌رسد که ایران باید خود را برای تهدید بیشتر از مرزهای افغانستان آماده کند. ایران علاوه بر پیگیری روابط گرم با چین، باید دوستان بیشتری پیدا کند. این امر شامل در نظر گرفتن روابط دوستانه با هند و نیز همکاری با آمریکایی‌ها برای رفع تحریم‌ها می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز