خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه فلوریدا در گفت‌وگو با ایلنا:

افغانستان در روزهای آینده پرتنش‌تر و آشفته‌تر می‌شود/ ایران و پاکستان نقش مهمی در آینده مردم افغان دارند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۱۶۱

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه فلوریدا تاکید کرد: در روزهای آینده افغانستان پرتنش‌تر و آشفته‌تر می‌شود اما کماکان ایران و پاکستان نقش مهمی در آینده مردم افغانستان دارند .

پل واسکز استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه فلوریدا است. حوزه تخصصی وی نزاع‌های و تنش‌های بین‌المللی است. 

وی در گفت‌و‌گو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها در افغانستان بعد از خروج آمریکا و قدرت‌گیری طالبان پرداخته‌است. 

در روزهای آینده افغانستان پرتنش‌تر و آشفته‌تر می‌شود

پل واسکز در ابتدا به تسلط طالبان بر تعدادی از شهرهای افغانستان اشاره کرد و در این باره گفت: به  نظر می رسد که وضعیت و شرایط تنش در افغانستان با خروج نیروهای آمریکایی و شرکای ائتلاف از افغانستان و با قدرت گرفتن طالبان در برخی نقاط و شهرهای افغانستان، خشونت بارتر و آشفته‌تر شده و به نظر می‌رسد که در روزهای آینده افغانستان پرتنش‌تر و حتی آشفته‌تر هم  می‌شود.

بایدن به این نتیجه رسید که حضور در افغانستان ارزش پذیرش خطرات جنگ را ندارد

وی در ادامه با دفاع از تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان گفت: رئیس‌جمهور بایدن به این نتیجه رسیده است که ادامه حضور نیروهای زمینی ایالات متحده در افغانستان  نقش  کمی برای امنیت بیشتر این کشور دارد و به نفع آمریکا نیست در واقع  این حضور ارزش ادامه این جنگ و پذیرفتن خطرات جنگ را ندارد، در واقع حضور در افغانستان طولانی‌ترین جنگ آمریکا است.

بایدن خواهان توقف رنج‌های خانواده‌های نظامیان آمریکایی است

بایدن معتقد است آمریکا با حضور در افغانستان منابع خود را هدر می‌دهد

استاد دانشگاه فلوریدا اضافه کرد: در طول تاریخ کشورهایی مانند بریتانیا و روسیه از لحاظ تاریخی نتوانسته‌اند آن کشور را در جریان اشغال‌های نظامی قبلی آرام کنند و تنش‌ها در این کشور را از بین ببرند و من فکر می‌کنم در زمان کنونی بایدن  معتقد است که ارتش ایالات متحده منابع خود را با حضور نظامی در افغانستان هدر می‌دهد؛ ارتشی که  ممکن است در آینده در نقاط دیگر جهان لازم باشد که مورد استفاده قرار گیرد. من فکر می‌کنم که بایدن، از رنج خانواده‌های نظامی آمریکایی در دهه‌های اخیر بسیار آگاه است و خواهان توقف رنج‌های آن‌ها و خانواده‌های نظامیان است. 

ایران و پاکستان نقش مهمی در آینده مردم افغانستان دارند 

وی در ادامه به نقش ایران و پاکستان در روند صلح در افغانستان اشاره کرد و گفت: این دو کشور نقش مهمی دارند در واقع باید بدانیم این دو همسایگان بزرگ و مهم افغانستان هستند به عنوان کشورهای بزرگ همسایه افغانستان، باور اینکه ایران و پاکستان نقش مهمی در آینده افغانستان و مردمش در حوزه‌های مختلف تجاری، دیپلماسی و امنیت ندارند ، بسیار دشوار خواهد بود. قطعا این دو کشور نقش مهمی در آینده افغانستان و مردم آن ایفا می‌کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز