خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

باید با وضع عوارض، مصرف کالاهای آسیب رسان را کنترل کرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۰۲۱

برخی تنقلات شور مانند چیپس و پفک یا حتی سوهان و گز هم در برخی موارد در صورتی که توسط کودکان دارای اضافه وزن و افراد مبتلا به پرفشاری خون و قند بالا مورد استفاده قرار گیرند، صدمات جبران ناپذیری را به دنبال دارند.

وزیر بهداشت در خصوص تولید و تبلیغ برخی تنقلات و کالاهای آسیب رسان سلامت با تاکید بر اینکه نمی‌توان تولید را متوقف کرد، در عین حال بر لزوم افزایش آگاهی مردم تاکید کرد و گفت: باید با وضع عوارض مصرف چنین کالاهایی را کنترل کرد.

به گزارش ایلنا، سیدحسن هاشمی در خصوص تبلیغات گسترده برخی تنقلات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌ها و در سطح شهرها اظهار داشت: به هر حال ما هم شاهد این نوع تبلیغات در سطح شهرها هستیم و این درحالیست که این کالاها پروانه بهداشتی دارند و به میزان بسیار زیاد هم تولید می‌شوند. بر اساس قانون نمی‌توان جلوی تولید این نوع کالاها را گرفت.

وی افزود: برخی تنقلات شور مانند چیپس و پفک یا حتی سوهان و گز هم در برخی موارد در صورتی که توسط کودکان دارای اضافه وزن و افراد مبتلا به پرفشاری خون و قند بالا مورد استفاده قرار گیرند، صدمات جبران ناپذیری را به دنبال دارند.

وزیر بهداشت یادآور شد: در خصوص کنترل مصرف این قبیل تنقلات و دیگر کالاهای آسیب رسان به سلامت به نظر می‌رسد باید با برنامه‌ریزی و وضع عوارض دست به اقداماتی زد که در نهایت کاهش مصرف را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون موفق به متقاعد کردن دولت‌ها و مجالس در وضع عوارض بر این کالاها نشده‌ایم، به تجربه موفق سایر کشورها در کنترل مصرف این نوع کالاها از طریق وضع عوارض اشاره کرد و گفت: در ۷۰ کشور مطالعه‌ای صورت گرفته است که توانسته‌اند با وضع عوارض مصرف کالاهای آسیب رسان سلامت میان افراد جامعه و گروه‌های مختلف کاهش را دهند.

وزیر بهداشت با یادآوری اینکه این مسئله با وضع عوارض بر خرده فروشی سیگار نیز محقق می‌شود، تاکید کرد: از این طریق ما می‌توانیم ۱۱ هزار میلیارد به درآمدهای کشور اضافه کنیم.

وی خواهان توجه جدی مجلس و دولت به وضع عوارض بر کالاهای آسیب رسان شد و تاکید کرد: در شرایطی که نمی‌توان جلوی تولید را گرفت، می‌توان با وضع عوارض مصرف را کنترل کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز