خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت:

سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کودک عقب مانده ذهنی در کشور متولد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۱۶۹

بر اساس قانونی که در این زمینه در مجلس به تصویب رسید و بر اساس آن آنجام آزمایش قبل از ازدواج برای شناسایی این بیماری اجباری شد، به طور چشمگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی و تالاسمی ماژور در کشور پیشگیری شدو این کار بزرگی بود.

معاون بهداشت گفت: سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کودک عقب مانده ذهنی در کشور متولد می‌شود که که در این رابطه برنامه‌ای در دست اجرا داریم که بر اساس آن سندروم‌دان را می‌توان کنترل کرد و در عرض چند سال می‌توانیم ۵۰ تا ۷۰ درصد از تولد نوزادان مبتلا به سندروم‌دان جلوگیری کنیم.

به گزارش ایلنا؛ علی اکبر سیاری در دومین نشست سازمانهای مردم نهاد که با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، با بیان اینکه نگاه وزارت بهداشت به سازمانهای مردم نهاد به دانشگاههای علوم پزشکی کشور منتقل خواهد شد گفت: این امر با طرح موضوع در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی و نیز سهیم کردن سازمانهای مردم نهاد در برنامه‌های وزارت بهداشت می‌سر می‌شود.

معاون بهداشت گفت: در حال حاضر در رابطه با برخی از برنامه‌های حوزه بهداشت مانند دیابت، چند سازمان مردم نهاد در حیطه‌های تخصصی خود فعالیت می‌کنند که می‌توان علاوه بر جلسات عمومی از ظرفیت این انجمن‌ها در برنامه‌های کاری وزارت بهداشت نیز استفاده کرد.

سیاری با بیان اینکه یکی از بهترین برنامه‌های ژنتیک اجتماعی دنیا در سطح جمعیت در ایران است، گفت: بر اساس قانونی که در این زمینه در مجلس به تصویب رسید و بر اساس آن آنجام آزمایش قبل از ازدواج برای شناسایی این بیماری اجباری شد، به طور چشمگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی و تالاسمی ماژور در کشور پیشگیری شدو این کار بزرگی بود.

معاون بهداشت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر انجمنی برای کودکانی که با منگولیسم متولد می‌شوند، نداریم گفت: سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کودک عقب مانده ذهنی در کشور متولد می‌شود که که در این رابطه برنامه‌ای در دست اجرا داریم که بر اساس آن سندروم‌دان را می‌توان کنترل کرد و در عرض چند سال می‌توانیم ۵۰ تا ۷۰ درصد از تولد نوزادان مبتلا به سندروم‌دان جلوگیری کنیم.

وی همچنین با اشاره به بیماری هموفیلی در کشور گفت: این بیماری هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند در حالی که برای این بیماری نیز برنامه داریم و این بیماری قابل پیشگیری است.

معاون بهداشت در ادامه یادآور شد که می‌توان با کار مشترک حوزه‌ها و ادارات مرتبط معاونت بهداشت با انجمن‌ها اقدامات را بطور مشترک انجام داد و برنامه‌ها را به پیش برد.

معاون بهداشت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حوزه بهداشت وزارت بهداشت چهار هدف؛ عدالت، مشارکت مردم، همکاریهای بین بخشی و استفاده از تکنولوژی ارزان را پیگیری می‌کند، گفت: با ایجاد مسولیتی در این معاونت به نام مشاور معاون بهداشت در امور سازمانهای مردم نهاد، بسته‌ای را به منظور توانمند سازی سازمانهای مردم نهاد تهیه کرده‌ایم که تا کنون ۱۶ جلسه در این خصوص با حضور خیرین و انجمن‌ها تشکیل شده است و تلاشمان این است که ‌‌نهایت همکاری را با سازمانهای مردم نهاد در حوزه سلامت داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز