خبرگزاری کار ایران

رونمایی از واکسن جدید پنج گانه در برنامه ایمن‌ سازی کشور

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۹۳۰

بعضی از انواع هموفیلوس آنفلوانزا به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند و درمان آن‌ها خیلی سخت شده است، بنابراین برای مقابله با انواع عفونتهای هموفیلوس آنفلوانزا فقط باید واکسیناسیون را انجام داد.

در راستای اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت، از واکسن جدید پنج‌گانه در برنامه ایمن سازی کشور رونمایی می‌شود.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با همت دولت و وزارت بهداشت، ورود واکسن جدید پنج گانه در برنامه ایمن سازی کشور به عنوان گامی دیگر از طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت می‌تواند با تعداد تزریق کمتر و پوشش ایمنی بر علیه بیماری‌های بیشتر(پنج بیماری) را در برنامه واکسیناسیون روتین کودکان ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، ایمن‌سازی از طریق واکسیناسیون به عنوان یکی از موفق‌ترین و با صرفه‌ترین مداخله سلامتی است و واکسن پنج گانه جدید، سبب حفاظت کودکان علیه بیماریهای تهدیدکننده زندگی یعنی دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هپاتیت ب وهموفیلوس آنفلوانزا نوع ب می‌شود هرچند دیفتری، سیاه سرفه، کزاز(DTP) و هپاتیت ب قبلا جزء برنامه جاری ایمن سازی کودکان بوده ولی هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب(HIB) جزء پنجمی است که به این مجموعه اضافه و به این ترکیب واکسن پنج گانه گویند.

باکتری هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب سالیانه باعثعفونتهای شدید مننژیت میکروبی، عفونت‌های شدید ریه، عفونت‌های خونی، عفونت‌های تنفسی، التهاب گلو و انسداد مجاری هوایی و در‌‌نهایت بستری شدن کودکان دربیمارستان و یا مرگ خواهد شد هرچند آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری استفاده می‌شود اما همیشه موثر نیست و با انجام بهترین مراقبتهای پزشکی نیز، ۳تا ۵درصد بیماران مننژیتی می‌میرند.

از سویی دیگر، بعضی از انواع هموفیلوس آنفلوانزا به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند و درمان آن‌ها خیلی سخت شده است، بنابراین برای مقابله با انواع عفونتهای هموفیلوس آنفلوانزا فقط باید واکسیناسیون را انجام داد.

بر اساس این برنامه دریافت واکسن هپاتیت ب بدو تولد طبق برنامه قبلی ادامه خواهد داشت، همچنین زمان دریافت یادآور واکسن ثلاثدر ۱۸ ماهگی و۶ سالگی همانند برنامه سابق ادامه خواهد یافت و نیز یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال نیز درسن ۴ ماهگی از تابستان سال آینده به برنامه واکسیناسیون اضافه خواهد شد.

شایان ذکر است، این مراسم با حضور مقامات ارشد نظام در روز سه شنبه ۲۷ آبان ماه جاری بطور همزمان در تهران و سراسر کشور برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز