خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت خبر داد:

افزایش ۹ درصدی مراجعات در بخش بستری بدنبال اجرای تحول نظام سلامت

کد خبر : ۱۹۱۱۲۶

هنوز کمبودهای زیادی داریم، بیمارستانها فرسوده هستند، تعداد تخت ها کم است و همانی هم که هست در شأن مردم نیست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمار مراجعات در بخش بستری بدنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت ۹ درصد افزایش داشته و در سه ماه اخیر یک میلیون و ۴۰۰ هزار بستری داشته‌ایم.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، «سیدحسن هاشمی» افزود: بخش عمده ای از افزایش مراجعات مربوط به کسانی بوده که به دلیل عدم برخورداری از توان مالی برای پیگیری درمانشان مراجعه نکرده اند و بخشی هم به ندرت مربوط به ارجاع بیماران از بخش خصوصی به دولتی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هدفگذاری طرح این بود که هزینه های مردم در بیمارستان ها را از ۳۷ درصد به ۱۰ درصد کاهش دهیم که خوشبختانه بر اساس آخرین آماری که به من دادند این رقم به ۷.۵ درصد کاهش یافته و هدف اولیه ما حاصل شده است.

هاشمی گفت: با رایگان شدن زایمان طبیعی در سراسر کشور، شیوع سزارین در مراکز دولتی کاهش داشته، هرچند هنوز با حد مطلوب و استانداردهای بین المللی و علمی فاصله زیادی داریم، اما به مراکز خصوصی نیز اعلام کردیم که تا پایان سال نسبت زایمان سزارین به طبیعی باید ۱۰ درصد کاهش داشته باشد و این موضوع به عنوان یکی از معیارهای اعتباربخشی، امتیازدهی و تمدید پروانه های آنها اعمال خواهد شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در فاز نخست اجرای طرح تحول نظام سلامت، بحثمقیم شدن پزشکان و حضور پزشک متخصص در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت در سراسر کشور را عملیاتی کردیم بطوریکه در رشته های اورژانسی مانند بیماری های قلبی، زنان و زایمان، بیهوشی، جراحی عمومی و ارتوپدی از ساعت ۲ به بعد در بیمارستان های دولتی حضور دارند.

هاشمی گفت: اکنون ۷۹۰ پزشک متخصص به صورت شبانه روزی در اورژانس های بیمارستانی حضور دارند.

وی در خصوص ماندگاری پزشکان در مناطق محروم توضیح داد: اکنون حدود سه هزار متخصص اعلام همکاری کردند که امیدواریم تا پایان سال این رقم به پنج هزار نفر برسد.

وزیر بهداشت گفت: همچنین بزودی در فاز نخست طرح تحول نظام سلامت با توزیع یکهزار و ۴۰۰ پزشک در مناطق محروم تلاش می کنیم که در مناطق کم برخوردار پزشک حضور داشته باشد، گرچه هنوز یکهزار و ۵۰۰ تا دو هزار پزشک کم داریم.

هاشمی افزود: طرح تحول نظام سلامت از نیمه اردیبهشت ماه آغاز شد و اکنون نزدیک به سه ماه است که از آغاز اجرای آن سپری می شود و هدف گیری عمده آن نیز، کاهش هزینه های پرداختی مردم و افزایش دسترسی به خدمات درمانی بوده است.

** سلامت مردم دغدغه همه مسوولان شده است

وی با اشاره به اینکه، هنوز تا رسیدن به یک نظام متحول سلامت فاصله داریم، افزود: این شروع کار است و راهی طولانی در پیش داریم اما آنچه حائز اهمیت است، نگاه مسوولانه رییس جمهوری، حساسیت هیأت وزیران و مجلس و در راس قوا رهنمودهای رهبر معظم انقلاب رهبری در حوزه سلامت است که همه نشانگر این است که سلامت مردم دغدغه همه مسوولان شده است.

** آغاز بسته خدمتی امداد هوایی طی روزهای آینده

وزیر بهداشت با اعلام اینکه، طی روزهای آینده راه اندازی ۱۴ پایگاه امداد هوایی را خواهیم داشت، گفت: امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم این امکانات را در مناطق صعب العبور و روستایی گسترش دهیم.

هاشمی افزود: یکی دیگر از اقدامات طرح تحول سلامت، کم شدن ویزیت پزشکان متخصص در بخش دولتی است. ویزیت پزشکان متخصص سه هزار تومان است و مابه التفاوت آن را دولت می پردازد.

** مردم صبور باشند

وی تصریح کرد: طبیعی است برای اجرای چنین طرح وسیعی مشکلات هم زیاد است اما مردم تا آخر سال صبوری به خرج دهند تا به تدریج اشکالات کار برطرف و کمبودهایی که در بیمارستان ها در بخش هتلینگ، آزمایشگاه، تجهیزات وجود دارند شناسایی و با رعایت اصل پرهیز از اسراف در بیت المال رفع شوند.

هاشمی مهمترین مشکل در اجرای طرح تحول نظام سلامت را کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: افزایش بار مراجعات به خصوص در بخش های پرستاری، آزمایشگاه و رادیولوژی فشار کاری مضاعفی را ایجاد کرده، ضمن اینکه هنوز کارانه بسیاری از آنها پرداخت نشده است.

** نوسازی ۳۰ هزار تخت بیماستانی در کشور

وزیر بهداشت گفت: هنوز کمبودهای زیادی داریم، بیمارستانها فرسوده هستند، تعداد تخت ها کم است و همانی هم که هست در شأن مردم نیست.

هاشمی افزود: بزودی ۳۰ هزار تخت بیمارستانی جدید خریداری می شود که جایگزین تخت های فرسوده شود، تجهیزات مورد نیاز آنها نیز تأمین خواهد شد.

** کمبود نیروی پرستاری در اجرای طرح تحول نظام سلامت

وزیر بهداشت گفت: برای اجرای برنامه تحول در نظام سلامت حدود پنج هزار بهورز و تعداد قابل توجهی پرستار و بهیار کم داریم. این افراد از گذشته نیز تعدادشان کم بوده و حال که کار زیادتر شده واقعاً کار طاقت فرسایی انجام می دهند.

وی تصریح کرد: مساله دیگر شرمندگی است که من بارها درباره آن صحبت کرده ام و آن این است که تعداد زیادی از این همکاران کارانه هایشان را نگرفته اند.

هاشمی افزود: از زمان شروع کار ما یک عقب افتادگی ۱۸ ماهه در پرداخت کارانه داشتیم که به هشت ماه کاهش دادیم اما هنوز دیون ما متوجه این عزیزان است که امیدواریم مجلس و دولت گشایشی را در خصوص رفع این معضل ایجاد کنند.

وی ادامه داد: از همین جا از بیمه ها می خواهم که سطح خدماتشان را نباید کاهش بدهند، در برخی موارد بیمه ها تخلف کرده اند، اما مردم نشان داده اند که نجیب و قدرشناس هستند و در همین حد اقداماتی که انجام شده نیز رضایتمندی مردم بالا رفته است اما معتقدیم اشکالات همچنان خیلی زیاد است و امیدواریم بتوانیم اشکالات را به حداقل برسانیم.

وزیر بهداشت از بیمه ها خواست که کیفیت خدمات را کاهش ندهند و مصوبات دولت و دستگاه های نظارتی را رعایت کنند و به این کار انسانی، نگاه اقتصادی صرف نداشته باشند.

هاشمی خاطر نشان کرد: همیشه در طرح بزرگ نگرانی از استمرار آن وجود دارد و به دلیل تجربه تلخی که مردم از اجرای برخی طرح ها داشته اند منجر به بی اعتمادی آنها شده که امیدواریم شرایط خزانه و اعتبارات بهتر شود و این نگرانی ها نیز برطرف شود.

وی با اعلام اینکه، ظرف یکی دو ماه آینده کارهای بسیار خوبی در حوزه بهداشت که متوجه محرومین و مناطق کم برخوردار است آغاز خواهد شد، گفت: در استان های مختلف به دلیل زیرساخت های متفاوتی که دارند کیفیت ارائه خدمات هم متفاوت خواهد بود اما هدف اولیه و مهم این طرح کاهش پرداختی مردم و عدم ارجاع بیماران به خارج از مراکز درمانی برای دریافت خدمات، دارو و تجهیزات بود که خوشبختانه در حال اجراست.

هاشمی یادآور شد: اشکالات هنوز زیاد است، امیدواریم رضایتمندی مردم باعثتشویق همکاران ما شود و اشکالات نیز به تدریج برطرف شود و آنطور که شایسته مردم عزیز است بتوانیم ارائه خدمت کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز