خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت مطرح کرد:

لابی شرکت‌های دخانی مانع درج تصاویر وحشتناک بر روی سیگار

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۳۴۲

شرکت‌های دخانی با لابی با مراکز تصمیم ساز مانع هستند که تصاویر واقعا هشدار دهنده روی پاکت سیگار نصب شود و تصاویر ملایم و تصاویری که ترس کمتری به مردم القا می‌کند روی پاکت استفاده می‌کنند.

رییس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: بزرگ‌ترین چالشمان با کسانی است که مسئول کنترل اماکن عمومی از نظر مصرف مواد دخانی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ کاظم ندافی در همایش روز جهانی بدون دخانیات که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: براساس مقاله اخیر سازمان بهداشت جهانی منطقه مدیترانه شرقی اگرمصرف مواددخانی درمصر، پاکستان و ایران تا ۴۰ سال آینده با این روند پیش برود بیشترین افزایش مواد دخانی را درمنطقه خواهند داشت.

وی تصریح کرد: مصرف سیگار در سال ۸۸ در افراد ۱۵ تا ۶۴ سال ۱۰.۲ درصد بود که در سال ۹۰ با بررسی‌های صورت گرفته ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد اما در عوض قلیان جای آن را گرفته است.

ندافی ادامه داد: مصرف قلیان در سال ۹۰ در بین مردان ۷۲.۴درصد و در بین زنان ۲.۳۱ درصد بود و در کل جمعیت مورد مطالعه ۳.۵۲ درصد مصرف قلیان را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از چالشهای وزارت بهداشت در مورد میزان مصرف سیگار است، افزود: خیلی‌ها سعی دارند بگویند سالانه ۶۰ میلیارد نخ سیگار درکشورمصرف می‌شود که به نظر می‌رسد بهانه این آمار و ارقام این است که آن میزان کمبودی را که در کشور تولید نمی‌شود وارد کنند ومنافع شرکتهای چند ملیتی را تامین کنند.

ندافی برآورد وزارت بهداشت را در مورد مصرف سیگار ۴۰ میلیارد نخ عنوان کرد وافزود: سازمان آمار ایران هم حداکثر ۵۰ میلیارد نخ را برآورد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه و زارت بهداشت با این سیاست مقابله کرده است، افزود: از همکاران در وزارت صنایع درخواست کرده‌ایم کنترل بر روی این روند داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: هنوز ما نمی‌دانیم جایی که سیگار عرضه می‌کنند مجاز هستند یا خیر و کدام یک از آن‌ها غیر مجازند و متاسفانه این کار به خیلی از دکه‌های روزنامه فروشی هم کشیده شده است.

وی ادامه داد: در مورد قهوه خانه‌ها و سفره خانه‌ها و رستوران‌ها نیز در چند سال گذشته یک جنگ آیین نامه‌ای و مقرراتی با کسانی که مایل بودند توزیع قلیان صورت گیرد داشتیم که با همکاری NGO‌ها توفیق با ما بود.

ندافی به یکی از برنامه‌های سال جاری برای مقابله با استعمال دخانیات اشاره کرد وافزود: به افرادی که مایل باشند در بخش خصوصی مراکز مشاوره ترک دخانیات ایجاد کنند مجوز داده می‌شود تا به مردم خدمت رسانی کنند.

وی با اشاره به تصویر‌های بر روی پاکت سیگار گفت: شرکت‌های دخانی با لابی با مراکز تصمیم ساز مانع هستند که تصاویر واقعا هشدار دهنده روی پاکت سیگار نصب شود و تصاویر ملایم و تصاویری که ترس کمتری به مردم القا می‌کند روی پاکت استفاده می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز