خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی:

انجام حرکات کششی در صبح زود اشتباه است

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۸۶

در بسیاری از موارد ما شاهد این مساله هستیم که یک دستگاه با وجود آنکه از وزارت بهداشت تاییدیه ندارد وارد بازار می شود و مورد استفاده قرار می گیرند، از طرف دیگر نیز برخی از تجهیزات پزشکی توسط برخی شرکت ها برای استفاده خانگی یا در آرایشگاهها و مراکز فاقد صلاحیت درمانی تبلیغ می شود.

ایلنا: رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی گفت: صدا سیما بسیار کار اشتباهی می کند که از مربیان تربیت بدنی برای تجویز به بیماران استفاده می کند و اصلا این که صبح‌ها برنامه های ورزشی نشان می دهد کار اشتباهی است زیرا انجام حرکات کششی در صبح زود خطر ابتلا به مشکلات دیسک کمر را ۳۰۰ درصد افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ امروز دوشنبه(۱۶ دی ماه) در نشست خبری دومین سمینار توانبخشی الکتروتراپی که قرار است ۱۹ و ۲۰ دی ماه در هتل المپیک تهران برگزار شود، جواد صراف زاده، عضو انجمن علمی فیزیوتراپی و دبیر علمی این سمینار گفت: انجمن علمی فیزیوتراپی به عنوان نهادی تاثیر گذار چه در ارتباط با فیزیوتراپان چه در ارتباط با برای افزایش سطح سلامت جامعه همواره سعی داشته است که همایش هایی را برگزار کند. در هر فصل ما یک همایش برگزار می کنیم و در مهر ماه هم اولین سمینار الکتروتراپی زا برگزار کردیم.

وی افزود: در این نشست نیز تصمیم به معرفی مسائل نوین مربوط به الکتروتراپی را داریم. همچنین ابزار و وسایل مورد استفاده در این بخش از فیزیوتراپی را معرفی و بررسی خواهیم کرد. البته رویکرد ما در این زمینه علمی خواهد بود.

وی در مورد جایگاه ایران در الکتروتراپی افزود: کشور ما در سال‌های اخیر تولیدات بسیار خوبی در این زمینه داشته است؛ به طوری که ایران می تواند حتی در منطقه صادرات هم داشته باشد. به لحاظ منابع انسانی متخصص و از نظر دانش این رشته نیز ایران یکی از قدرت های منطقه است و با کشور هایی مانند ترکیه در این زمینه در حال رقابت هستیم.

" اسماعیل ابراهیمی " رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی که در این نشست حضور داشت در مورد استفاده نا مناسب از وسایل پزشکی گفت: در بسیاری از موارد ما شاهد این مساله هستیم که یک دستگاه با وجود آنکه از وزارت بهداشت تاییدیه ندارد؛ وارد بازار می شود و مورد استفاده قرار می گیرند، از طرف دیگر نیز برخی از تجهیزات پزشکی توسط برخی شرکت ها برای استفاده خانگی یا در آرایشگاه‌ها و مراکز فاقد صلاحیت درمانی تبلیغ می شود مانند دستگاه اولترا سوند که گفته می شد برای رفع چین و چروک صورت مناسب است در حالی که باید توجه داشت که اگر این تجهیزات توسط متخصص مربوط استفاده نشوند نه تنها خاصیت درمانی نخواهد داشت بلکه خطرناک نیز خواهد بود.

وی ادامه داد: برای نمونه، دستگاه " تنس " مخصوص فیزیوتراپی است اما گاهی ماماها و یا پرستاران با آن کار می کنند در حالی که آنها نمی دانند برای هر بیمار چه فرکانسی باید مورد استفاده قرار گیرد و ممکن است این افراد دچار مشکلی شوند. با خواندن کاتالوگ دستگاه هیچ کس صلاحیت لازم برای استفاده از این دستگاه ها را پیدا نمی کند.

ابراهیمی افزود: در مورد استفاده از بعضی ورزش‌ها و وسایل ورزشی نیز باید گفت که این ورزش‌ها مانند ایروبیک به صورت یک پکیج ارائه می شود و ممکن است برای همه افراد با فیزیک و بیماری های متفاوت مناسب نباشد. افراد باید بدانند که قبل از شروع این ورزش ها باید با پزشک یا فیزیوتراپیست مشورت کنند. برای نمونه استفاده از تردمیل برای بیماران مبتلا به کمردرد و زانو درد بسیار مضر است و دیگر افراد هم باید قبل از استفاده ار این وسیله عضلاتشان را تقویت کنند. مدت و شدت آن هم باید توسط فردی که در این زمینه مهارت دارد تعیین شود و همان روز اول ورزش افراد، نمی توانند از تردمیل استفاده کنند.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی گفت: همینطور بسیاری از افراد فاقد صلاحیت در زمینه مسائل مربوط به فیزیوتراپی اظهار نظر می کنند برای نمونه مربیان ورزشی و تربیت بدنی اجازه ندارند، برای بیمار تجویز کنند و صدا سیما بسیار کار اشتباهی می کند که از مربیان تربیت بدنی برای تجویز به بیماران استفاده می کند و اصلا این که صبح‌ها برنامه های ورزشی نشان می دهد کار اشتباهی است زیرا انجام حرکات کششی در صبح زود خطر ابتلا به مشکلات دیسک کمر را ۳۰۰ درصد افزایش می دهد

ابراهیمی ادامه داد: ورزش کردن در ۲ ساعت اول صبح و همینطورشب ها که فرد خسته است کار بسیار اشتباهی است. آب در مانی هم که امروز در بیشتر مراکز ورزشی ارائه می شود بیشتر جنبه اقتصادی دارد و ما بسیار کم آن را تجویز می کنیم زیرا آب درمانی با شل کردن عضلات و ایجاد رخوت سبب بروز مشکلاتی برای افراد در هنگام حرکت در خشکی می شود.

هوشنگ امامی دبیر اجرایی این سمینار نیز در باره برنامه های این سمینار گفت: این سمینار ۵۰۰ شرکت کننده دارد و از میان مقالات ارسال شده ۷۰ مقاله پذیرفته شده است، که ۳۵ مقاله از آنها به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت. سعی شده است بیشتر از مقالاتی استفاده شود که در مورد مسائل به روز باشد. در این سمینار علاوه بر ارائه سخنرانی، کارگاهی آموزشی و نو آموزی دستگاههای جدید را نیز برگزار خواهد شد و ۳۰ شرکت تجهیزات فیزیوتراپی در این سمینار شرکت خواهند کرد.

وی افزود همچنین در این سمینار مشکلات و مسائل صنفی نیز مطرح خواهد شد که از جمله آنها می توان به صدور مجوزهایی از طرف وزارت علوم و دانشگاه‌های علمی کاربردی بدون اجازه از وزارت بهداشت برای افراد غیر متخصص، مشکلات مربوط به دکترای حرفه، مشکل ارتقا شغلی جامعه فیزیوتراپیست ها، نبود پست سازمانی و هیات علمی دربیمارستانها، حق مسوول فنی در کلینیک ها، تعرفه فیزیو تراپی و بهبود سرمایه گذاری بر روی کیلنیک های فیزیو تراپی بحثخواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز