خبرگزاری کار ایران

سیستم خدمات بهداشتی، نبض تپنده سلامت هر جامعه است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۳۳

آنچه در اصطلاح عامیانه به چکاپ کامل معروف است، لیست کاملی از آزمایشاتی است که تنها بار مالی سنگینی بر دوش بخش دولتی دارد / اصلاح تعرفه‌ها و ارائه فرهنگ استفاده صحیح از سیستم بهداشتی راهکاری است که می‌تواند حوزه بهداشت و سلامت را در راه رسیدن به اهداف درست یاری کند.

ایلنا: سیستم خدمات بهداشتی نبض تپنده سلامت هر جامعه است و اگر در جایگاه خود قرار نگیرد مشکلات جبران ناپذیری به بار خواهد آمد.

به گزارش ایلنا، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: پزشک، داروخانه و آزمایشگاه سه رکن غربالگری و تشخیص در مراکز بهداشتی و درمانی باید همواره از تمام ظرفیت خود برای ارتقا سلامت و مراقبتهای بهداشتی استفاده کنند اما متاسفانه عدم فرهنگ سازی عمومی و عدم هم خوانی تعرفه‌های موجود به ویژه در آزمایشگاه با نرخ تمام شده خدمات باعثشده ظرفیت بالقوه این سه رکن سیستمهای بهداشتی بالفعل نشده و حتی آسیبهای جبران ناپذیری بر پیکر بهداشت وارد کند.

محمد جعفر صادقی افزود: آنچه در اصطلاح عامیانه به چکاپ کامل معروف است، لیست کاملی از آزمایشاتی است که تنها بار مالی سنگینی بر دوش بخش دولتی دارد و مراجعه مداوم و در فواصل زمانی کوتاه افراد سالم به پزشکان مراکز بهداشتی، اصرار ایشان برای درخواست آزمایش و دارو و تلاش پزشک برای مجاب کردن این افراد در برخی مواقع منجر به مشاجرات شدید شده و در سایر موارد به جز اتلاف وقت و منابع مالی سیستم سود دیگری نداشته است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان نیشابور همچنین ادامه داد: ویزیت بسیار ناچیز پزشک خانواده و تعرفه پایین آزمایشات باعثشده منابعی که باید در جهت غربالگری التور و سرخک و دیابت و مراقبت مستمر از مادران باردار فعالیت کند، در خدمت فرهنگ نادرست مراجعین قرار گرفته و از هدف اصلی فاصله بگیرد.

وی در انتها خاطر نشان کرد: اصلاح تعرفه‌ها و ارائه فرهنگ استفاده صحیح از سیستم بهداشتی راهکاری است که می‌تواند حوزه بهداشت و سلامت را در راه رسیدن به اهداف درست یاری کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز