خبرگزاری کار ایران

نماینده پزشک خانواده مازندران:

بیش از ۱۲ هزار نفر در روز ویزیت رایگان می شوند

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۳۱۹

یکی از برنامه های مهم پزشک خانوده ساماندهی نظام ارجاع می باشد که این طرح از سال ۹۱ در استانهای مازندران و فارس بصورت پایلوت اجرا شده است.

دکتر مختار هدایتی در نشست خبری با حضور دکتر مختار هدایتی، دکتر محمد یوسفیان و دکترشاهین رسولی نمایندگان پزشک خانواده در مازندران برگزار شد، اظهار داشت: در مازندران بیش از ۱۲ هزار نفر به طور متوسط در روز ویزیت رایگان می شوند

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، یکی از برنامه های مهم پزشک خانوده ساماندهی نظام ارجاع می باشد که این طرح از سال ۹۱ در استانهای مازندران و فارس بصورت پایلوت اجرا شده است.

وی افزود: مردم شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر یک پزشک عمومی را به عنوان پزشک خانواده انتخاب می کنند و این انتخاب بصورت اختیاری است.

وی با بیان اینکه هر فرد می تواند پزشک خانواده خود را انتخاب کند، اظهار داشت: در صورت عدم رضایتمندی از پزشک منتخب، خانواده ها می توانند با هماهنگی ستاد اجرایی تا دو بار در سال نسبت به جابجایی پزشک خانواده خود اقدام کنند.

هدایتی بابیان اینکه این قانون در ۳ سطح اجرا می شود افزود: پزشک خانواده(سطح یک) در صورت نیاز بیمار را به سطح دو یعنی بیمارستان و پزشک متخصص و سطح سه که شامل خدمات درمانی و توانبخشی فوق تخصصی سرپایی و بستری می باشد ارجاع می دهد.

وی با اشاره به اینکه کلیه خدمات سطح یک، از جمله ویزیت و دارو رایگان است، اظهار داشت: بیمارانی که پزشک خانوده آنان در ساعاتی که در مطب حضور ندارد می توانند به مراکز معین برای گرفتن خدمات درمانی مراجه کنند.

هدایتی جلوگیری ازبروزبیماریهای مزمن و قابل پیشگیری را از جمله مزیت های این طرح اعلام نمود.

وی حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم به نظام سلامت، دسترسی سریع و آسان و شبانه روزی مردم به نظام سلامت، آگاهی بیشتر مردم به نظام سلامت را از مزایای طرح خانواده برشمرد.

هدایتی در ادامه افزود: با اجرای برنامه پزشک خانواده موجب اشتغال ۶۰۰ ماما و پرستار شده است.

وی انجام معاینات دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان و ثبت سوابق بیماران آنان را برای تشخیص و درمان سریعتر بیماری را از جمله مزایای دیگر این طرح عنوان کرد.

وی اظهار داشت: در برنامه پزشک خانواده هر فرد دارای پرونده سلامت الکترونیک شده و اطلاعات موجود فرد پس از ویزیت پایه در این سامانه ثبت خواهد شد و پس از هر ویزیت خلاصه اقدامات درمانی فرد در پرونده الکترونیک سلامت درج خواهد شد.

هدایتی یکی دیگر از فواید طرح پزشک خانواده را کاهش مصرف دارو و تزریقات اعلام کرد و ابراز داشت: با اجرای این طرح و مراجعه به پزشک خانواده سبب می شود تا بیماران بصورت آگاهانه به متخصین رجوع کنند.

دکتر محمد یوسفیان درادامه این نشست به مزایا ی طرح پزشک خانواده در استان اشاره کرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح، نظام ارجاع و انجام صحیح آن از سرگردانی مردم و مراجعات مکرر آنها به پزشکان مختلف جلوگیری می کند.

وی طرح پزشک خانواده را به قطار در حال حرکت تشبیه کرد و افزود: نباید گذاشت تا این قطار متوقف شود.

یوسفیان با اشاره به اینکه در ابتدای اجرای این طرح مشکلاتی وجود داشت، گفت: در حال حاضر وضعیت موجود در پزشک خانواده نسبت به سال ۹۱ بهبود یافت.

وی افزود: با مدیریت و تدبیر و همچنین فرهنگ سازی درست می توان پیشرفتهای خوبی را در این زمینه داشت.

یوسفیان با اشاره به بسته های سلامت در نظاح تحول سلامت، اظهار داشت: معاینات و بهداشت مدارس بطور کامل در سطح استان عملیاتی شد بسته های سلامت در حال اجراست.

وی افزود: با اجرای طرح پزشک خانواده و معایناتی که در افراد صورت می گیرد بسیاری از بیماریها از جمله دیابت و فشار خون و بیماریهای قلبی در افراد شناسایی شد.

یوسفیان بیان داشت: پایش بیماریهها در سطح یک صورت کمی گیرد اگر نیاز به متخصص باشد در آنصورت ارجاع داده می شود.

وی افزود: انتظار می رود مردم به پزشک خانواده خود اعتماد داشته باشند و تشخیص بیماری را به عهده پزشکان بگذارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز