خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

علم باید به فناوری و تولید ثروت منجر شود / گفتمان اعتدال و تدبیر بیش از دولت به دانشگاه تعلق دارد

کد خبر : ۱۱۲۹۹۶

افراطی‌گری جایی در دانشگاه ندارد. بگذارید اینجا نخستین مکانی باشد که با افراطی‌گری مبارزه مستدل و مشروع می‌کند / بنابراین اندیشه خود را به محک نقد دیگران بگذارید و بر آن تعصب نورزید.

ایلنا: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در حضور رئیس جمهور گفت: عمق و محتوای تولید علم مهم‌تر از گسترش کمی آن است و تولید علم باید به فناوری و تولید ثروت منجر شود.

به گزارش ایلنا، متن کامل سخنان سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران به این شرح است:

بسم ا… الرحمن الرحیم
الحمدا… رب‌العالمین
عرض سلام و ادای احترام دارم به پیشگاه شما دانشگاهیان، فرهیختگان، دانشجویان عزیز، مقامات و میهمانان گرامی و سلام ویژه دارم خدمت منتخب محبوب و عزیز ملت شریف ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی و به ایشان هم خوش‌آمد می‌گویم.
لازم می‌دانم پیشاپیش فرا رسیدن اعیاد بزرگ مسلمین جهان، عید قربان و نیز عید سعید غدیر و آغاز دهه ولایت را به همه شما عزیزان تبریک عرض کنم و یاد و خاطره شهدای دانشگاه و ایثارگران به ویژه شهدای عزیز هسته‌ای را گرامی می‌دارم. برگشتن به دانشگاه با هر عنوانی و به هر بهانه‌ای برای همه ما که به نوعی می‌ه‌مان این خانه بوده‌ایم غنیمت است و آغاز سال تحصیلی با نخستین ماه‌های فعالیت دولت تدبیر و امید بهانه‌ای نیکو‌تر.
دانشگاه از جمله جاهایی است که در آن همه آراء می‌توانند طرح و نقد شوند. در جهان معاصر سنت نقد کردن و نقد شدن از دانشگاه برخاسته است. جایی که فقط فکر در برابر فکر قد علم می‌کند و اینگونه گفتمان‌های نو و فاخر معنا می‌یابد.
در تفکر دانشگاه آنی که بهتر می‌اندیشد، رأی بیشتری دارد. هرکسی که صاحب حرف علمی و متقن است صاحب رأی شناخته می‌شود. دانشگاه به پیشکسوتان احترام می‌گذارد اما کسی جلوی بروز و جلوه‌گری نبوغ را نمی‌گیرد. از نگاه دانشگاه به نظر می‌رسد، گتمان اعتدال و تدبیر تنها به دولت تعلق ندارد بلکه بیش و پیش از آن به دانشگاه تعلق دارد.
اگر دولتی مروج این گفتمان می‌شود برای آن است که می‌خواهد بگوید پیش بردن یک اندیشه الزاماً نفی دیگری نیست. می‌خواهد بگوید که میانه‌روی و پرهیز از افراط پیش زمینه توسعه عقلانیت و افراطی‌گری بزرگ‌ترین دشمن عقلانیت است.
اقیانوس دانش بشری کرانه‌ای ندارد، اگر سیستمی ظرفیت هضم اندیشه بلندی را نداشته باشد، اندیشه خوب به سان رود روان، راه خود را می‌یابد.
در خردادی که گذشت، همه ما فرصتی تازه را تجربه کردیم و رئیس جمهور و دولتی نو با دیدگاه‌های متفاوت از گذشته را با شعار اعتدال و امید به میدان برگزیدیم. مشارکت بیش از ۷۰% مردم عزیز ایران در انتخابات ریاست جمهوری و نوع انتخاب آن‌ها که به خلق حماسه سیاسی دیگر تعبیر شد نشان از بصیرت سیاسی عمیق مردم و مایه عزت و آبروی کشور شد.
افراطی‌گری جایی در دانشگاه ندارد. بگذارید اینجا نخستین مکانی باشد که با افراطی‌گری مبارزه مستدل و مشروع می‌کند.
بنابراین اندیشه خود را به محک نقد دیگران بگذارید و بر آن تعصب نورزید. سلاح شما ایمان و علم شماست یعنی برنده‌ترین و مؤثر‌ترین سلاح.
امروز رسالت همه ما درک و تحلیل صحیح از شرایط حاکم بر جهان و کشور است، چنانکه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند ما همه باید در جهت افزایش توانمندی‌های علمی و پژوهشی کشور بی‌وقفه تلاش کنیم.
عزت و اقتدار این ملت که عیناً به لطف و رحمت الهی و وعده‌ای او ایمان دارد از مسیر توانمندی علمی و خودباوری ظهور و بروز پیدا می‌کند. بنابراین اگر به مملکت خویش عشق می‌ورزید که حتماً این چنین است، به ابزار دانش مجهز شوید.
خوشبختانه رشد علمی کشور به اذعان پایگاه‌های معتبر علمی جهان سیزده برابر متوسط دنیا است اما فاصله ما با قله‌های افتخار آفرین کم نیست. برای رسیدن به آن باید کار‌ها کیفی شود. باید نگاه ما به تولید علم از عمق و محتوای زیادتری برخوردار باشد. باید علم به فن‌آوری و تولید ثروت تبدیل شود. این مهم با تلاش می‌سر نمی‌شود. نیاز به مجاهدت و ایثار دارد که قطعاً در بین شما دانشگاهیان و فرهیختگان و دانش پژوهان و دانشجویان افتخار آفرینان بی‌شمارند.
بدون تردید شما هر که هستید به نشانه اینجا بودن، ظرفیت بزرگ فکر کردن را دارید و آرزو کنید که نقشی ماندگار از شما برای ایران سرافراز باقی بماند. تحقق آرمان‌های بلند محتاج صبر و حوصله و تلاش امیدوارانه است.
به عنوان مدیر حوزه سلامت کشور، خشنودم که همیشه شماری از بهترین جوانان این مرزو بوم در عرصه سلامت مشغول خدمت می‌شوند.
باید افتخار کرد که امروز، دانش علوم پزشکی در کشور از جایگاه ممتازی برخوردار است. سال تحصیلی امسال را در حالی آغاز کردیم که ۱۶۰ هزار دانشجو در مقاطع گوناگون تحصیلی و بیش از ۱۳ هزار عضو هیئت علمی را در حدود ۶۰ دانشگاه کشور در اختیار داریم.
امکان تربیت دانشجو در بالا‌ترین مدارج علمی و در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی فراهم است به طوری که نه تنها ما را از اعزام دانشجو به خارج از کشور بی‌نیاز کرده است بلکه دانشجویانی از خارج از کشور در دانشگاه‌های ما مشغول تحصیل شده‌اند. البته ما نقایصی هم داریم که مهم‌ترین آن بخشی و سطحی نگری در امر توسعه دانشگاه‌ها و آموزش عالی است که امیدواریم در این دوره در جهت کنترل و رفع آن‌ها تلاش کنیم.
دانشجویان عزیز خصوصاً دانشجویان حوزه سلامت!
سلامتی مهم‌ترین نعمت خداوند است. از اینکه آینده خود را به خدمت در این امر الهی پیوند می‌زنید هرگز پیشمان نخواهید شد. آرزو می‌کنم شور و امیدی که امروز در چشم‌های شماست همیشه چراغ راه آینده‌تان باشد و بتوانید سرمایه‌ای گرانب‌ها برای آینده ایران سربلند باشید.
سخن آخر اینکه در هر راهی که انتخاب می‌کنید و می‌روید امیدوار و مؤمنانه قدم بگذارید.
امیدوارم این سال تحصیلی با حضور پرنشاط استادان عزیز و دانشجویان پرشور و در سایه حمایت‌های دولت تدبیر و امید با پیشرفت‌های بیش از پیش علمی کشور قرین شود.
بهترین‌ها را برای شما آرزو می‌کنم پیروز و سربلند باشید.
گفتنی است در این مراسم رئیس جمهور از ۶ تن از دانشجویان رشته علوم پزشکی حائز رتبه بر‌تر کنکور ۹۲ در رشته علوم تجربی به نام‌های پویا ابراهیم باستانی، علی عجم، پوریا یاراحمدی، مریم مجرد ثانی، پردیس اولیازاده و مریم مسعودی با اهدا لوح قدردانی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز