خبرگزاری کار ایران

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد:

پیش بینی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار مبتلا به HIV درکشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۶۴۴

خطر شیوع این بیماری در زنان پرخطر حدود ۵ درصد و در معتادان پرخطر و تزریقی ۱۵ درصد است / شیوع بیماری‌های مقاربتی در منطقه ما ۴ تا ۷ درصد جمعیت است.

ایلنا: معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: ‌ پیش بینی می‌شود که ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در کشور به HIV آلوده شده باشند اما از بیماریشان خبر ندارند.

به گزارش ایلنا؛ محمود نبوی در نشست خبری هفته ملی سلامت بانوان ایرانی گفت: سالانه ۴۹۹ میلیون مورد، عفونت آمیزشی قابل درمان در جهان بروز می‌کند که اغلب در ابتدا بی‌علامت هستند.

وی ادامه داد: این بیماری‌ها در صورت درمان نشدن، خطر عقیم شدن مبتلایان را به دنبال دارد. همچنین شیوع بیماری‌های مقاربتی در منطقه ما ۴ تا ۷ درصد جمعیت است. در حالی که در کشورهای آفریقایی این رقم به ۱۱ تا ۳۵ درصد می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به سیر نزولی منحنی ایدز در کشور در عین حال نسبت به افزایش موارد انتقال ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی هشدار داد.

نبوی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت سالانه ۴ میلیون نوزاد به دلیل بیماری‌های عفونی و ۳.۷ میلیون نوزاد نیز به صورت مرده به دنیا می‌آیند. بر این اساس ۳۰ درصد مرگ نوزادان به این علت است. همچنین ۲۵ درصد مرگ مادران به دلیل بیماری‌های عفونی است.

وی با اشاره به اینکه خطر شیوع این بیماری در زنان پرخطر حدود ۵ درصد و در معتادان پرخطر و تزریقی ۱۵ درصد است، افزود: اما نتایج مطالعه انجام شده بر روی بیش از ۵ هزار مادر باردار در ۸ استان کشور نشان داد که تنها ۴ نفر به HIV مبتلا بودند. بر این اساس می‌توان گفت شیوع ایدز در مادران باردار کشور زیر یک در هزار و نزدیک به صفر درصد است.

نبوی با هشدار نسبت به روند افزایشی انتقال HIV از طریق روابط جنسی در کشور افزود: در سال ۶۵ انتقال ایدز از طریق روابط جنسی ۵ درصد بود اما این رقم در سال ۹۱ به ۳۳ درصد رسیده که خطرناک است. اگر ما نتوانیم این گروه را کنترل کنیم زنان به صورت ناخواسته به این ویروس آلوده می‌شوند و حتی این خطر ممکن است به کودکان هم منتقل شود.

وی همچنین گفت: شیوع ایدز در مردان ۹۰ درصد و در زنان ۱۰ درصد است و پیش بینی می‌شود که ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در کشور به HIV آلوده شده باشند اما از بیماریشان خبر ندارند؛ چرا که ۶ تا ۱۰ سال زمان نیاز است تا علایم بیماری در فرد مبتلا بروز کند

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز