خبرگزاری کار ایران

هشدار برای جلوگیری از اپیدمی سرخک در مسافران جام جهانی فوتبال

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۵۰۱

در بحبوحه هیجان تماشای مسابقه‌های جام جهانی یکی از موارد بسیار مهم توجه به سلامت و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار است.

به گزارش ایلنا, کارشناسان هشدار داده‌اند امکان ابتلای تماشاچیان مسابقه‌های جام جهانی در کشور روسیه به سرخک وجود دارد و توصیه می‌شود مسافران رقابتهای جام جهانی  قبل از سفر واکسن تزریق کنند.

سرخک یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک در دنیاست و تنها در سال جاری میلادی در کشور انگلستان حدود ۱۲۰۱ نفر به آن مبتلا شدهاند.

شیوع این بیماری درکشور‌های ایتالیا، آلمان، یونان، فرانسه و رومانی نیز رخ داده است و برای جلوگیری از بروز آن حدود ۹۵ درصد از کل جمعیت باید ایمن باشنداما تنها ۹۱ و نه دهم درصد از کودکان در کشور‌های اروپایی در برابر بیماری واکسینه هستند.

کارشناسان عقاید دانشمند، اندرو ویکفیلد را که مخالف تزریق واکسن برای کودکان است، مسبب محافظت نشدن گروه زیادی از کودکان دربرابر بیماری‌های عفونی و مسری می‌دانند.

واکسن MMR (واکسن ترکیبی ازچند واکسن) در برابر بیماری‌های سرخک و سرخجه ایمنی می‌دهد و مقام‌های بهداشتی به طرفداران فوتبال راهی روسیه توصیه می‌کنند بدن خود را در برابر این بیماری‌ها که قدمت طولانی طی قرن ها دارند ایمن کنند تا از بروز احتمالی اپیدمی بیماری در قاره اروپا جلوگیری شود.

مسابقه‌های فوتبال جام جهانی از ۱۴ ماه ژوئن تا ۱۵ جولای در شهر‌های مختلف کشور روسیه برگزار می‌شود.

اکثر موارد ابتلا به سرخک یا سرخجه در کشور‌های اروپایی افرادی هستند که والدینشان از تزریق واکسن به آنها جلوگیری کردهاند.

بسیاری از افراد به اشتباه گمان می‌کنند  سرخک بیماری مخصوص دوران کودکی است، اما بسیاری از موارد جدید ابتلا به سرخک را در کشورهای مختلف جهان، بزرگسالان تشکیل می دهند.

کارشناسان به افرادی که دفترچه واکسیناسیون خود را گم کرده اند یا به یاد ندارند که این واکسن را در کودکی تزریق کرده اند توصیه می‌کنند پس از مشاوره با پزشک دوز مجاز آن را تزریق کنند، زیرا امکان آسیب یا بیماری در صورت تزریق دوباره واکسن وجود ندارد.

سرخک بیماری بسیار مسری است و به راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد، این بیماری از دسته عفونت‌های ویروسی است و با عطسه، سرفه یا حتی تنفس فرد بیمار به دیگران سرایت می‌کند.

علامت‌های سرخک طی 6 الی ۱۹ روز بعد از عفونت ایجاد می‌شود و شامل مواردی چون آبریزش بینی، سرفه، تورم و التهاب چشم و  بروز بثورات جلدی قرمز رنگ  است.

برخی از کودکان مبتلا به سرخک نسبت به نور بسیار تحریک پذیر می‌شوند و نمی‌توانند نور را تحمل کنند یا از ایجاد لکه‌های سفید یا قرمز دردناک بر روی زبان خود شکایت دارند.

یکی از هر ۱۵ فرد مبتلا به سرخک در معرض خطر مرگ به دلیل مواردی چون پنومونی، تشنج و آنسفالیت (التهاب مغز) قرار دارد همچنین آنسفالیت می‌تواند سبب مرگ یا معلولیت در افراد شود و نیازمند درمان اورژانسی است.

کارشناسان توصیه می‌کنند والدین نسبت به تزریق به موقع واکسن‌های ضروری و یاد آور کودکان خود کنترل و نظارت جدی داشته باشند، زیرا هیچ یافته علمی مبنی بر رابطه ابتلا به اوتیسم با تزریق واکسن پیدا نشده است.

به تازگی نسل جدیدی از واکسن‌ها برای تزریق به کودکان ابداع شده اند که ترکیبی از چندین واکسن علیه بیماری‌های مختلف را در خود دارند و به این ترتیب فرد دیگر نیازی به تزریق تک تک واکسن‌ها در بازه‌های زمانی مختلف ندارد.

بسیاری از کشور‌های جهان در طرح‌های فراخوان، تزریق واکسن سرخک را انجام داده اند و درصد زیادی از اهالی آنها درمقابل این بیماری خطرناک ایمن هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز