خبرگزاری کار ایران

غذاهای سنتی قبرس

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۵۲۳

مانند سایر جزایر فریبنده مدیترانه‌ای جزیره قبرس در تقاطع آفریقا، آسیا و اروپا واقع شده است. غذاهای قبرسی به خاطر طعم‌های متفاوتی که دارند محبوبیتشان به طور پیوسته در جهان رشد کرده‌است.

دراین مقاله به کاوش درباره دستور غذاهای متنوع و جذابی که در تور قبرس می‌توان تست کرد خواهیم‌ پرداخت.

هالومی یا هِلیم

معروف‌ترین غذای قبرسی. محبوبیت هالومی در حال حاضر به بسیاری از کشورها در سراسر اروپا و خاورمیانه گسترش یافته است. با توجه به نقطه ذوب بالای پنیر، سرخ یا کباب کردن آن به مهارت بالایی نیاز دارد، به طور کامل شکل تازه‌ای از پنیر کبابی را نشان می‌دهد. طعم شور، نرمی و بافت لاستیکی آن میان گیاهخواران و غیر گیاهخواران در سراسر جهان مشهور است. این پنیر از ترکیب مخلوط شیر بز و گوسفند، قبل از چربی‌گیری تولید می‌شود. این یک عمل غیر معمول به دلیل عدم وجود باکتری‌های تولیدکننده اسید در طول کل فرآیند است. هالومی را می‌توان در کنار هندوانه تازه و برش‌زده به صورت سرد مصرف کرد و معمولا به عنوان یک غذای آماده یا دسر در قبرس خورده می‌شود.

دلمه

در دلمه‌های قبرسی ترکیب گوشت، برنج، پیاز، گوجه‌فرنگی و گیاهان معطر با دقت در برگ‌های تازه انگور پیچیده می‌شوند. این غذا زمانی در یک روستا محبوب بود اما حالا نمونه‌های آن را در سرتاسر یونان، ترکیه و خاورمیانه می‌توان یافت. معمولا در حجم زیاد تولید می‌شود و می‌توان آن را منجمد و ذخیره کرد. چاشنی سبزیجات یک سنت قبرسی است و معمولاً از برگ بیرون می‌زند این ترکیب از فلفل، گوجه فرنگی، پیاز، کدوسبز و حتی گل‌کدو که به ترتیب پخته می‌شوند، تشکیل می‌شود.

سوولاکی قبرسی

سوولاکی یک غذای معروف یونانی است که سبک قبرسی آن، از تکه‌های کوچک کباب‌ذغالی سیخ شده در میان مقدار زیادی سالاد تازه تشکیل شده است. نان پیتای مورد استفاده در غذا از مشابه یونانی نازک‌تر و بزرگتر است و معمولا به جای بستن و  پر کردن به روش‌های سنتی (لقمه کردن) حاوی یک لایه برای نگه داشتن مواد پر کننده است. گوشتی که در این غذا استفاده می‌شود معمولا گوشت خوک، بره یا مرغ است. با این حال گزینه‌های گیاهخواری مانند قارچ و هالووومی نیز وجود دارد. سس همراه سوولاکی یونانی مختص قبرس است. در جزیره معمولا به جای این سس، برش‌های لیمو، ترشی فلفل سبز و piccalilli (نوعی ترشی ادویه و سبزیجات) به عنوان دورچین عرضه می‌شود.

شفتالی

این غذا یک نمونه سنتی crépinette (نوعی سوسیس) قبرسی یا بسته سوسیس است. محتویات معمولا شامل جعفری، پیاز، نمک، فلفل و گوشت خرد شده است. سپس این ترکیب معطر در لایه‌ای از چربی پیچیده می‌شود تا سوسیس‌های کوچک شفالیا تولید شوند. شفالیا معمولاً روی ذغال به مدت 30 دقیقه کباب می‌شود تا کامل بپزد و تبدیل به یک سوسیس خوش‌طعم و خوش ادویه شود. معمولا می‌‌توان برای پر کردن لقمه‌های پیتا، سووالاکی سفارش داد.

ماکارونی تنوری

نسخه قبرسی این غذا که در یونان به نام Pastitsio شناخته ‌می‌شود، غذای نمادین و خوراک اصلی محبوب، به ویژه در جشن‌های عید پاک جزیره است. پاستاهای لوله‌ای بزرگ، سس béchamel (سس سفید تشکیل شده از شیر و آرد و کره)، گوشت خرد شده مواد اصلی این غذا هستند. معمولاً برای ترد کردن غذا، پودر پنیر آناری (anari) روی آن می‌پاشند. غذا در یک تابه بزرگ اجاق (فر) تهیه می‌شود. برش‌های مربع شکل باعث می‌شود لایه‌های غذا را ببینید. این غذا معمولاً کنار سالاد سرو می‌شود.

لوکومانداس

گلوله‌های خمیر سرخ شده در روغن به عسل آغشته می‌شوند و در آجیل خرد شده، کنجد یا خرده دارچین غلطانده می‌شوند. لوکومانداس که به نام شیرینی عسلی هم شناخته ‌می‌شود، بافتی نرم و اسفنجی دارد. خوردن آن زیر سایه یک درخت در تابستان خنک قبرس لذت بخش است. این دسر سنتی را در همه جای کشور به ویژه در کافه‌ها می‌توان یافت. این دسر به حدی لذیذ است که بر سر ریشه آن بین یونان، ترکیه و مصر اختلاف نظر وجود دارد و هر کدام از کشورها مدعی آن هستند.

بامیه (Bamies) - اوکرا در سس گوجه (Okra)

بامیه یا به گویش محلی اوکرا اغلب در دستورپخت‌های هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این گیاه جایگاه ویژه‌ای در آشپزی یونان و قبرس نیز دارد. در دستور غذای قبرسی، بامیه را می‌پزند تا نرم شود. سپس به یک ظرف حاوی گوشت (معمولاً ماهیچه) منتقلش می‌کنند تا آن طعم خوشمزه و معطر رو جذب کند. این غذای قبرسی خوشمزه برای گرم شدن در یک روز سرد زمستانی بسیار مناسب است.

عدس پلو قبرسی

این غذای گیاهی سرشار از پروتئین است و از عدس، پیاز سرخ شده و برنج تشکیل شده است. اول از همه پیاز رو در روغن زیتون کاراملی می‌کنید قبل از اینکه به برنج و عدس پخته شده اضافه‌ش کنید. دورچینی که معمولا برای این غذا استفاده میشه زیتون هستش ولی در قبرس سوسیس دودی و سیب‌زمینی سرخ‌شده طرفداران خاص خودش را دارد.

لووی

یک چیز اساسی در هر آشپزخانه قبرسی، این غذای ساده و سالم به طور عمده از لوبیا چشم بلبلی درست میشه و با سبزی، روغن، نمک و لیمو سرو می‌شود. این لوبیاها چربی کمی دارند در حالیکه شامل کربوهیدرات و پروتئین زیادی هستند. این لوبیاها در گرمای زیاد هم طاقت میارن به طوری که در گرمای شدید تابستان قبرس هم می‌توانند رشد کنند. ماهی تن، خیار و گوجه تازه به عنوان دورچین لووی سرو می‌شود.

Koubes

Koubes در اصل از منطقه لونت (Levant) آمده است، یک کوفته برنجی است که ظاهر آن بسیار شبیه نارنجک است. لایه بیرونی آن از بلغور و داخل آن از گوشت چرخ کرده و ادویه‌جات خاورمیانه‌ای پر شده است. این کوفته سرخ شده با لیموهای قاچ خورده سرو می‌شود. Koubes را می‌توان در نانوایی‌های عجیب و غریب در سراسر جزیره خریداری کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز