خبرگزاری کار ایران

وزیر اطلاعات: / تکرار /

اساس پیشرفت‌های علمی جهان با بعثت پیامبر اسلام بنا نهاده شده است

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۶۱۵

اساس پیشرفت های علمی امروز جهان، با بعثت نبی مکرم اسلام(ص) و در سایه رهبری و هدایت ایشان بنا نهاده شده است.

وزیر اطلاعات گفت: اساس پیشرفت های علمی امروز جهان، با بعثت نبی مکرم اسلام(ص) و در سایه رهبری و هدایت ایشان بنا نهاده شده است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام سیدمحمود علوی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه نخستین کنگره ملی امامزاده جعفر(ع) شهرستان پیشوا افزود: رسول گرامی اسلام(ص) زمانی به رسالت مبعوثشدند که بدترین وضعیت در سرزمین عربستان حکمفرما بود، مردم اهل علم و فکر نبودند و تعداد کسانی که می توانستند بخوانند ناچیز و افرادی که قادر به خواندن و نوشتن بودند کمتر از تعداد انگشتان دو دست بود و در این محیط نبی مکرم اسلام(ص) به دنیا آمد، رشد یافت و پرچم دار نهضتی عظیم شد.

وی گفت: در دیگر نقاط دنیا از جمله روم و ایران که ابرقدرت های آن زمان محسوب می شدند، وضعیت بهتر از عربستان نبود، در ایران بساط علم و دانش پهن بود ولی به هر کس اجازه تحصیل علم و دانش نمی دادند و علم مخصوص موبد زادگان و شاهزادگان بود و سایر مردم، فرزندان کشاورزان، پیله وران و صنعتگران اگر از بالاترین استعداد هم برخوردار بودند اجازه تحصیل نداشتند.

حجت الاسلام علوی افزود: در روم آن زمان نیز حکام انسان ها را در مقابل درندگان می انداختند تا با دیدن دریده شدن آنان لذت ببرند و به این حرکت ددمنشانه خود افتخار می کردند.

وی گفت: در محیطی که دختران را زنده به گور می کردند، با شمشیر گردن هم را می زدند و انواع جنابات و آلودگی را مرتکب می شدند، پیامبر اسلام نشو و نمو یافت و به بعثت رسید و با بعثت خود انقلابی عظیم به پا کرد که اگر این حرکت عظیم نبود پس از هزار سال در ایران مانند زمان هخامنشان، اشکانیان و ساسانیان وضعیت ادامه پیدا می کرد.

وزیر اطلاعات افزود: از شروع سلطنت کورش تا یزدگرد سوم ساسانی چه تحولی در ایران به وجود آمد بود و چند دانشمند ایرانی را می توان ذکر کرد و یا در سرزمین های روم، مصر، مغرب، تونس و دیگر مناطق از چند دانشمند می توان اسم برد که درس خوانده و به کسب علم پرداختند.

وی گفت: دانشمندان منصف اروپایی به این واقعیت اذغان کرده اند که اگر امروز آنان از تمدن، صنعت، رشد علمی و دانش برخوردارند، آن را مدیون پیامبر اسلام(ص) هستند چون اگر پیامبر اسلام نیامده بود وضعیت ایران، عربستان و روم به هم نمی خورد و سفره علم و دانش در جهان پهن نمی شد.

حجت الاسلام علوی افزود: حکمت گم شده مومن است و باید به سراغ آن رفت و آن را حتی اگر نزد انسان فاسق و منافق باشد باید به دست آورد.

وزیر اطلاعات گفت: وقتی دیدگاه نبی مکرم اسلام(ص) وارد ایران و روم شد، اندیشمندانی نظیر ابوعلی سینا، ابوریحان، رازی و محدثینی مانند شیخ کلینی، شیخ صدوق، خواجه نصیر الدین و ملاصدرا سر برآورده و پیشرفت علمی ایران را باعثشدند.

وی افزود: این دیدگاه در آندلس باعثشد که حوزه های علمی در سرزمین های جهان رشد کرده و به کشورهای فرانسه و دیگر کشورها رفته و مقدمات تحولات علمی را در اروپا به وجود آید.

حجت الاسلام علوی تصریح کرد: رسول اسلام(ص) فقط برای اینکه علم و دانش رشد پیدا کند بعثت خود را آغاز نکردند و منحصرا رشد علمی جوامع ماموریت ایشان نبود بلکه بستری برای رشد فضائل انسانی در میان جوامع فراهم نمودند و ایشان رسالت اصلی خود را رشد فضیلت انسانی در جوامع معرفی کردند.

حجت الاسلام علوی گفت: کسانی که فرهنگ ناب اسلام را درک کردند آستین را بالا زدند و با جان خود باعثشدند تا این فرهنگ و اسلام ناب انسان ساز زنده بماند که امامزادگان واجب التعظیم از این دست افراد هستند.

آیین اختتامیه نخستین کنگره ملی امامزاده جعفر(ع) عصر امروز با حضور وزیر اطلاعات، امام جمعه موقت تهران، جمعی از مسوولین، خانواده های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم خداجوی شهرستان پیشوا در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) برگزار شد.

در پایان این مراسم با اهدا لوح تقدیر و هدایایی، از برترین های این کنگره تجلیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز