خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان در دومین روز از همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا:

جلوگیری از رانت از برنامه‌های جدی دولت است/اقتصاد ایران از این پس قابل برنامه‌ریزی خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۱۱۵

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد ایران از این پس قابل برنامه‌ریزی خواهد بود گفت: در سال 93 ما شاهد رشد اقتصادی 3 درصدی بودیم که در سال 95 این رشد حداقل به 6 درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم دومین روز از همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا اظهار داشت: نه تنها موضوع این همایش در شرایط کنونی حائز اهمیت است بلکه زمان برگزاری آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و این همایش می‌تواند در تاریخ روابط ایران و اروپا یا حداقل در تاریخ برخی از شرکت‌هایی که در این همایش حضور دارند نقطه عطفی باشد.

وی افزود: ما در گذشته به کرات به شرکت‌های اروپایی اعلام کردیم که برای شرایط پساتحریم ایران خود را آماده کنند و در پساتحریم به دنبال آشنایی با شرکت‌های ایرانی و اقتصاد ایران نباشند. آنهایی که مشق شب خود را انجام دادند و مطالعات خود را پیش از برداشتن تحریم‌ها در مورد اقتصاد ایران انجام دادند بلافاصله پس از انجام برجام بدون فوت فرصت توانستند به توافقاتی با ایران دست یابند.

وی با بیان اینکه ما دارای سه دسته مدیر در کشور هستیم، گفت: یک دسته از مدیران خود را برای آینده آماده‌ می‌کنند و برنامه‌ریزی دارند. دسته دوم مدیرانی هستند که همواره هراس داشته و از تحولات می‌ترسند و با تردید تصمیم‌گیری می‌کنند که مدیران موفقی نخواهند بود. دسته سوم مدیرانی هستند که آینده را می‌سازند و با درک درست از تحولات خود را با آن همراه می‌کردند.

قرن 21، قرن کشورهای آسیایی

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه برخی از کارشناسان معتقدند قرن 21، قرن کشورهای آسیایی است، گفت: در میان این کشورهای آسیایی ایران به عنوان پرپتانسیل‌ترین اقتصاد نوظهور دنیا شمرده می‌شود. کم‌تر اقتصادی در دنیا رشد اقتصادی 6 درصدی را تجربه کرده است.

وی با اشاره به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران افزود: ایران بزرگترین منابع انرژی در جهان را دارد. جایگاه ویژه‌ای در معادن و فولاد دارد. موقعیت جغرافیایی ایران و دسترسی به بازارهای منطقه و نیز سرمایه‌ عظیم انسانی تحصیلکرده و عزم جدی برای گسترش فعالیت‌های بخش خصوصی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کشور برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

رویکرد کنونی ایران رویکرد تعامل جهانی

نهاوندیان با اشاره به رویکرد کنونی ایران که رویکردی با تعامل جهانی است، تصریح کرد: این موضوع نخستین‌بار از سوی رهبری مطرح شد و در سیاست‌های کلی اقتصادی کشور به آن پرداختند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به دنبال همکاری سازنده هستیم خاطر نشان کرد: سیاست‌های کشور سیاستی براساس اقتصاد مقاومتی تعیین شده که هم‌درون‌زا و هم برونگرا باشد.

وی گفت: تکیه و تقویت بنیه‌های اقتصادی و تقویت رابطه با جهان زمانی می‌تواند در محور تعاملی سازنده باشد که حمایتی قاطع از سوی مردم در پی داشته باشد.

ما با توافق هسته ای توانستیم به  نتیجه برد - برد برسیم که هم ایران بتواند حقوق خود را حفظ کرده و هم افرادی که از رفع تحریم‌ها ابراز نگرانی می‌کردند آماده همکاری مجدد با ایران شوند.

نتیجه انتخابات مجلس تایید دوباره سیاست‌های دولت بود

نهاوندیان با اشاره به انتخابات مجلس خاطر نشان کرد: تایید مجدد مردم در انتخابات گذشته رویکرد سازنده‌ای بر ادامه مسیر برد – برد در حوزه‌های مختلف سیاسی فرهنگی اقتصادی دولت بود.

وی گفت: یکی از رویکردهای مهم دولت توانمندسازی بخش خصوصی در ایران است که در این زمینه مخالفی هم در ایران نداریم. ما در یک تجربه 30 ساله با همه جناح‌های سیاسی به یک نقطه مشترک رسیدیم که باید از دولت‌سالاری فاصله گرفته و فعالیت و مدیریت و تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کرد.

وی گفت: دولت تدبیر و امید به توانمندی بخش خصوصی اعتقاد دارد و به همین جهت شرکای خارجی را به مشارکت جدی با بخش خصوصی دعوت می‌کند.

وی با اشاره به بهبود فضای کسب و کار خاطر نشان کرد: در گذشته اقتصاد ایران با تراکم مقررات و بروکراسی روبه‌رو بود و عزم دولت بر برداشتن این مقررات قانون بهبود فضای کسب و کار دو  اصل شفافیت و رقابت را بسیار مهم دانسته و بیشترین درجه شفافیت در معاملات اقتصادی را مورد تاکید قرار می‌دهد که در این راه دولت از خود آغاز کرده است.

جلوگیری از رانت و ایجاد فضای رقابت از برنامه‌های جدی دولت است

وی گفت: برای ایجاد فضای رقابتی و حراست از آن باید با جلوگیری از رانت و ایجاد نظامی برای کاهش تخلف، افزایش کیفیت و قیمت کمتر و شفافیت قوانین، راه را برای رقابت هموار کرد.

وی افزود: اجرای قانون حمایت سرمایه‌گذاری خارجی از ابزارهایی است که می‌تواند مشارکت دوسویه را تسریع کند.

وی گفت: طی دو سال و نیم گذشته گام نخست ما کاهش ریسک اقتصادی بوده است که دستاوردهای مدیریتی جدید را برای اقتصاد ایران به همراه داشت.

رشد اقتصادی در سال 95 حداقل 6 درصد خواهد بود

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به میزان تورم طی سال‌های گذشته خاطر نشان کرد: تورم بالای 40 درصد و شرایط رکودی و تجربه 8- درصدی در تولید ناخالص داخلی شرایط سهل و آسانی نبود. در حال حاضر تورم به 13 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران از این پس قابل برنامه‌ریزی خواهد بود گفت: در سال 93 ما شاهد رشد اقتصادی 3 درصدی بودیم که در سال 95 این رشد حداقل به 6 درصد خواهد رسید.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه دیگر تردیدی در  مورد نرخ برابری ارز وجود نخواهد داشت گفت: ما در دو سال و نیم گذشته باثبات‌ترین نرخ ارز را داشتیم این در حالی است که شوک قیمت نفت باعث شده است کشورهای دیگر نرخ برابری‌ ارزشان تغییر کند. همچنین توفیق ایران در توافق هسته ای کاهش ریسک سیاسی را به همراه داشته است.

وی گفت: انتخابات اخیر و میزان مشارکت مردم قابل مقایسه با میزان مشارکت در کشورهای منطقه نیست و این نشان می‌دهد که مسیری که مدیریت نظام انتخاب کرده مسیری است که مورد حمایت مردم قرار دارد. همچنین ایران از نظر امنیت داخلی شرایطی بسیار ممتاز دارد و ما نگران ناامنی‌های کشورهای منطقه هستیم و خدا را شاکریم که در میان همه این نگرانی‌ها ایران از مطلوب‌ترین شرایط امنیتی برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: برخی با تردید سوالی را مطرح می‌کنند که در صورت بازگشت تحریم‌ها چه خواهد شد اما اگر قرار بود  تحریم‌ها برگردد این همه مذاکرات و توافق‌ها برای چه بود هر 6 قدرت جهانی و ایران به نقطه‌ای رسیدند که دیگر انگیزه‌ای برای ادامه شرایط قبل نداشتند و ایران بر خواست خود که حق هسته‌ای اش بود تاکید کرد و پس از آن برجام محقق شد اما طرف مقابل نیز متوجه شد که ایران قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای نداشته است.

وی با بیان اینکه آثار سوءتحریم‌ها تنها برای ما نبوده گفت: تحریم‌شوندگان نیز خود با مشکلات متعددی روبه‌رو شدند.

وی افزود: اگر هم در مسیر سرمایه‌گذاری‌ها اختلاف‌نظری پیش بیاید ما این اختلافات را در کمیسیون‌های مشترک مطرح کرده و به فرض برگشت تحریم‌ها مقرراتی را تدوین کردیم که به هیچ وجه شامل سرمایه‌گذاری‌های مشترک نخواهد شد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خاتمه با بیان اینکه خدمات بانکی و تسهیلات بانک‌ها خونی در شریان سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود گفت: از سرمایه‌گذارانی که با پیشنهاد تامین مالی جلو بیایند استقبال کرده و ارجحیت ما این دسته سرمایه‌گذاران هستند. مسلما سرمایه‌گذاری در ایران امروز با نگرانی کمتری از گذشته همراه خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز